מחיר הפלישה הרוסית:מאז החלה המלחמה על אדמת אוקראינה בתי הספר התחלקו לשני מחנות: פוטין נגד זלנסקי. א' תלמידת כיתה ט' בבית ספר בפתח תקווה, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המחיר שגובה המלחמה מילדים יוצאי רוסיה. 

"בשיעורים התחילו לפתוח את הנושא הזה בשיעור אזרחות והיסטוריה על הבוקר. המורים ממש פותחים את השיעור עם השאלה מה חושבים על המצב", סיפרה. 

א' הוסיפה כי היא לא אוהבת את השיח סביב הנושא: "הם מביעים את העמדה שלהם בלי להבין סופית את כל המצב שקורה. עשו הצבעה אצלנו מי חושב שפוטין צודק או טועה אז אני נמנעתי מההצבעה וכששאלתי מה הם יודעים על המצב בכללי ואם הם יודעים ממה זה התחיל הם התחילו לצחוק עליי ושאלו – מה זה משנה? ממש רואים שהם לא מבינים את המצב".

לטענתה, הם רואים בה כמי שתומכת בפוטין: "ישר אחרי ששאלתי אם הם יודעים למה זה התחיל וממה זה התחיל ממש האשימו אותי בזה שאני בעד פוטין אבל אני לא מבינה מה הקשר. פשוט התחילו לצחוק עליי בכיתה והמורה התעלם".

בהמשך השידור, התייחס לדברים אביה של א', רוסלן, שבנו מהנישואים הקודמים נלחם באוקראינה נגד פוטין. "הוא מספר שכל העם קם להגן על הבית שלהם. אבל אנשים, כל הצבא, הם לא יכולים או לא רוצים להבין מה המטרות של רוסיה".

כשנשאל האם הוא מקבל את העמדה של פוטין השיב: "במאה אחוז לצערי הרב. כל השנים האחרונות, מהתחלת שנות האלפיים הם שינו את כל הכיוון של הפוליטיקה שלהם, זייפו את כל ההיסטוריה שלהם ובמיוחד מה שעצבן אותי עד הסוף ולא יכולתי לראות את זה שבהפגנות לתמיכת אוקראינה היו אנשים שעמדו עם דגל שחור-אדום. זה שיא הסיוט שאנחנו יהודים מסתכלים על זה, 99 אחוז מהישראלים אין להם מושג מה הם עשו בזמן מלחמת העולם השנייה".

"השורש של כל המלחמה הזאת הוא משם. אנחנו כמדינה שתקנו ולא רצינו לראות דבר שקורה שם. אם נסתכל בשנת 2005 שבא לשלטון הנשיא יושינקה אחד מהדברים הראשונים שהוא עשה – נסע לפריז לתת אותות כבוד לסימון. וישראל שותקת?", הוסיף.

לדבריו, לרוסיה לא הייתה ברירה "האוקראינים לא רוצים לשבת על יד השולחן ולהגיע להסדר. הם לא רוצים להבין דבר אחד, המערב מבטיח להם יותר מדי ולא מבצע בסוף שום דבר".

כשנשאל האם ניסה לשכנע את בנו להימלט מהאזור השיב: "הצעתי לו פתרון, הוא לא הסכים. היה ניסיון לשכנע אותו שלא להילחם. אבל האנשים האלה לא רוצים להסתכל על שורש הבעיה. אם יושבים ולוחמים ליד הבית שלכם, שמשהו ישתנה אבל לא ישתנה כלום".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm