ישראל בת 74: יום העצמאות של מדינת ישראל יחל הערב (רביעי) ב-20:00 בטקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל, המסמל את סיום יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ותחילת חגיגות יום העצמאות. הטקס, במעמד יו"ר הכנסת, מיקי לוי, יעמוד השנה בסימן "יד פוגשת יד אחות", וכך גם נבחרו 14 מדליקי המשואות. הטקס הערב יתקיים ללא הגבלות קורונה, לראשונה זה שלוש שנים.  

בעקבות החלטתו של שר התרבות חילי טרופר לבטל את מופע הזיקוקים בטקס הדלקת המשואות כדי לא לעורר לחץ בקרב הלומי קרב, נמצא פתרון שבמסגרתו ייערך מופע פירוטכניקה שקטה - והוא יחליף בפעם הראשונה את מופע זיקוקי הדינור המסורתי.

מהמשואות לפרס ישראל: כל האירועים של יום העצמאות 2022

מי מופיע ואיפה: כל מה שצריך לדעת על אירועי יום העצמאות ה-74

אלה הם 14 מדליקי המשואות

ריטה יהאן-פרוז: המוכרת לקהל הישראלי בשמה הפרטי ריטה, נולדה בטהראן שבאיראן ועלתה לארץ עם הוריה כשהייתה בת שמונה. היא מופיעה על במות ישראל כבר למעלה משלושים שנה, ומנעד יצירתה העשיר כולל שירה, מחזות זמר, יצירות קלאסיות, משחק בקולנוע וכתיבה ספרותית. בצד עבודתה עם בכירי הכותבים והמלחינים בארץ, ריטה גם חוקרת את שורשיה ומתוך חיבור עמוק אל העולם ואל התרבות של בית הוריה – שולחת יד פתוחה ומכבדת אל תרבויות המזרח התיכון.

בצד עשייתה האומנותית ריטה שותפה גם במפעלי התנדבות רבים ומגוונים, ולאחרונה אף הצטרפה כנשיאת כבוד לארגון "רוח נשית" המסייע לנשים נפגעות אלימות. בכך מעניקה ריטה השראה לחברה הישראלית כולה.

"ריטה היא דוגמה ומופת בכך שהיא משלבת בין שורשים עמוקים לכנפיים פרושות. מי שעלתה כילדה מטהראן, פילסה את דרכה בעבודה קשה ובהתמדה עד שהפכה לאחת הזמרות המצליחות בישראל אי פעם. באמצעות הכישרונות הנדירים שבהם התברכה בשירה, במשחק ובכתיבה, ריטה מחברת בין השורשים הפרסיים לסיפור הישראלי המורכב והיפה. לצד כל אלה, היא גם מקפידה להתנדב ולפתוח את ליבה הרחב בשורה ארוכה של מעשי חסד ונתינה".

הזמרת ריטה (צילום: אורית פניני)
הזמרת ריטה (צילום: אורית פניני)

מפקד הימ"מ ח': "היחידה הלאומית למלחמה בטרור מופקדת על פעילויות מיוחדות בכל תחומי מדינת ישראל, ביהודה ושומרון וברצועת עזה. פעילותה נועדה להגן על ביטחונה של מדינת ישראל בכפוף לחוקיה ולערכיה של המדינה. משימותיה המורכבות של היחידה מותנות באיכות אנשיה, שפועלים במסירות, מתוך תחושת שליחות, ומביאים לידי ביטוי את כישרונותיהם, את כישוריהם ואת עוז רוחם".

שר התרבות טרופר אמר: "בימים בהם מדינת ישראל מתמודדת מול הטרור וכוחות הביטחון ובראשם לוחמי הימ״מ עובדים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל, אין ראוי ממפקד היחידה הלאומית ללוחמה בטרור להדליק משואה ביום העצמאות של מדינת ישראל. תודה לך ח' ותודה לכם לוחמי הימ"מ, לוחמות ולוחמי מג"ב וכלל שוטרות ושוטרי משטרת ישראל".

מפקד הימ''מ ח' בהכנות לטקס הדלקת המשואות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מפקד הימ''מ ח' בהכנות לטקס הדלקת המשואות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קלמן סמואלס, מייסד עמותת שלווה: "מפעלם של קלמן ומלכי הפך אבן שואבת לאנשים מרחבי הארץ והעולם, וכן מיצב את ישראל ואת ירושלים כמרכז הדוגל בהכלה ובדאגה לכבוד האדם. מאות המתנדבים הצעירים בעמותה מייצגים דור צעיר וערכי המסור לחסד ולנתינה. במאור פניהם ובמסירות אין-סופית, מעניקים קלמן ומלכי תקווה גדולה למשפחות רבות בישראל, ומקדמים חברה המקבלת כל אדם באשר הוא".

השר טרופר הוסיף: "קלמן סמואלס יחד עם אשתו מלכי הם אנשי חסד ומופת של הירתמות הקהילה למען אלה הזקוקים לעזרתה. מתוך החוויה האישית שלהם הם בחרו להושיט יד לעוד אלפים ומאפשרים לאנשים עם מוגבלות מקום מכבד, הוגן ושווה בחברה הישראלית".

קלמן סמואלס (במרכז, צילום: רן זרנגר)
קלמן סמואלס (במרכז, צילום: רן זרנגר)

מיקה ואורי בנקי: "בקיץ 2015, במהלך מצעד הגאווה בירושלים, נרצחה הנערה בת ה-15, שירה בנקי ז"ל. שירה באה למצעד, כדי לתמוך בחבריה ובחברותיה, חברי הקהילה הגאה. מתוך הכאב העצום שפקד אותם, בחרו אימה מיקה ואביה אורי לרתום את החברה הישראלית לפעילות של עשייה ושינוי חינוכי-ערכי במטרה לקדם סובלנות וקבלה של האחר במרחב הציבורי בישראל. הם הקימו את "דרך שירה בנקי", עמותה הטומנת בחובה את תקוותם כי הרוב השפוי והדומם, שהרים את קולו בעקבות הרצח של שירה, ימצא כוחות ויבנה חברה מתונה ובריאה יותר".

השר טרופר הוסיף: "מיקה ואורי בנקי, פועלים ללא לאות מאז שביתם שירה זכרה לברכה נרצחה במצעד הגאווה, כדי לקדם סובלנות ושותפות.
בהספד מעל קברה הם אמרו: "ננסה לשנוא פחות ולאהוב יותר, וכך נציע לכולכם" ומאז הם מפנים את כוחם וליבם כדי לחבר בין קבוצות שונות בחברה הישראלית.רבים מדברים על אחדות. מיקה ואורי בנקי עושים אחדות. הלוואי שנצליח כולנו לשנוא פחות ולאהוב יותר".

הוריה של שירה בנקי, מיקה ואורי בנקי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
הוריה של שירה בנקי, מיקה ואורי בנקי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

ד"ר שמחה גִּתְהוֹן: "ד"ר שמחה גִּתְהוֹן, תושבת חולון, היא יו"ר התאגיד הממלכתי "מרכז מורשת יהדות אתיופיה", ממקימי עמותת "עלם" לסיוע לבני נוער במצבי סיכון ומרצה לחינוך באקדמיה. ד"ר גתהון נולדה באתיופיה ועלתה בצעירותה לארץ. תחושת השייכות והמחויבות לקהילה הביאה אותה לפעול בנחישות לקידום ולשילוב של אוכלוסיות מוחלשות ומודרות בחברה הישראלית".

השר טרופר הוסיף: "שמחה היא אשת חינוך וחברה מובילה ומהווה סמל עבור רבים מהעולים מאתיופיה. העשייה האקדמית שלה לצד העשייה החברתית שלה הם שהופכים אותה לדמות לחיקוי".

עידן קלימן: "קְלַיְמָן, יליד ירושלים ותושב תל אביב הוא יושב ראש ארגון נכי צה"ל ושירת כלוחם בחטיבת גבעתי בגזרת לבנון וברצועת עזה. במהלך היתקלות עם חוליית מחבלים בח'אן יונס, חדרו לחזהו קליעים. הוא נפצע אנושות ונותר מרותק לכיסא גלגלים. בתהליך השיקום הארוך שעבר נתקל לראשונה בקשיים של פצועי צה"ל, שלרבים מהם המערכת לא ידעה לתת מענה. על אף הקשיים שאיתם התמודד מאז פציעתו, החליט קלימן להתמסר ולהקדיש את כוחותיו ואת יכולותיו במטרה ליצור חברה שוויונית, שבה נכי צה"ל ישתלבו ויזכו גם להכרה מהמדינה וגם ליחס הראוי להם".

השר טרופר הוסיף: "עידן קלימן, שנפצע באורח אנוש כלוחם בעזה ומאז עבר תהליך שיקום ארוך, בחר להקדיש את חייו למען פצועי ונכי צה"ל. עידן הפך לכתובת עבור רבים ועם הלב הגדול נרתם לעזרתם. בשנה האחרונה היה שותף גם לקידום התכנית המהפכנית של "נפש אחת", שמובילה שינוי ביחס של המדינה כלפי מי שנלחם למענה ושילם מחיר עבורה. ראויים נכי צה"ל לכבוד מהמדינה ששלחה אותם אל הקרב".

עידן קליימן (מימין, צילום: ניר עצמון)
עידן קליימן (מימין, צילום: ניר עצמון)

האלוף (במיל') יורם יאיר (ייה): "מכהן כיושב ראש 'יחד למען החייל', יושב ראש תנועת 'אחריי!' המכינה אלפי בני נוער וצעירים מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית לשירות משמעותי בצה"ל ולתפקידי מנהיגות בקהילה ויושב ראש עמותת "בית אור אביבה" המפעילה כפרי גמילה מסמים ומאלכוהול. שירת במשך כ-35 שנים בתפקידים מרכזיים בצה"ל, ובהם מפקד חטיבת הצנחנים וראש אגף כוח אדם. פעל לצמצום הפערים בחברה הישראלית וחינך נערות ונערים רבים מכל חלקי העם, הרואים בו מופת ומורה דרך בשליחותו הציבורית".

השר טרופר הוסיף: "יורם יאיר הוא אחד מגדולי הלוחמים של מדינת ישראל, גם בהגנה על גבולותיה בשורה ארוכה של מלחמות בהן השתתף ואף נפצע גם בשמירה על דמותה של החברה הישראלית בפעילותו ותרומתו לשורה ארוכה של ארגונים ועמותות חברתיות אותן הוא מוביל.
מדינת ישראל טובה יותר בזכות אנשים דוגמתו".

יעל שרר: "עברה בילדותה התעללות מינית קשה על ידי אביה. את הכאב ואת הפגיעה הנפשית והפיזית שחוותה היא הפכה לשליחות חייה. בסרט שביימה, גוללה את סיפורה האישי ואת התהליך שעברה. היא מושיטה יד לכל הנפגעים והנפגעות ונאבקת ללא הרף לשינוי המציאות שלהם. בשנים האחרונות עמדה בראש עמותת "אחת מתוך אחת" להעלאת המודעות לאלימות מינית בישראל והקימה את 'הלובי למלחמה באלימות מינית'". 

השר טרופר הוסיף: "יעל שרר היא מופת של מי שצמחה מתוך זוועה אישית למי שפועלת לחסוך מאחרות את הכאב. באומץ ובמחויבות עמוקה היא פועלת כדי להושיט יד לנפגעות ולנפגעים ונאבקת יומם וליל למען זכויות הנפגעות והנפגעים וכדי לבנות כאן חברה בטוחה, מוגנת וצודקת יותר".

מוניר מאדי: "מייסד וראש המכינה הקדם-צבאית 'כרם-אל' בדליית אל כרמל, המשלבת נוער יהודי ודרוזי המתכונן יחד לשירות בצה"ל. המכינה היהודית-דרוזית מחברת בין בני הנוער, מסירה מחיצות ומאחדת אותם בעשייה למען המדינה מתוך ערבות הדדית ונתינה. בתקופת הקורונה הפעילה המכינה יוזמות התנדבותיות רבות. שירת במשך כ-25 שנה בצה"ל בתפקידי פיקוד והדרכה, בין היתר כמפקד המרחב הדרוזי באכ"א". 

