כיסאות רבים נותרו מיותמים אתמול במוסדות החינוך בבני ברק, ברמת גן ובגבעתיים, ותלמידים רבים לא הגיעו לבתי הספר. למחרת הפיגוע, שבו נרצחו על ידי מחבל ארבעה אזרחים ושוטר, שררה ברחובות תחושה של דאגה וחוסר ודאות. "פחדתי לקחת את הילדים לבית הספר, ואני גם חושש להחזיר אותם הביתה", סיפר אב צעיר בבני ברק. "השם ישמור עלינו".

גם ברמת גן ניכרו היטב החששות. בחלק ממוסדות החינוך דווח כי לא הגיעו כמחצית מהתלמידים. כבר לאחר הפיגוע הביעו הורים רבים ברשתות החברתיות את הפחד ממה שעלול לקרות. "גל הפיגועים ויום האדמה שחל למחרת הפיגוע עוררו חששות, ואפשר להבין אותם", סיפר אב לארבעה מרמת גן. "אני שלחתי את הילדים לבית הספר, אבל הזהרתי אותם לשוב מיד הביתה ולא להסתובב אחרי הלימודים".

בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

באגף הביטחון והאכיפה בעיריית רמת גן ניכרה תכונה מיוחדת, ופקחים וניידות הוסבו לסיורים סמוך למוסדות חינוך, לגנים ציבוריים ולחוצות העיר. "עברנו למתכונת חירום שכללה תגבור משמעותי בסיורים", אמר ל"המקומון" מנהל אגף הביטחון והאכיפה שמעון שומרוני.

"במסגרת ההיערכות המיוחדת, 24 מ־130 הפקחים העוסקים בתפקידי שגרה ונושאים נשק הועברו לסיורים ממונעים. הוספנו גם 12 ניידות לשיטור העירוני". המשמרות של השיטור העירוני הוארכו ל־12 שעות, מה שהביא לגידול משמעותי בנוכחות הסיורים. "העיר חולקה לאזורים ולכל צוות יש אזור שבו הוא מסייר", הוא הסביר.

לדבריו, הסיורים נועדו להגביר את הביטחון וליצור הרתעה ונוכחות בשטח. "שמנו דגש על מוסדות החינוך והגנים, חשוב להעניק תחושת ביטחון", הוסיף. "בינתיים היערכות החירום היא עד יום שישי, ואז נחליט מה הלאה בהתאם להערכת מצב עדכנית".

שומרוני, תת־ניצב בדימוס, שבין היתר פיקד על מרחב שרון במשטרה בעת הפיגוע במלון פארק בנתניה שבו נרצחו לפני 20 שנה 30 ישראלים ונפצעו כ־160, הדגיש את הצורך במתן מענה לביטחון האישי: "נערכנו לתרחיש הזה ועברנו במהירות למתכונת חירום".

זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

שומרוני סיפר כי ב־44 מבתי הספר בעיר יש מאבטחים המועסקים במימון משותף של המדינה והעירייה. "סוגיית המאבטחים היא באחריות המדינה, שגם מחליטה", הוא אומר. "אין מאבטחים בגנים, ואנחנו שמים דגש על סיורים תכופים סמוך ל־244 גני הילדים. הסמכות להצבת המאבטחים היא בידי המדינה".

גם בגבעתיים ניכרה הדריכות הרבה. אירוע החוצות הגדול ברחוב כצנלסון לציון 100 שנה לייסוד העיר, שתוכנן להערב ולמחר, בוטל.  "הסיורים תוגברו ופקחים הועברו מתפקידי שגרה לסיורים ממונעים", סיפר ראש עיריית גבעתיים רן קוניק. "על כלי הרכב של הפיקוח הוצבו צ'קלאקות כדי ליצור הרתעה ונוכחות. החלטנו גם להפסיק את עבודות תוספת הבנייה בשני בתי ספר בעיר, עד ליום ראשון".

בחלק מאתרי הבנייה באזור העבודה הייתה חלקית. "רואים חששות בקרב עובדים", סיפר מנהל עבודה יהודי. "באופן אישי, כשהגעתי לצלם התקדמות בעבודות באתרים בדרום תל אביב, הרגשתי שאנשים עוצרים ובוחנים אותי בחשדנות כי אולי חשבו שיש לי מראה של ערבי. קיימת תחושת חוסר ביטחון ורואים שאנשים מאוד חוששים".