לפני חודשים ספורים מלאו 40 שנה להפצצת הכור הגרעיני בעיראק, ואתמול נמכר פריט ביזארי במיוחד מאותו אירוע הרואי היסטורי - מוט היגוי של מטוס F16 שהשתתף בהפצצה. מחירו ההתחלתי היה 50 דולר, והוא נמכר לבסוף ב־140 אלף דולר לפני עמלות בית המכירות פנטגון.

במבצע, שכונה "מבצע אופרה", השתתפו שמונה מטוסי F16 של חיל האוויר, בהם מטוס מספר 129 שהיה חלק מטייסת 117 - זה שהסטיק שלו נמכר עתה ובמהלך ההפצצה החזיק בו אל"מ (במיל') חגי כץ. בעל הפריט הנדיר הוא איש טייסת בכיר המבקש להישאר בעילום שם.

הפריט עצמו היה מעורב בקרב נוסף - קרב משפטי. בית המשפט המחוזי בלוד דחה את תביעת המדינה לעצור את המכירה הפומבית בטענה שיש לה זכות קניינית על הפריט, אף שהוצא מהמטוס עוד בשנת 2013, נפסל משימוש והועבר לגריטה. גם המטוס עצמו הוצא משירות ונמכר לגורם בחו"ל.

המדינה טענה גם כי מדובר בנכס בעל קשר הדוק לאירוע משמעותי בתולדות המדינה, וכי יש לו ערך תרבותי והיסטורי, ולכן יש למנוע את מכירתו לידיים פרטיות.

מנגד, טען בית המכירות שמדובר בהתערבות גסה בחיי המסחר, בתנאי השוק ובכלכלה החופשית, ושמקובל בחיל האוויר לתת מזכרות לקציניו הבכירים הפורשים כמתנת פרישה מתקופת שירותם, כולל פריטים מסוג זה, שיצאו משימוש ומשירות.

לא ידוע כיצד הגיע מוט ההיגוי לאנשי הטייסת. נהוג שטייסים שפורשים מקבלים מזכרת, כמו קסדה עם הקדשה, אבל לא סטיק של מטוס קרב, בוודאי לא כזה בעל היסטוריה מפוארת.

הכפתורים שעל הסטיק עדיין לחיצים ושמישים. תחתיו נחרט התאריך 6-6-81, יום לפני התקיפה. לידו חרוט תאריך נוסף, מחוק מעט. ככל הנראה, דצמבר 1981. ההערכה היא שבמועד זה הוצא סטיק התקיפה משימוש והוחלף בחדש.

אגב, המטוס עצמו נמכר בתחילת השנה עם שלושה מטוסי קרב נוספים לחברה בצפון אמריקה שמספקת שירותי אימון לחיל האוויר האמריקאי.