עיתונאי חדשות 12 גיא פלג, פתח היום (שלישי) את תוכניתו ב-103FM, בהתייחסות לביקורת הקשה שספגו כלי התקשורת באשר לסיקורם את הפיגוע הקשה שאירע בתל אביב בסוף השבוע שעבר. 

בפתח התוכנית, ציין פלג כי "חשוב לי להדגיש שאני לא דובר חברת החדשות של 'קשת 12'. אני לא חבר דירקטוריון, לא חבר הנהלה, לא מופיע בפני הפורומים האלו, אני לא משתתף בישיבות עורכים, לא קובע מדיניות ולא מקבל החלטות. אני מקבל החלטות רק בענייני. אני מדגיש זאת, כי בכירי החברה שלנו חושבים אחרת ממני בהיבטים שונים. אני מדבר כמובן על הפיגוע ביום חמישי, אופן סיקורו, הביקורת והלקחים".

"כשאני הגעתי לרשות השידור לפני כמעט 30 שנה, מורשת הקרב הייתה של טסלר עם הכוחות ביום הכיפורים, עם דן סממה שגם הוא הלך כבר לעולמו, רון בן ישי, עמוס כרמלי", שיתף, "אני פחדן גדול אתם כבר בטח יודעים, אבל כשצה"ל היה בלבנון הצטרפתי כמה פעמים לביקורי אח"מים שם. נסעתי בשיירה עם הכוחות, לבשתי אפוד, עברתי תדרוך מה עושים כשעולים על מטען, שנורים טילים לעבר השיירה. שאלתי את עצמי מה יש לך לעשות כאן, אבל הפנמתי שזו תפקידה של העיתונות - להיות קרוב, בכל מקום".

עוד סיפר המגיש כי "עם השנים יצא לי לשדר אינספור אירועי ביטחון, שידרתי מהדרום תחת אש עשרות פעמים. תמיד שאלתי את עצמי מה יש לכתב לעמוד בעמדה בשדרות המופגזת כשאין סיכוי אמיתי לתפוס מחסה, עניתי לעצמי שזו הקריירה שבחרתי בה, שזו העבודה - כשכולם במקלטים אני נוסע בכביש ריק לשדר משדרות".

"הצנזור היה במערכת שלנו כל שעות השידור"

"רבותיי, אנחנו באמצע ספין ענק והוא חלק מדה לגיטימציה שעושים לנו לתקשורת הרבה מאוד שנים", הכריז פלג, ופירט: "כשהשוו את אמנון אברמוביץ' ואותי בשלטים המפורסמים 'הם לא יחליטו', כשהעזו להשוות אותנו לנסראללה וחמינאי, להציג אותנו כאויבי ישראל. זה המשיך כשבנו של מי שהיה כאן ראש ממשלה העז לכנות וכמנה את החברה שלנו אל ג'זירה, חברה שבה עובדים לא מעט קצינים ביחידות עילית בצה"ל. זה נמשך בטענות הזויות על פגיעה וחשיפה של לוחמים ושיטות פעולה".

ביקורות רבות הופנו כלפי מערכות החדשות שלא בחלו באמצעים על מנת להעביר לצופה שבבית את תמונת המצב בשטח, והטענה המרכזית הייתה סביב סיכון ביטחון המדינה. אך האם אכן דלפו תיעודי פעילות ותדרוכים שהיה צריך להימנע מהם? "שלא יעבדו עליכם, הצנזור היה במערכת שלנו כל שעות השידור", הבהיר פלג, והדגיש: "הוא הודה בפני ראשי המערכת שלא הייתה שום חשיפה שיש בה לסכן את הכוחות או את בטחון המדינה".

"התקשורת לא אמורה להיות אחראית על המורל הלאומי, היא צריכה לשקף מצב. היא שקפה ביום חמישי בהלה, פאניקה, אובדן שליטה, חוסר ארגון והיעדר פיקוד - זה היה קשה לצפייה. וודאי, הרי כולנו בעת הזו דרוכים לקראת הפיגוע הבא ובסוף כך אנחנו נראים בשטח. כשמשדרים שעות יש תקלות, לפעמים המשפט יוצא מבולבל, החוכמה תמיד בדיעבד והאתגר המקצועי עצום", טען פלג.

בסיום השיחה, סיכם המגיש את הנושא הטעון, ואמר: "גם הפעם ייתכן שהיה נכון לשמור על מרחק, גם בלי הוראות של צנזור וגם בלי החבל של המשטרה. התקשורת הישראלית פטריוטית, לפעמים קצת יותר מדי. 'חדשות 12' זה מקום עבודה שרגיש מאוד לביטחון ישראל ולרגשות הציבור, שלא יספרו לכם סיפורים אחרים".

סייעה בהכנת הידיעה: שני רומנו, 103FM.