בתום פגישה ממלכתית: הנשיא יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן מסרו הערב (רביעי) הצהרה משותפת לתקשורת. זאת, בתום פגישתם, שהתארכה יותר מהצפוי, בארמון הנשיאותי במרכז אנקרה, בו מתגורר גם ארדואן. בפתח ההצהרה אמר ארדואן: "אני מאמין שביקור היסטורי זה יהווה נקודת מפנה ביחסנו. מטרתנו היא להמריץ ולאתחל מחדש את היחסים בין המדינות, תוך כבוד הדדי".

"זה חשוב עבור יציבות באזור, ובכך נתרום ביצירת דו-קיום ושלווה. אם נוכל לקדם את השיתוף פעולה הבילטרלי והדו-שיח, יהיה קל יותר לדבר על  הנושאים השנויים במחלוקת", הוסיף.

עוד אמר ארדואן: "במקביל לקורונה אנו עדים להתרבות של פשעי השנאה - נמשיך להיאבק באנטישמיות ובאיסלאמופיביה. מאמין שהתקופה הקרובה תוביל להזדמנויות חדשות".

בהמשך ההצהרה, התייחס לפגישתם הנשיא הרצוג, וציין כי "לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות, ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו".

הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: חיים צח לע''מ)

"ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו 'בית', הוסיף הרצוג. 

הרצוג הצהיר כי "משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אני מודה לך על השיחה המשותפת שקיימנו. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה".

לדבריו, "עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף, מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים".

"אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים - יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה, זה לצד זה, זה עם זה. אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האיזור", סיכם הרצוג.