לאחר שהלווייתו של הרב חיים קנייבסקי נערכה היום (ראשון) בבית העלמין של קהילת פוניבז' בבני ברק, הכניסות והיציאות מהעיר וכן צירי התנועה המרכזיים באזור עדיין חסומים לתנועה כבר מאז שעות הבוקר. 

עוד טרם החלה הלוויה כבר נרשמה צפיפות מדאיגה סמוך לבית הרב, וכרוז קרא במקום וביקש מהקהל שלא להתקדם קדימה: "זו סכנת נפשות, מדובר בפיקוח נפש, אין מקום לכולם". 

אלפי אנשים סמוך לבית הרב קנייבסקי לקראת מסע הלוויה (צילום: א.נ.)

במסע ההלוויה השתתפו מאות אלפי אנשים, אלפים מהם כבר נמצאים ברחובות בני ברק. מסע הלוויה החל בביתו של הרב קנייבסקי המנוח, שם נשמעו מספר הספדים, ומשם יצא הרכב שיישא את המנוח מרחק של כקילומטר וחצי לעבר בית העלמין, שם נטמן לצידה של רעייתו, בת שבע ז"ל. מאות שוטרים ליוו את הרכב במהלך מסע הלוויה, במטרה למנוע היתלות על הרכב.

הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)
הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)

הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)
הלווית הרב קנייבסקי (צילום: איתן אלחדז/TPS)

מאות שוטרים נמצאים משעות הבוקר סמוך לבית הרב, איגפו את הבית ופינו מהמקום את כל מי שטיפס על גגות במטרה למנוע סיכון חיים. האזור כולו מוגדר כעת על ידי המשטרה כשטח סטרילי ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי נמצא במקום. גם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הגיע לחמ״ל המשטרה שהוקם סמוך לבית העלמין בבני ברק לקראת הלוויה. 

מוקדם יותר המשטרה אף הורתה לעיריית בני ברק לפרק מסכים שהציבו ארבעה מסכים שהוצבו ברחוב חזון איש ללא תיאום עם המשטרה אשר מהווים סיכון בטיחותי לקהל. זאת לאחר שבמהלך הלילה הציבה המשטרה במות באזורים רבים בעיר, עליהן הותקנו מסכי ענק במטרה להעביר בשידור חי את מסע הלוויה. 

במשטרה ממשיכים להתריע ולבקש מהציבור להימנע מסיכון חיים, לא לטפס על גגות ומרפסות כמו גם על מעקות ותחנות אוטובוס, וזאת כדי לסיים את האירוע ללא נפגעים, ככל הניתן.

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי סמוך לבית קנייבסקי (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי סמוך לבית קנייבסקי (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה יעקב שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

לקראת הלווייה - מפת החסימות:

לאחר שמשעה 06:00 נחסמו צירים רבים, זאת כעת רשימת הכבישים הסגורים:

  • הכניסות והיציאות בעיר בני ברק. העיר סגורה לכניסה וליציאת כלי רכב. על תושבי בני ברק והמבקרים בה להיערך בהתאם.
  • רחוב חזון אי"ש בבני ברק לכל אורכו וכל הכבישים המובילים אליו.
  • רחוב ז'בוטינסקי ייחסם מצומת בן גוריון ועד דרך רבין. כמו כן ייחסמו לתנועה הכבישים המובילים לז'בוטינסקי.
  • כביש 4 ממחלף גנות למחלף מורשה בשני הכיוונים.
  • כביש 471 מחלף שעריה למערב.

היערכות להלוויית הרב קנייבסקי  (צילום: אבשלום ששוני)
היערכות להלוויית הרב קנייבסקי (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר החשש מאירוע רב נפגעים - האירוע עבר בשלום

כאמור, במשטרה חששו מאירוע רב נפגעים שיעלה בסדר הגודל שלו על חגיגות מירון והאסון הכבד שהכה אחריו וזוכרים גם את הלווייתו של הרב האוזר, שבמהלכה נמחצו ארבעה בני אדם. אלפי שוטרים יהיו דרוכים ופרוסים ברחובות העיר לצד מחסומים ומדובר ללא ספק במבצע מורכב ורגיש שלגביו קיימת תכנית מגירה מבחינה מבצעית.

