יותר מ־14 אלף נשים בישראל עוסקות בזנות, 45% מהן מכורות לסמים, אך ההערכה היא כי מספרן גדול בהרבה. עם זאת, בשל מחסור חמור במיטות אשפוז לגמילה מסמים, ההמתנה של נשים אלה לגמילה היא יותר מחצי שנה, ולעתים הן אינן שורדות את חודשי ההמתנה הארוכים, ומתות ממנת יתר או מסיבוכים רפואיים המאפיינים את ההתמכרות. 

עמותת "הדרך" מפעילה את אחד המרכזים הטיפוליים הגדולים לגמילה מהתמכרויות, בהם "דרך אריאלה", מרכז ייחודי לטיפול בנשים שברשימת ההמתנה שלו נמצאות כיום עשר נשים שעוסקות בזנות.

בשנה האחרונה פנו לעמותה לסיוע יותר נשים, כש־10% מהמכורות העוסקות בזנות הן בגילי 18־20. "הזנות היא טראומה קיצונית ומתמשכת", אומרת מנהלת "דרך אריאלה" עו"ס הגר כהנא־מנטל. "אישה בזנות מקיימת יחסי מין בממוצע שש פעמים ביום וב'זנות רחוב' 30 מפגשים מיניים ביום. קורבנות הזנות מציגות סימפטומים פוסט־טראומטיים קיצוניים". 

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הסמים וההתמכרויות של הכנסת טענו ראשי העמותה כי הם חווים הצפה של פניות בשנה האחרונה לגמילה אך קצרה ידם מהושיע.

לדברי מנכ"ל "הדרך" ד"ר אמנון מיכאל,  תהליך הגמילה מתחיל בגמילה פיזית במחלקה אשפוזית, שאצל נשים בזנות יכול להימשך גם שלושה חודשים, ולאחריו הן יכולות לבחור לעבור לקהילה טיפולית, לשיקום של כשנה. 

"עלות אשפוז היא 13,620 שקל בחודש, ובקהילה טיפולית כ־7,600 שקל בחודש. כדי לענות על הביקוש ההולך וגדל דרושים כ־8 מיליון שקל בלבד", אומר ד"ר מיכאל. 

אשפוזית דרך אריאלה (צילום: יח''צ)
אשפוזית דרך אריאלה (צילום: יח''צ)

במכתב ששלח יו"ר המועצה הציבורית של העמותה, השר לשעבר יצחק אהרונוביץ', לשר הבריאות ניצן הורוביץ הוא דורש לאשר מיטות אשפוז נוספות לגמילה: "מיעוט מיטות האשפוז המתוקצבות יוצר רשימת המתנה ארוכה שפירושה סבל ברמה יומיומית. חלק מהנשים לא זוכות לחיות עד שמתפנה מקום ומתות ממנת יתר או מסיבוכים רפואיים המאפיינים את ההתמכרות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת החלטת ממשלה מ־2018 הורחב מספר מיטות האשפוז ונפתחו ב'דרך אריאלה' ארבע מיטות לנשים בזנות המתמודדות עם תחלואה נפשית כפולה. אין צורך להשיב ריקם את פני הנשים הפונות לשם, אלא ניתן להפנותן לשתי אשפוזיות נוספות המפוקחות על ידי המשרד ובהן 19 מיטות גמילה. גם מסגרת לצעירות במרכז רטורנו קולטת לא מעט צעירות בזנות, ובה 24 מיטות. 

"עבור חלק מהנשים מתאימה גמילה שאינה טוטאלית וחלק לא קטן מהן נקלטות במסגרות לטיפול תרופתי ממושך, שכולל נטילת תחליפי סם. יחד עם כל אלה, חשוב מאוד להרחיב עוד את היקף המענים לטיפול בהתמכרות עבור נשים בזנות".