ההתייקרויות במשק מגיעות גם לעמותות הסיוע במזון. בעמותת מגדל אור מתחילים השבוע במבצע השנתי "חג שבע לילדים", שזו השנה ה־19 לפעולתו, ובמסגרתו תספק העמותה עשרות אלפי חבילות מזון למשפחות נזקקות לקראת הפסח.

בעוד שמשפחות רבות מתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה והמלחמה באוקראינה, יבואנים, יצרנים ורשתות מזון רבות החלו להעלות את מחיריהם של מוצרי צריכה רבים. אוקראינה ורוסיה הן אסם התבואה של העולם ומייצרות רבע מצריכת החיטה העולמית, אך הן גם יצרניות עולמיות מובילות של שמן, תירס ודשן לחקלאות, כך שהמלחמה המתמשכת כבר מביאה לעלייה במחירי המזון הבסיסי בעולם, וזו מורגשת גם בישראל.

ישראל היא בין עשר המדינות התלויות ביותר בעולם ביבוא החיטה מרוסיה ואוקראינה, ומחסור בחיטה צפוי גם בקיץ, משום שעונת הזריעה הנוכחית באוקראינה בוטלה בשל המלחמה. עלות יבוא החיטה ממקומות אחרים יקרה יותר והיבוא לוקח זמן ממושך יותר. כמו כן, בשל עליית מחירי הנפט, גם כן עקב המלחמה באוקראינה והסנקציות על רוסיה, גם עלויות ההובלה הימית מתייקרות, וכל זה עתיד להתגלגל ולהשפיע על כיסיהם של הצרכנים בישראל.

המשפחות מהעשירונים הנמוכים, שהביטחון התזונתי שלהן מעורער בלאו הכי, נסמכות לא פעם על ארגוני סיוע. אולם עלויות המזון לא פוסחות גם על ארגונים אלה, המתאוששים משנתיים של מגיפה שבמהלכה התקשו לגיוס תרומות ומתנדבים. במגדל אור מדגישים כי בתוך חמש שנים התייקרה עלות סל המזון שמחלקת העמותה ב־46%, והם חוששים כי לא יוכלו לעמוד השנה ביעדי חלוקת סלי המזון לכל הזקוקים לסיוע.

לאור עליות המחירים מתריע מייסד העמותה, חתן פרס ישראל הרב יצחק דוד גרוסמן: "קיים חשש שמשפחות רבות, שעד כה הצליחו להתמודד עם המציאות הכלכלית הקשה, ייאלצו לעשות וויתורים כואבים ברכישת מוצרי מזון בסיסיים. משמעות הדבר היא שמשפחות נוספות יכנסו למעגל המצוקה, וילדים רבים נוספים יישארו רעבים בפסח הקרוב".

נתוני הביטוח הלאומי מצביעים על כך שב־2021 עלה שיעור המשפחות העניות בישראל ב־1.1%, והוא עומד על 21.5%. נוסף לכך, נרשמה עלייה חדה במיוחד במדדי העוני בקרב ילדים, מ־28.7% בשנת 2020 ל־31.2% בשנת 2021.

הרב גרוסמן קורא לציבור לסייע לעמותה לצלוח את המבצע השנה בהצלחה למרות הקושי בגיוס תרומות בהיקף מספק. בימים הקרובים יעלה באמצעי המדיה קמפיין גיוס תרומות לרכישת סלי המזון. עלות כל סל שיחולק במבצע עומדת על כ־360 שקלים, כולל מוצרי מזון, היגיינה, מוצרי תינוקות ועוד. אפשר לתרום למבצע דרך המוקד הטלפוני: 5630* או באתר.