על רקע גל ההתייקרויות גוברת התופעה של גנבים המגיעים לפנות בוקר, לוקחים את כל הסחורה שממתינה מחוץ לחנויות ולמרכולים ומוכרים אותה למשווקים פיראטיים. "בחצי השנה האחרונה התופעה התרחבה", מתריע ניר מלך, מנכ"ל חברת אביר ביטחון.

בחברה טוענים כי לעתים עבריינים גונבים משטחים שלמים של ירקות, פירות ומוצרים נוספים המיועדים למכירה ברשתות קמעונאיות וסופרים. "סופרמרקטים וחנויות מכולת מקבלים סחורה בשעות בוקר מוקדמות, לפני שמגיעים המנהלים והמחסנאים. נהגי משאיות שמובילים את משטחי המזון משאירים אותם מחוץ לחנויות, ובמרווח הזמן שבין הנחת הסחורה לבין הגעת העובדים - הגנבים גונבים את המוצרים", טוען מלך.

לדבריו, בדרך כלל הם מגיעים ברכבים ללא מספרים ואופניים חשמליים. "את הסחורה ששווה הרבה מאוד כסף הם מוכרים במזומן, הרבה מתחת למחיר השוק, לחנויות פיראטיות ולסוחרים בשווקים". הוא מסביר כי הנזק הכספי העיקרי הוא לחקלאים וליצרנים. "הם מקבלים תמורה עבור הסחורה שלהם רק אם היא נמכרת בפועל לצרכן הסופי ועוברת בקופה. גם בעלי החנויות חווים פגיעה, עקב מחסור במוצרים בסיסיים". הוא מעריך שהשווי הכספי של כל ארגז שנגנב עלול להגיע לאלפי שקלים.

לנוכח התרחבות התופעה בתקופה האחרונה, פיתחה החברה שורת שיטות בניסיון להגן על הסחורה. דרך אפשרית היא התקנת מצלמות אבטחה מתקדמות שמתעדות את הנעשה בכניסה לחנות באיכות גבוהה ועם יכולת הפעלת אמצעים ודיווח בזמן אמת ולאחור, כך שניתן יהיה לזהות את הפנים של הגנבים ואת כלי הרכב שאיתם הגיעו.

פתרון נוסף הוא הקמת כלובים פנימיים עם דלת חיצונית. בדרך זו הספקים מניחים את הסחורה בתוך הכלוב, ורק לעובדי המרכול יש גישה למשטחים.