השר טרופר: "״מאדי מוניר הוא איש חינוך בולט העוסק כבר שנים רבות, החל מתקופת שירותו הצבאי ובהמשך גם באזרחות, במתן שוויון הזדמנויות לכל אדם ובחיבור בין מגזרים שונים בחברה. מאדי הוא סמל לקשר המשמעותי, שנרקם בין החברה הדרוזית ובין החברה הישראלית״.

אנג'ל אלון: "נולדה במרוקו ב-1950 וכשעלתה ארצה התגוררה במעברה באשקלון. אהבתה להתנדב ולסייע לשכנותיה ולסביבתה, הביאה את מחלקת הרווחה בעיר לבקש שתשמש כ'משפחת אומנה'. אנג'ל נענתה לבקשה, ובמשך יותר מ-30 שנה, פתחה את ביתה וטיפלה ב-217 תינוקות וילדי אומנה במצבי סיכון. בתפקידה כ'משפחת קלט חירום', אנג'ל הייתה שם עבורם בשעות לילה מאוחרות, בחופשות ובחגים והעניקה לילדים ולילדות שבאחריותה בית חם ואוהב".

השר טרופר: "אנג'ל אלון היא סמל לנדיבות ולרגישות חברתית יוצאת דופן. 217  תינוקות וילדי אומנה זכו בזכותה לבית חם ולחיבוק אוהב. בלבה הגדול היא עטפה אותם ומעניקה לכולנו צוהר להבנה מהי אהבת אדם".

סגן הדר כהן "מפקדת פלוגת "להבה", פלוגת עולות חדשות, בבסיס מחו"ה אלון. בסיס זה מגייס מנעד רחב של אוכלוסיות ביניהן עולות ועולים חדשים, בני מיעוטים, חיילים וחיילות על הרצף האוטיסטי, אוכלוסיות בעלות קשיי הסתגלות ומתגייסים נוספים. בסיס מחו״ה אלון מרחיב את שיוויון ההזדמנויות ופותח בפני חיילים וחיילות מכל גווני החברה הישראלית אפשרות להשתלב, להשפיע ולהתפתח בשירות בצה"ל ובסיומו כאזרחים. בפלוגה של הדר לומדים החיילים את השפה העברית, התרבות ומורשת המדינה והעם".

"בתפקידה, תורמת הדר, לצד מפקדי ומפקדות חיל החינוך והנוער, לבנייתה של חברה ישראלית טובה יותר. המפקדים והמפקדות מושיטים באופן יום יומי יד לחייל ולחיילת ועוברים איתם את הדרך הייחודית להם למען הצלחתם בשירות הצבאי, ובכך מקדמים אחדות ישראלית, סובלנות ושיוויון הזדמנויות. כמפקדת, הדר מפגינה מנהיגות שקטה וצנועה שסוחפת אחריה את פקודיה ומהווה דוגמה למסירות, לאחריות בלתי מתפשרת ולאהבת אדם".

סגן הדר כהן (צילום: דובר צה''ל)
סגן הדר כהן (צילום: דובר צה''ל)

ראש אכ״א, אלוף יניב עשור: ״הדר - בחרנו בך לייצג את צבא ההגנה לישראל בטקס הדלקת המשואות הממלכתי, ולהשיא את משואת צה״ל בשם המשרתים, המגיעים מכל קצוות החברה הישראלית ומהווים פסיפס אנושי מרהיב. צה״ל הינו צבא העם, ובתפקידך המיוחד את נושאת את דגל השילוב של אוכלוסיות רבות ומגוונות בו, את ייחודו של צה״ל בחברה הישראלית ואת תפקידו החברתי המכשיר ומפתח מפקדים וחיילים, התורמים לחוסנו של צה״ל ולבנייתה של חברה ישראלית טובה יותר".

"בהדלקת המשואה את מייצגת את רוח מפקדי צה״ל המאמינים ביקר האדם ואת מפקדי ומפקדות בסיסי חוות השומר ומחו״ה אלון אשר מהווים סמל לאמונה באדם, ולהר ההזדמנויות הקיים בצה״ל המחבר ומלכד את כלל החברה הישראלית. אני גאה ושמח שנבחרת לייצג את צה״ל ולהשיא משואה ביום העצמאות״, הוסיף. 

