שר המודיעין, אלעזר שטרן, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לביקורו של הנשיא הרצוג בטורקיה, הסכם הגרעין עם איראן, קליטת הפליטים מאוקראינה והצעת החוק של מתווה הגיור, שלאחריה כאמור תקף את הרבנות הראשית.

"קודם כל ביקור הרצוג בטורקיה מוכיח שלא רק ממשלת נתניהו יכולה לשמר את מעמד ישראל בעולם, המצב עכשיו הרבה יותר טוב בכל הגזרות", אמר השר שטרן בפתח הריאיון: "זה לא שהוא היה בהכרח מכשול, אלא שהממשלה עכשיו יודעת לעשות את כל הדברים במישור הבינלאומי".

יצחק הרצוג וארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)
יצחק הרצוג וארדואן (צילום: חיים צח, לע''מ)

"תמיד השיקולים של ארדואן לא יהיו רק לטובתה של מדינת ישראל. אין ספק שגם השיקולים של הניתוק מאיתנו, הם שיקולים שקשורים גם לאינטרסים של טורקיה", אמר השר: "אין ספק שארדואן מבין את חוזקה של מדינת ישראל גם בזירה הבינלאומית. היה לנו יחסים מצוינים עם הטורקים אני רק מבקש להדגיש שבשנים האלו התחזקו היחסים שלנו גם עם קפריסין וגם עם יוון, ואין לנו שום כוונה שהם יפגעו כתוצאה מהתחממות היחסים מטורקיה. מגיעות מילים טובות גם להרצוג שגם הוא יודע לעשות את זה".

"אנחנו צריכים לוודא שטורקיה לא משמשת מקום שממנו יוצא טרור כלפי ישראל", הוסיף: "אנחנו לא נרוץ ונחדש מחר בבוקר את היחסים כפי שהיו כי כבר שילמנו על זה מחיר. טורקיה היא מעצמה חשובה ואנחנו מקווים כמו עם כל השכנים שלנו שיהיו לנו יחסים טובים, אבל אנחנו לומדים מההיסטוריה. הביקור של הנשיא טומן בחובו פוטנציאל ליחסים יותר טובים".

ח''כ אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן התייחס למתווה הגיור שהציע שר הדתות מתן כהנא: "אין במדינת ישראל ולצערי לא היה מעולם חוק שמסדיר את נושא הגיור, אך אנחנו נעשה את זה. ברבנות פוסלים הקמת משפחות שלא כדת משה וישראל. אנחנו בטרגדיה שהם לא מסכימים אבל כנראה שאי אפשר לשנות כשזאת הרבנות. על שולחנו של הרב הראשי של ישראל יש 200 טפסים, לפני שאנחנו עושים חוק, והוא מעכב אותם". 

"יושבים שם אנשים שהם לא סומכים על הכשרות של הרבנות. אנחנו לא נוותר על זה שבעיקר עולי חבר העמים שהצילו אותנו ועכשיו אנחנו מקווים שידפקו על דלתותינו עוד הפעם. לאלו שירצו להתגייר אנחנו נגיד להם ברוכים הבאים ונציג להם מערך גיור הרבה יותר ידידותי. אחרת מה יקרה? הם יבואו לפה, לא יתגיירו ותהיה ההתבוללות. זה מה שהרבנים הראשיים האלו עושים - מגדילים את ההתבוללות", טען השר שטרן.

על מתווה הפליטים של שרת הפנים איילת שקד אמר: "אנחנו לא צריכים לעשות הפרדה בהקשר הזה שמדברים על פליטים, אני חושב שאת אותה הזכות שיש ללא יהודי. בוא נשמור גם ליהודי ליהנות מההגדרה של פליט כי הוא אכן כזה. עכשיו בואו נעשה את המתמטיקה כמה פליטים אנחנו מקבלים וקולטים במדינת ישראל ואיזה תנאים אנחנו נותנים להם. אני חושב שבשורה התחתונה יש פה מדיניות מחבקת שקולטת עשרות אלפי פליטים".

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

בסיום הריאיון התייחס שר המודיעין להסכם הגרעין המתגבש עם איראן: "אנחנו מזהים כבר מספר שבועות שהולכת להיות חתימה על הסכם שהוא לא טוב לנו ולא טוב לעולם. אנחנו עשינו כמיטב יכולתנו לעכב ולשפר. בשורה התחתונה אנחנו מזכירים גם לידידה הכי גדולה שלנו שבסוף ההסכם הוא בין איראן לבינן ולא לבנינו. אנחנו לא נאפשר שלאיראן יהיה נשק גרעיני. המשמעות של זה לא רק האורניום אלא גם החיבור שלו למערכת נשק. לאיראן לא יהיה נשק גרעיני". 

"הקמפיין גוועלד שעשה נתניהו רק הפך את המצב ליותר גוועלד", הוסיף שטרן: "ללכת לקונגרס נגד נשיא ארה"ב, כשאנחנו שותפים למו"מ גם אם לא מרוצים אבל יכולים להשפיע עליו, בצעד חסר תקדים שלא נעשה בעולם ולדבר נגד הממשל בבית שלו, ואפשר היה לצפות את זה שיוציאו אותנו מהמו"מ וזה בדיוק מה שקרה. אני חושב שהממשלה הזו פועלת בהרבה יותר אחריות, לא רק בתוצאות הסופיות אלא בזה שאנחנו פחות צועקים גוועלד ויותר עושים". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM