מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, ושר הרווחה, מאיר כהן, הודיעו היום (רביעי) בתדרוך לעיתונאים, על גיבושה של תכנית הסיוע הממשלתית לפליטים מאוקראינה שאינם יהודים או זכאי חוק השבות, תכנית אותה התבקש משרד הרווחה לגבש ולנהל על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט. "מדובר על כ-15 אלף פליטים מתוכם כ-6,000 כבר הגיעו ארצה עם זיקה כלשהי לאדם בארץ", כך מסרו.

לעדכונים מיומה ה-21 ללחימה באוקראינה - לחצו כאן

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

על פי השר ומנכ"לית המשרד, חלקם הגדול של הפליטים מגיעים לקרוביהם, אך מתוכם מגיעים רבים למחלקות הרווחה לקבל מענה. בהודעתם הבהירו כי אין מדובר בסל הקליטה שיש לעולים, אלא סל בסיסי שנועד לתת מענה ראשוני. בנוסף הודגש כי כל הפליטים יכנסו ארצה על בסיס אשרת תייר התקפה לשלושה חודשים, ואם המלחמה תימשך מעבר לזה, תישקל האפשרות לתת להם אשרת עבודה.

התכנית מחולקת לשני חלקים עיקריים – הראשון שבהם הוא ביטוח רפואי לכלל הפליטים כדי שיוכלו להיקלט במערכות החינוך והרווחה. "זה הבסיס לכל מי שנכנס לארץ. אנחנו הולכים על רכישה של ביטוח דרך חברות פרטיות ולא מדובר על הסל הכי בסיסי. אנחנו לא יכולים למשל לקלוט אדם מבוגר בבית אבות אם אין לו ביטוח בריאות ואני מקווה שהכל ייסגר כשורה" אמרה מורן.

החלק השני, בשיתוף ג'וינט ישראל שיפעיל חלק מהשירותים הוא של סל סיוע דיפרנציאלי (על פי הצורך) בתחומים: ביטחון תזונתי, ביגוד וצרכים בסיסיים, סיוע נפשי וקורת גג באכסניות למי שיצטרך למשך שלושה חודשים. הנדבך השלישי בתיאום משרד החינוך הוא מסגרת חינוכית לכלל ילדי הפליטים לתקופת הביניים בה ישהו בישראל.

מורן בישרה על מענים נוספים, מעבר לסל הבסיסי, לאוכלוסיות מיוחדות כגון קליטת קשישים בבתי אבות גם מקרב הפליטים, מענים לסיעודיים, אנשים עם מוגבלויות ובתחום בריאות הנפש. לבסוף, אמרה מנכ"לית משרד הרווחה:

"אנחנו פועלים עם רשות ההגירה, משרד המשפטים ואחרים כדי לזהות עוד בנתב"ג קורבנות סחר בנשים ולתת להם את המענה. גם לנשים שעלולות למצוא את עצמן נופלות לזנות או אנשים להתמכרויות אחרות אנחנו נערכים לתת מענה. אנחנו רוצים לייצר מצב שאנשים יקבלו את המענה מאיתנו כך שיימנע מראש הצורך להידרדר למקומות של הישרדות בדרך הזאת". השר מאיר כהן אמר: "סל הסיוע הממוצע יהיה של כאלף שקלים תלוי בצרכים לא כולל קורת גג למי שצריך או טיפול באוכלוסיות מיוחדות. התקציב הכולל הוא של כ-15 מיליון שקלים. אבל זה לא העיקר אלא שיהיה גוף שיקבל אותם ויכוון אותם".