עשהאל שבו: תושב רמת גן, היה בן 9 כאשר מחבל נכנס לבית הוריו ביישוב איתמר ורצח לנגד עיניו את אימו ואת שלושת אחיו. 200 רסיסים ושלושה כדורים חדרו לגופו של עשהאל וקטעו את רגלו, אך למרות הפציעה הקשה והאובדן המצמרר של בני משפחתו, עשהאל נאבק לקום ולהתגבר על הכאב והנכות. לאחר שיקום ארוך בבית החולים ואימונים מאמצים הוא הפך לאלוף ישראל בשחייה וייצג את ישראל בגאווה בתחרויות שחייה בין-לאומיות. את רוח הלחימה והאהבה לספורט שבו לקח איתו גם למגרשי הכדורסל. הוא הצטרף לנבחרת ישראל בכדורסל, ואף גויס כשחקן מוביל לליגה הטובה בעולם בענף כדורסל הנכים. 

בהתמודדותו יוצאת הדופן עם הטרגדיה הקשה שפקדה אותו, מייצג עשהאל את ניצחונה של רוח היצירה, הבנייה והעשייה. בשנים האחרונות חזר למגרשי הכדורסל, שם עשה את צעדיו הראשונים, וכיום הוא מאמן צעירים עם מוגבלויות בכל גווני הקשת הישראלית. בנוסף, שבו גם מרצה לבני נוער ולבנות נוער ברחבי הארץ על ההתמודדות שלו עם האתגרים בחייו.

השר טרופר: "עשהאל שבו, הוא סמל לניצחון הרוח. מתוך שבר גדול, אובדן  אם ושלושה אחים ופציעה קשה, הוא בחר לצמוח.
עשהאל הוא ספורטאי מצטיין, איש חינוך ומודל עבור כל מי שמתמודד עם קושי ומתעקש לנצח כל יום מחדש".

אליזבטה שרסטוק: ילידת 1971, בת הקהילה היהודית בסוּמִי שבאוקראינה, שבה היא מתגוררת גם כיום. במשך 20 שנה פועלת  בתושייה ובחמלה יוצאת דופן כלפי יהודי התפוצות, ועושה חסד בהקלה על סבלם של רבים מביניהם. עומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי "חסד חיים", שהוקם בשותפות עם ארגון התמיכה ההומניטרי היהודי-אמריקאי (JDC). כמי שאחראית על הקהילה, שרסטוק מארגנת מפגשים בין יהודים בכל הגילים ומכל הרקעים באזור. היא מעודדת יצירה מקורית ומשלבת מוזיקה יהודית-מסורתית היוצרת חיבור בין-דורי. במקביל, מעורבת שרסטוק במאמצים ההומניטריים למען סומי ולמענן של קהילות יהודיות קטנות יותר בסביבתה. 

עם פרוץ המלחמה באוקראינה, הייתה סומי, הסמוכה לגבול הרוסי, אחת הערים הראשונות שהותקפו בהפצצות מסיביות. מהיום הראשון של המלחמה הייתה אליזבטה נחושה להגן על חיי היהודים בעיר ולהעניק להם ביטחון. היא הובילה את המאמצים לרכישת מזון ולהעברתו, באמצעות עובדי "חסד חיים", לקשישים ולבעלי מוגבלויות. כאשר נפתח המסדרון ההומניטרי בסומי, שרסטוק ניהלה מבצע לוגיסטי מורכב ואמיץ להוצאת קשישים ובעלי מוגבלויות אל חוף מבטחים. 

לאחר שהפעילה את כל קשריה, שרסטוק הצליחה לשכנע מספר נהגים להשתתף במבצע המסוכן וכך 150 אנשים – חלקם על כיסאות גלגלים – הצליחו להימלט מהעיר אל הגבול ומשם למדינות השכנות. אליזבטה ממשיכה לנהל את הסיוע ההומניטרי לקהילה היהודית בסומי גם ברגעים אלה, ואנו שולחים לה מכאן את תפילותינו ואת תמיכתנו.

את הטקס ינחו מגישות החדשות הילה קורח ואלמז מנגיסטו, ובחלק האמנותי יופי הזמר יזהר כהם ולהקת "הפיל הכחול".