לקראת יום האשה הבינלאומי שיצויין ברחבי העולם ביום שלישי הבא, ה-8.3, מפרסם ארגון ויצו ישראל סקר מיוחד שערך באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה" בקרב נשות "הצווארון הוורוד", המקצועות השוחקים בשוק העבודה המאופיינים בשיעור תעסוקה גבוה במיוחד של נשים.

הסקר, שנערך ע"י האגף לקידום מעמד האישה בויצו, מעלה תופעה מדאיגה של נטישה המונית בקרב הנשים הללו את תחומי עיסוקן והשתתפו בו בין היתר אחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות, קלינאיות תקשורת, מורות, גננות, סייעות, מטפלות, פיזיותרפיסטיות ומרפאות בעיסוק. 20% מכלל העובדות במקצועות הצווארון הוורוד שקלו וביצעו לפחות אחד מהשינויים כגון הסבת מקצוע, מעבר לשוק הפרטי/הציבורי או אבטלה.

למעלה מ-50% מהנשים שקלו אך לא ביצעו הסבת מקצוע. למרות כל הקשיים והתנאים הרעים, הסיבות להישארותן של מי מהן הבוחרות להמשיך בעבודה, נובעות מאהבה למקצוע ותחושת שליחות, כך העידו למעלה מ-55% מהנשאלות.

70% מכלל ההנשים במקצועות אלה, ציינו כי הסיבה העיקרית לנטישת המקצוע בפועל או לשקול את הנושא, נובעת משכר נמוך או שיקולים כלכליים , 34% ציינו כי הן נוטשות את המקצוע או שוקלות זאת בשל עומס ושעות תובעניות ו-42% בשל שחיקה ולחץ נפשי. 41% מהן אומרות כי נשים העובדות במקצועות "הצווארון הוורוד" נשחקות מהר יותר, 40% מעידות כי תנאי השכר של נשים פחות טובים מגברים במקצועות אלה.

סקר ויצו (צילום: pexels)
סקר ויצו (צילום: pexels)

בויצו מתריעים: "המדינה לא מחסנת את החברה אלא מחסלת אותה. זו אינה בעייתן של הנשים, הנטישה ושחיקת המערכות פוגעת בכולנו. שחיקה מאסיבית בשל תנאי עבודה בלתי אפשריים, לצד שכר נמוך ולא מתגמל, לצד פערים מגדריים מקוממים (בשכר, שוויון הזדמנויות ואופק תעסוקתי), חוסר בכוח אדם ומשבר קורונה אחד שהחריף את המצב – כל אלו הביאו את המערכות לקצה גבול יכולתן של הנשים ומעמיד את חוסן החברה בסכנה מיידית".

רבקה נוימן, מנהלת האגף קידום מעמד האישה ב"ויצו", מזהירה: "נשים מאז ומתמיד היוו רוב במקצועות המאופיינים בטיפול באחר. כך הוסללנו מראשית חיינו, מתוך תפיסה חברתית שבכל דור יהיו מי ששומרות על החוסן החברתי בחינוך, בבריאות ובבריאות הנפשית. מזה למעלה מעשור יש תנועת נטישה של המקצועות הללו - מגמה שהואצה מתחילת הקורונה.

"זו קריאת השכמה לרה"מ בנט ולשר האוצר ליברמן. אנחנו קוראות לממשלה לגבש תכנית חירום לעצירת המשבר עד ששירותי הבריאות, החינוך והטיפול יגיעו לחוף מבטחים והאיום על חוסנה של החברה יוסר".