הרפורמה יוצאת לדרך: שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הציגו היום (ראשון) את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית. במסגרת המתווה החדש בני 75 ומעלה לא יצטרכו לשלם עבור נסיעה, ויהנו מנסיעות ברכבת, באוטובוס וברכבות הקלות בחינם. 

בנוסף לכך, כרטיס חופשי חודשי ארצי יעלה 225 שקלים, וכרטיס אזורי לרדיוס של עד 40 קילומטרים יעלה 99 שקלים. בנוסף, תורחב ההנחה לאנשים עם מוגבלויות, והם יקבלו 50% הנחה במקום 33% כיום. 

במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לרכוש בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי חופשי-יומי או מנוי חופשי-חודשי, בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי. מהפכת "דרך שווה" משתלמת במיוחד לנוסעות והנוסעים הקבועים, עם שני מנויי "חופשי-חודשי" חדשים ומשתלמים, המשתלבים במאמץ הלאומי לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית.

כמו כן, הרפורמה תאפשר לראשונה תשלום באשראי ובאפליקציות תשלום, ללא פערי מחירים בין אמצעי תשלום שונים כפי שהיה עד כה. כמו כן, תבנה תשתית לתשלום עתידי מסונכרן על שירות במגוון אמצעי  תחבורה נוספים (MAAS).

שרת התחבורה מיכאלי במסיבת עיתונאים (צילום: שלו שלום/TPS)
שרת התחבורה מיכאלי במסיבת עיתונאים (צילום: שלו שלום/TPS)

לצד זאת, כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 ש"ח בכל יישוב בישראל ויאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 ק"מ. הכרטיס החדש יופעל בכל רחבי הארץ, ולא רק במספר יישובים כפי שהיה עד כה. המרחק המוגדל יכסה במקרים רבים גם ערים שכנות: כך למשל, נסיעה מרחובות לראשון לציון, מיבנה לאשדוד או מעכו לנהריה, ייחשבו בקרוב נסיעה מקומית.

כזכור, תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו אמורים להתייקר ב-1 בפברואר השנה בכ-9%. מחיר נסיעה עירונית לדוגמה, שעמד על 6 ש"ח במטרופולינים, היה אמור לעלות ל-6.50 ש"ח. במקום זאת, כאמור, נקבע מחיר כרטיס אחיד של 5.50.

ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "הצלחנו אחרי שנים של שיקולים זרים וחוסר שקיפות לעשות צדק תחבורתי ולשים קץ ללחצים פוליטיים וקומבינות. התוכנית החדשה סופגת עליית מחירים של כמעט 9% שתוכננה לחודש פברואר עקב עליית מדד תשומות התחבורה הציבורית, ומפצה על העלייה במנויים משופרים ורחבים יותר. עשינו הכל כדי שמהיום ככל שתיסעו יותר זה ישתלם לכם יותר. וכך גם נמשיך לפעול".

שר האוצר ליברמן במסיבת עיתונאים (צילום: שלו שלום/TPS)
שר האוצר ליברמן במסיבת עיתונאים (צילום: שלו שלום/TPS)