קודם לכן, במשטרה הבינו כי אירוע כזה יכול להסלים בכל שלב ומבחינה זאת מדובר באירוע נפיץ שיש בו כדי ליצור אינטראקציות קשות בין הציבור שיעשה כמעט הכל כדי להגיע הכי קרוב שרק אפשר, תוך סיכון חיים ממשי, ועל כך השוטרים לא יוכלו להבליג. במשטרה גם חוששים כי מסיטואציה של מאבקי כוח בין שוטרים למשתתפים בהלוויה, תרחיש שעלול לגרור אחריו ביקורת קשה. 

בציבור החרדי מאמינים שמדובר בהלוויה שתעלה מבחינת כמות המשתתפים בה על הלווייתו של הרב עובדיה יוסף ומתריעים: "ירושלים היא עיר עם כבישים רחבים ורחובות שלא קשה לאפשר בהם מעבר של כמות אנשים עצומה כל כך. בני ברק ברובה בנויה ממבואות צרים ששם נשקפת הסכנה הגדולה, הציבור שלנו לא רואה בעיניים במקרים כאלה. המטרה שלו להגיע כמה שיותר קרוב לאלונקה של גדול הדור מר"ן חיים קנייבסקי לכן המשטרה בדרך לצערי לא מעניינת אותם. אני מציעה לציבור שיוותר על מעבר בעיר ביום ראשון".

מאות מתגודדים סביב ביתו של הרב קנייבסקי (צילום: אבשלום ששוני)
מאות מתגודדים סביב ביתו של הרב קנייבסקי (צילום: אבשלום ששוני)

במשטרה נערכו להגעה של כ–150 אלף מתושבי בני ברק להלוויה, כ–30 עד 50 אלף איש מפתח תקווה וגבעת שמואל שיגיעו רגלית, כ-100 אלף איש באוטובוסים ועוד כמה עשרות אלפים שהגיעו כבר אתמול לבני ברק.

כ–60 עמדות של מד"א נפרסו לאורך ציר ההלוויה במטרה לתת מענה רפואי במקרה של התעלפות במקום. במקרה חירום אלונקאים ירוצו עם המטופלים לבית החולים מעייני הישועה שבקרבת מקום, ובמקרים אחרים תתבצע הטסה של מסוקי חיל האוויר לבתי חולים אחרים.

גם צה"ל מעורב בהיערכות ללוויה: אצטדיון רמת גן יהפוך למנחת חירום ובו יהיו מסוקים עם צוותים של 669, פלוגות אלונקאים תהיינה פרוסות בשטח וצה"ל וחיל האוויר יספקו צילומים מהאוויר וסיוע נוסף למשטרה.

המונים מסביב לביתו של הרב קנייבסקי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
המונים מסביב לביתו של הרב קנייבסקי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

גם במשרד הבריאות נערכו: חמ"ל הבריאות אויש, הוגדרו יעדי פינוי כך שיותאמו במידת הצורך בתיאום עם הגורמים. כל הארגונים הפועלים בתחום הרפואה והצלת חיים יעבדו תחת פיקוד מד"א. בנוסף, בית חולים מעייני הישועה בעיר יתוגבר, בתיאום והנחיה של ראש אגף רפואה כללית ויינתן מענה לרפואת השגרה ולנפגעים שיגיעו עצמאית. 

באשר לקופות חולים בבני ברק: כל מרפאות קופות החולים בבני ברק והסביבה יהיו פתוחות ויתנו מענה לפונים במקרים דחופים, ללא קשר לשייכות לקופה, ועזרה ראשונה לכל פונה למרפאה. 

רכבת ישראל הודיעה כי בשל ההלוויה, צפויים לאורך כל היום עומסים קיצוניים ברכבות ובתחנות, בדגש על שעות הבוקר, ומבקשים להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. מהרכבת נמסר: "למען בטיחות הנוסעים, ולנוכח הסיכון הממשי לחיי אדם שיכול להיווצר בשל עומסים בתחנות וברציפים, צוותי רכבת ישראל יווסתו כניסת אנשים לתחנות על פי קיבולת הרציפים והרכבות, ותימנע כניסה לתחנות במקרי עומס קיצוני".