עמותת איכות בשיקום השיקה פרויקט דיור עצמאי למתמודדים עם קושי נאחד המרכיבים של תהליך השיקום אצל מתמודדים עם קושי נפשי הוא פיתוח היכולת לעצמאות, שתאפשר להם להשתלב בקהילה ובסביבה שבה הם חיים ועובדים. אחת הדרכים לכך היא מעבר למגורים עצמאיים.

ממצאי מחקרים מראים כי חוסר יציבות בדיור מהווה גורם סיכון לאשפוזים חוזרים של מתמודדים וגורם לפגיעה בניהול יעיל של המחלה. פרויקט "קהילה תומכת", ביוזמת עמותת איכות בשיקום - ראשון מסוגו ומושק בימים אלה - מאפשר מעבר של מספר מתמודדים לדירות שבהן יתגוררו בשותפות. המתמודדים יתפקדו באופן עצמאי בדירות, שיעניקו להן תחושה של בית, משפחתיות, חברתיות ושייכות.

זאת, לצד המשך ליווי של צוות ההוסטל, התומך באתגר של שינוי המגורים וההסתגלות למצב החדש. בפרויקט ישתתפו דיירי ההוסטל וגם אנשים שיגיעו בהפניית גורמי שיקום של משרד הבריאות, מרפאות בריאות הנפש ובתי החולים הפסיכיאטריים מאזור תל אביב והסביבה.

הדירה הראשונה בפרויקט "קהילה תומכת" מאוישת בימים אלה על ידי שלושה מתמודדי נפש, ובעמותה מקדמים פתיחתן של דירות נוספות. העמותה מפעילה הוסטל בחולון, שבמסגרתו עוברים הדיירים תהליך שיקום של שנה וחצי, ואז עוברים למסגרת של דיור מוגן.

"איכות בשיקום רואה חשיבות רבה במתן כלים למתמודדים בתחום הדיור העצמאי, המסייע רבות בהליך השיקום. הם רוכשים מיומנויות ויכולות תפקודיות עד למעבר לדירה בקהילה התומכת", מסבירים בעמותה.

המגורים בדירות "קהילה תומכת" יהיו בסמיכות להוסטל, כדי לא לפגוע בתחושת השייכות של המתמודדים, שימור מקום העבודה, פעילות הפנאי ותמיכת הקהילה.

איתור הדירות והתאמתן מתבצע על ידי מנהלת הפרויקט עו"ס אפרת ברייטמן, והן עוברות שיפוץ בטרם אכלוסן. צוות ההוסטל צופה כי הפרויקט יתרום גם להפחתת הסטיגמה על מתמודדי נפש והאתגר הלא פחות חשוב של הקהילה, שאמורה לקבל את המתמודדים כשכנים שווי ערך וזכויות.