ברקע מתווה הפליטים של איילת שקד: עורך הדין תומר ורשה הגיש הערב (שבת) באמצעות שגרירות אוקראינה בישראל, עתירה דחופה לבג"צ בדבר ביטול החלטת שרת הפנים להגביל את כניסתם של פליטים מאוקראינה. לצד זאת, גם ביקש צו ביניים שיאסור על כניסת המתווה לתוקף היום בלילה. 

שגרירות אוקראינה פנתה לעו"ד ורשה על מנת לבקש מבג"צ לבחון אפשרויות משפטיות לנקיטת מהלכים משפטיים נגד השרה שקד. עו"ד ורשה אמר: "כמי שעוסק בדיני הגירה, מעמד הפליטים באופן יומיומי מזה שני עשורים, היה לי ברור שההחלטה אינה מידתית והיא מהווה הפרה בוטה של דיני הפליטים ואמנות בינלאומיות עליהן ישראל חתומה". ורשה הוסיף: "לאחר מחקר משפטי, מצאנו גם שהשרה לא הייתה מוסמכת להחליט כפי שהחליטה".

משגרירות אוקראינה בישראל נמסר כי "השגרירות לא הגישה ערעור לבית המשפט הישראלי בנוגע למדיניות ממשלת ישראל כלפי הפליטים האוקראינים. במקביל, השגרירות תומכת בליבת הפנייה, המופנית להגנה על זכויות הפליטים, בעיקר נשים וילדים. אנו מצדיעים גם להחלטת ממשלת ישראל לשנות את מדיניותה בדומה למדינות אירופיות אחרות הקולטות פליטים, ללא קשר לדתם וללאום שלהם".

כזכור, שרת הפנים, איילת שקד חשפה ביום שלישי האחרון במסיבת עיתונאים, את מתווה קליטת הפליטים מאוקראינה, שהיא וצוות משרדה גיבשו במהלך הימים האחרונים. מאז פרצה המלחמה באוקראינה הגיעו לישראל אזרחים אוקראינים שברחו מהתופת, אולם רק חלק מהם זכאי חוק השבות. 

את דבריה פתחה באומרה: "מראות המלחמה באוקרינה והסבל של אזרחיה, מטלטלים את הנפש. יש לאירוע השפעה על ישראל שנערכת לקלוט עשרות אלפים עד מאה אלף זכאי חוק השבות".

על פי השרה שקד, אלו עיקרי התוכנית: מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, רובם בניגוד לחוק, עד יעבור זעם ולמעט במקרים חריגים יוצאי דופן, היא לא תפעל להרחיקם בכפייה. בנוסף, נקבעה מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות.