מזג האוויר הגשום לא עצר את המטיילים: למרות הקור הגשם שירד ברחבי הארץ, כ-50 אלף ישראלים טיילו היום (שבת) בשמורות הטבע והגנים הלאומיים, פקדו את תחנות המידע ביציאה למסלולי הפריחה, צפו ולמדו על פרחים בסכנת הכחדה. 

בין האתרים הבולטים היו שמורת הטבע הבניאס והגן הלאומי קיסריה עם כ-1,500 מבקרים בכל אחד מהאתרים, שמורת הטבע עין אפק עם כ-1,100 מבקרים, והגנים הלאומיים ירקון תל אפק ומגדל צדק עם כ-1,000 מטיילים בכל אחד מהאתרים. בנוסף, מאות מבקרים הגיעו לבקע הירדן, על רקע הפריחה המדברית הייחודית, כדי להשתתף בפסטיבל "בקעה ירוקה", שכלל טיולים וסיורים מודרכים.

שיטפון בנחל לבן, צילום בועז שר שלום, הרפתקה במדבר

כמו כן, שותפות תיירות הר הנגב דיווחה כי החל משעות הבוקר ירדו משקעים יפים במרחב הר הנגב, שגרמו לשיטפונות וזרימות בנחלי המדבר. בפתחת ניצנה זורמים נחל רות ונחל לבן. בגזרת שדה בוקר נצפו זרימות יפות בנחל חווארים, נחל רביב, נחל צין, מפל נחל דבשון ובערוצים הצפוניים של רמת עבדת.

מטיילים בגן הלאומי תל מגידו  (צילום: שרית פאלאצי, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בגן הלאומי תל מגידו (צילום: שרית פאלאצי, רשות הטבע והגנים)

על רקע מראות הפריחה המרהיבה באזורים נרחבים של כלניות, רקפות, שקדיות ושלל צמחים נוספים, "הישראלי המכוער" הטביע חותם בפארק קנדה. במהלך סיור שגרתי שקיימה הבוקר נטע מזרחי, עובדת בקליטת קהל ביערות קק"ל, היא גילתה לתדהמתה עשרות כלניות שנקטפו על אחד משבילי הטיול בפארק ונותרו על הקרקע.

"זה היה מראה עצוב וכואב. למה, למה לעשות את זה? מה זה נותן?! להתחיל את יום התורנות שלי עם מראה כזה מעציב אותי מאוד", היא סיפרה. אבל התברר שלא רק הכלניות באותו שביל הושחתו. בהמשך הסיור של מזרחי, היא נתקלה במראות של השלכת אשפה בפארק וקטיפת רקפות וכלניות נוספות. 

"יום אביבי בפארק איילון קנדה הכל פורח, רקפות, כלניות, נרקיסים ושקדיות. רואים את הזבל מחינגה שהיתה בלילה, אבל לא רק זה. מדוע לקטוף את הכלניות והרקפות?", היא הקשתה. 

כלניות (צילום: מיטל שרעבי)
כלניות (צילום: מיטל שרעבי)

בערבה התיכונה היתה התרגשות בקרב תושבים, בעקבות הגשמים שגרמו לשטפונות. "חיכינו לגשם ולשטפונות ואנו מברכים שהגיעו לבסוף למלא את הנחלים, המאגרים והאקוויפרים, מהם אנו משקים את השדות החקלאיים. תושבים רבים יצאו לצפות בשטפונות בשמחה", ציין ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, מאיר צור.

מזי מגנאג’י מוסקוביץ, ראש אגף הסברה ברשות הטבע והגנים, אמר: "התרגשנו לפגוש את המטיילים שהגיעו בסוף השבוע הראשון של שבוע שמירת הטבע בתחנות ההסברה שהצבנו בסמוך לריכוזי פריחה בגנים הלאומיים ושמורות הטבע בכל חלקי הארץ. גם מזג האויר הסגרירי היום לא מנע יציאתם של אלפי מטיילים שבאו להכיר את פרחי הבר ובעיקר לשמוע כיצד אפשר לעשות לשמירתם".

"מודעות והתגייסות הציבור לשמירת פרחי הבר וצמחים בסכנת הכחדה חיונית לשמירתם ואנחנו נמשיך לפגוש את המטיילים ביציאה למסלול הטיול ולרתום אותם לשמירת פרחי הבר וערכי הטבע בכלל. אנחנו מאמינים שידע והיכרות מביאים לחיבור ולמחוייבות הציבור וגם בסוף השבוע הבא נפגוש את הציבור בתחנות ההסברה ובמסלולי הטיול".

מטיילים בסיור פריחה בשמורת הבונים (צילום: מתן כרמל, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בסיור פריחה בשמורת הבונים (צילום: מתן כרמל, רשות הטבע והגנים)