לאחר שנתיים שבהן חגי ישראל הושפעו ממגיפת הקורונה, מהמגבלות ומהבידודים, ערב חג הפסח ואירועי ליל הסדר יתקיימו השנה בסימן החזרה לשגרה, אך כשברקע מעיבים ההסלמה הביטחונית והחשש מאירועי טרור.

במשטרה ובמערכת הביטחון שומרים על דריכות שיא לקראת אירועי ליל הסדר ותפילות יום השישי השני של הרמדאן בהר הבית. אלפי שוטרים וחיילים יסיירו במרכזי הערים ובמקומות הומי אדם ברחבי הארץ. בנוסף, כוחות הביטחון ממשיכים במאמצים לחסום זליגה של שב"חים דרך פרצות בגדר מקו התפר. ההיערכות המוגברת צפויה להימשך גם לאורך חול המועד. אתמול קראו הפלסטינים להמונים להגיע למסגד אל־אקצא, ובמשטרה נערכים לעלייה נרחבת למקום.

שר הביטחון בני גנץ הכריז אתמול על סגר כללי בשטחי יהודה ושומרון, אך הבהיר כי ערביי ישראל יוכלו להיכנס ולצאת מג'נין. בתום הערכת מצב הודיע גנץ כי החל ממחר ועד למוצ"ש ייסגרו המעברים ביו"ש וברצועת עזה. במוצ"ש צפויה הערכת מצב נוספת, שבה יוחלט אם הסגר יימשך גם בחול המועד. בנוסף, גנץ הורה על פתיחה מחודשת של המעברים ג'למה וריחן.

במשטרה הודיעו כי יפעלו בכוחות מתוגברים במטרה לאפשר את חופש הדת והפולחן למתפללים הרבים שיגיעו אל המקומות הקדושים, וכן לשמירה על הביטחון והסדר ולהכוונת התנועה. "מערך הביטחון השוטף יעובה, ותתוגבר הפעילות המשטרתית בצירי התנועה, במטרה לתת מענה מיטבי לכל תרחיש ולהעניק שירותי משטרה מיטביים לציבור", אמרו אתמול במחוז ירושלים. "משטרת ישראל תמשיך לפעול לשמירת הסדר הציבורי, ולפעול למניעה וחקירת פשיעה מכל סוג שהוא, וכן לעסוק בהכוונה וויסות התנועה".

שלום כהן (54), תושב בת ים, לא חושב שהאירועים הביטחוניים האחרונים יפריעו לו ולמשפחתו לחגוג. "אנחנו סומכים על הממשלה ועל כוחות הביטחון שיעשו מה שצריך כדי שנוכל לחגוג את הסדר, ובכלל ליהנות מאירועי חול המועד ללא חשש. תמיד יש משהו ביטחוני במדינה הזו, אסור לנו לפחד ואסור להתייאש", אמר.

כוחות הביטחון בשוק מחנה יהודה, פסח 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
כוחות הביטחון בשוק מחנה יהודה, פסח 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


דור שליו (23) מתל אביב דווקא חושש ממה שצפוי בשבוע הקרוב. "אני די בטוח שאירועי ערב החג יעברו בשקט, אבל על רקע מה שקורה בשבועיים האחרונים קשה לי להאמין שהשקט יישמר", אמר, והוסיף כי הוא אינו רגוע מאז מתקפת הטרור ברחוב דיזנגוף בשבוע שעבר: "זה רק מוכיח לנו שזה יכול לקרות בכל מקום, לא רק בשטחים, וזה מפחיד שיש להם מוטיבציה גבוהה לפגוע בנו דווקא עכשיו בחגים".

כמדי שנה צפויים עומסי תנועה כבדים החל מהיום בצהריים, כשהמונים ייצאו לחגוג את ליל הסדר. בבתי המלון צפויה תפוסה גבוהה של אורחים, ובמהלך חול המועד צפויים ישראלים רבים לבקר באתרי הבילוי ושמורות הטבע ברחבי הארץ.

בתוך כך, עומסים כבדים נרשמו אתמול בנמל התעופה בן־גוריון. "התחושה היא כאילו שלא הייתה קורונה. רק לפני שנתיים הטרמינל היה סגור", אמר עובד ותיק בנתב"ג. אתמול עברו בנתב"ג כ־71,400 נוסעים ב־454 טיסות בינלאומיות - מהם כ־39 אלף נוסעים ב־248 טיסות יוצאות וכ־31,700 ב־206 טיסות נכנסות. היעדים המובילים היו טורקיה, ארה"ב ואיטליה.

בין היוצאים היו משפחות רבות עם ילדיהן. "חיכינו הרבה זמן לחופשה בחו"ל. ביטול חובת הבידוד המלא ללא מחוסנים וביטול הצורך בבדיקה לפני החזרה לארץ נתנו לנו אור ירוק, ואנחנו יוצאים לאיטליה. ביטול חובת הבידוד המלא לא תאלץ את הילדים לשהות בבידוד של כמה ימים לאחר החזרה לארץ", סיפרו בני זוג מרמת גן, שיצאו עם שני ילדים לחופשה באיטליה.

עומס בנמל התעופה בן גוריון, פסח 2022 (צילום: אבשלום ששוני)
עומס בנמל התעופה בן גוריון, פסח 2022 (צילום: אבשלום ששוני)


ברשות שדות התעופה תגברו את מצבת העובדים המבצעים את הבידוק הביטחוני, אבל "הפקק" נוצר בשל עומסים כבדים בתורים לדלפקי הצ'ק־אין. "לחברות התעופה היה קשה לגייס עובדים, והתורים מאוד ארוכים", סיפר בכיר ברשות שדות התעופה.
הצפי הוא שגם במהלך ימי חול המועד והחג השני תימשך תנועה ערה של נוסעים בנתב"ג, שם צפויים לעבור מדי יום כ־50 אלף נוסעים בממוצע.

קרן ארצי, מנחת הורים ומשפחה במכון אדלר, נותנת טיפים למשפחות כיצד לעבור את הסדר בשלום, עם כל המתחים והלחצים העלולים להתלוות. "השנה פסח מגיע אחרי שנתיים של קורונה, סגרים וריחוק חברתי, ויש תחושה של אופטימיות, התרגשות והתחדשות. בשונה מחגים ומועדים אחרים שבהם הטקס קצר יחסית, כאן מוקדש זמן משמעותי לקריאת ההגדה, לשיח על הסיפורים, לשירים המסורתיים ואפילו לחיפוש אחר האפיקומן", היא אומרת. "אם אתם הורים לילדים צעירים, אתם בטח כבר ערוכים - אבל קחו עוד כמה נקודות למחשבה", מציעה ארצי: "ספרו להם בקצרה את סיפור יציאת מצרים וההגדה. ככל שיהיו יותר בעניינים – כך יוכלו להשתתף בדיון המשפחתי שמתקיים, לבטא את עצמם, להרגיש בעלי משמעות ושייכים".

מזג האוויר היום ומחר צפוי להיות נעים. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, היום תחול עלייה קלה במידות החום, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. מחר צפויה עלייה קלה נוספת והטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה.

זאת ועוד, בעקבות החשש לעבירות רכוש כאשר רבים לא נמצאים בביתם, במשטרה ממליצים להשאיר אור דולק בבית ובחצר ולהימנע מהשארת מפתחות בארונות חשמל, בעציץ או מתחת לשטיח. כמו כן, מומלץ להשאיר טלוויזיה דולקת ולדאוג שאדם קרוב יאסוף את הדואר מהתיבה.