מדוח רשות החדשנות שנערך לקראת יום האישה הבינלאומי המצוין היום ובסיוע של יוזמת "אישה בהייטק" עולה תמונה לא מעודדת, שלפיה נשים הן רק 23% מהמשרתים בתפקידי פיתוח וסייבר בצה"ל, רק 30.7% מהלומדים למקצועות הייטק ורק 9.4% מחברות ההזנק (סטארט־אפ) הוקמו על ידי נשים יזמות.

דוח הרשות לחדשנות מפרט באופן מעמיק מגוון תחומים ומדדים שבאמצעותם ניתן לשקף את מצב הנשים בתחום. מנתוני הדוח המתפרסמים הבוקר עולה בין היתר כי 35% בלבד מהניגשים לבגרות 5 יחידות במדעי המחשב הן תלמידות, וכי בשירות הצבאי רק 13% מהמשרתות נמצאות בתפקידי סייבר.

באקדמיה כמות הסטודנטיות למקצועות ההייטק גדלה ב־64% בעשור האחרון, אולם הן עדיין פחות משליש מכלל הסטודנטים. בתעשיית ההייטק עצמה, רק שליש מהעובדים הן נשים ורק 22.6% מהמנהלים הבכירים הן מנהלות.

זאת ועוד, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך 361.5 אלף מועסקים בהייטק בשנת 2021, מספר הנשים היה 120.7 אלף בעוד מספר הגברים היה 240.8 אלף. שיעור הנשים המועסקות בהייטק נשאר יציב – כשליש מהשכירים מזה שלושה עשורים לפחות. רק 22% מחברות ההנהלה בחברות ההייטק הן נשים וב־23% מהחברות בלבד יש רק אישה אחת בלבד בתפקיד הנהלה.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן (כחול לבן) אומרת: ״מדובר בדוח חשוב שמציב לכולנו מראה לאתגר שילוב הנשים בתעשיית ההייטק בישראל. מאז כניסתי לתפקיד, קבענו יעדים נוקשים להגדלת כמות הנשים בהייטק בשנתיים הקרובות והגדלה ל־45% נשים בהכשרות של הרשות. לרשות החדשנות מגוון כלים לקידום סוגיה חשובה זו".

מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין מוסיף: "שיעור ההשתתפות של נשים בהייטק בישראל וההון שהן מצליחות לגייס נמוך גם בהשוואה עולמית. על מנת לצמצם את הפער המגדרי יש להאיץ את התהליכים ולפעול בכל אחד מהשלבים במאמץ משותף של תעשיית ההייטק וגופי הממשלה השונים. תעשיית ההייטק היא חוד החנית של החדשנות הישראלית, אבל בכל הקשור לשוויון המגדרי - ההייטק הישראלי עדיין מאחור".