שרת הפנים איילת שקד חשפה היום (רביעי), במסגרת תשובה לשאילתה שהגיש ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) בשיתוף המרכז למדיניות הגירה, את נתוני ההסתננות לישראל ואת מספר המסתננים שעזבו מרצון את הארץ בשנתים האחרונות.

"לדעתי יש 38 אלף מסתננים מאפריקה, בעיקר מסודן ואריתריאה. יש עוד שוהים בלתי חוקים, כחמישה עשר אלף שוהים לא חוקים מאוקראינה שהגיעו עם אשרת תייר ונדחו או נשארו בצורה לא חוקית. רשות האכיפה של רשות האוכלוסין עומדת לתפוס אותם ולהרחיק אותם. יש גם מגיאורגיה ואוקראינה", אמרה שקד.

שקד חשפה כי בשנת 2021 עזבו את הארץ 1,514 מסתננים, במסגרת מתווה העזיבה מרצון. בשנה שקדמה לה עזבו 728 מסתננים. סך עלות מענקי יציאה מרצון בשנים אלה הגיע ל-27 מיליון שקלים. רובם הגדול נקלטו בקנדה - מעל ל-1,300. 128 יצאו לארצות הברית, וקרוב ל-200 חזרו לארץ מוצאם - אריתריאה. שקד הוסיפה כי היא מנסה להגדיל את מכסת המסתננים שקנדה מוכנה לקבל מישראל.

"ההגירה הבלתי חוקית ממזרח אירופה כעקרון היא יותר פשוטה להתמודדות, כי פשוט אפשר להרחיק לארצות המוצא. כשהייתי שרת משפטים ודרעי שר פנים, עשינו נוהל מהיר להרחקה לגיאורגיה ואוקראינה. בתקופת הקורונה הגיעו פחות. בעקרון אנו עובדים על הרחקה מהירה לגיאורגיה ומזרח אירופה", הוסיפה שקד.