המשבר הבריאותי־חברתי, שהביאה איתה מגיפת הקורונה, משפיע עד היום על האזרחים הוותיקים. ב"מעריב" נחשפות הבוקר לראשונה תוצאות סקר מקיף שערך משרד הרווחה והביטחון החברתי, שבוחן את הקשיים והחששות של אוכלוסיית המבוגרים בישראל.

הסקר, שנערך בקרב 830 גברים ונשים בגילי 55 ומעלה, בחן את תחושת הבדידות בקרב מבוגרים בישראל, ואת השפעות מגיפת הקורונה על תחושת הבדידות.

על פי הסקר מחצית מאוכלוסיית המבוגרים מעידים כי הם חשים בדידות בחיי היום־יום בתדירות כלשהי. התופעה בולטת יותר אצל נשים ובקרב נשים בגיל הפנסיה. כמו כן הבדידות ניכרת יותר בבעלי הכנסה מתחת לממוצע, ו־75% מהמתגוררים בגפם חשים בדידות רבה יותר.

תופעה מעניינת היא דווקא ירידה בתחושת הבדידות עם העלייה בגיל. כך שבני 70+ חשים פחות בדידות בחיי היום־יום, זאת אף שרבים מהם מתגוררים לבדם. ייתכן כי עם השנים הם מסגלים לעצמם הרגלים ופעילויות שמפיגים את הבדידות, וניתן לראות שהם יותר נוטים ללכת לפעילויות העשרה ואירועי תרבות.

מרבית המבוגרים חוששים מהידבקות בנגיף הקורונה, ורובם המכריע לא לוקחים סיכון וממעטים להיפגש עם אנשים. החשש מהידבקות במחלה וההסתגרות בבית גבוה מהחשש לפגיעה בבריאות מגורמים אחרים כמו נפילה, שינויים בתזונה ואפילו בדידות, ועם זאת לא פחות מ־60% מהמבוגרים שציינו כי הקורונה הגבירה אצלם את תחושת הבדידות אמרו גם כי פעמים רבות הם היו מוכנים להסתכן בהידבקות בנגיף כדי להפיג את הבדידות הקשה.

שליש אף דיווחו כי הם חוששים מהתפרצות נוספת של גל קורונה, והחשש מהחלטה על סגר נוסף ניכר בעיקר אצל נשים. שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן (יש עתיד) אומר כי "החשש ממגיפת הקורונה משפיע רבות על המבוגרים, ואנו משקיעים משאבים רבים בהפגת בדידות וברווחתם במיוחד של אלה שנשארו בגפם".

מנכ"לית המשרד סיגל מורן מוסיפה: "במהלך השנתיים האחרונות ראינו כי חלה עלייה בבקשות לסיוע בנושאי בדידות, בעיקר מצד אזרחים ותיקים. בחגים תחושת הבדידות של אלה שנמצאים ללא עורף משפחתי מורגשת יותר, ואנחנו מעניקים לכך תשומת לבד מיוחדת".

מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה מקיים בין היתר את פרויקט "קהילה תומכת", המספק סל שירותים רחב כמו לחצן מצוקה וקשר רציף עם אב הבית ועם עובדי הקהילות, לצורך סיוע בסידורים יומיומיים ושירותים רפואיים מסובסדים.

המשרד מפעיל גם מועדוני יום לאזרחים ותיקים ובהם חוגים, הרצאות, משחקי חברה, הפעלה גופנית ותוכניות בריאות. בין היתר, המשרד חידש תוכנית אירוח אזרחים ותיקים ללא עורף משפחתי בבתי האבות של המשרד במהלך הפסח. השנה הוא מגדיל את מספר ימי האירוח מחמישה לעשרה החל מערב פסח במימון מלא, גם של הסעות.

לבירור על מקומות אחרונים לערב החג אפשר להתקשר למוקד 118, או באמצעות המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות.