המתיחות בהר הבית גוברת: ארבעה אוטובוסים של אגד שהיו בדרכם לכותל המערבי ועליהם מתפללים יהודים, הותקפו אתמול בשעות הבוקר כאשר פורעים ערביים יידו לעברם אבנים שהביאו לשבירת השמשות ופציעת הנוסעים. ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, שוחח על כך הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו בתוכניתם ב־103fm, והתייחס להתנהלות הכוחות הביטחון בצל המצב הנפיץ בהר הבית וברחבי הארץ. בנוסף, עלה לשידור נהג האוטובוס שחווה מתקפת אבנים ושיחזר את האירוע. 

בפתח דבריו קבע: "יש לפעמים עליות בעוצמות או ירידות, ואנחנו חווים חודש קשה במיוחד. המתיחות לא חריגה, היו תקופות הרבה יותר קשות מזו, אבל אנחנו מדברים על רמדאן פרובלמטי מאוד. זה התחיל בפיגועים, זה כבר העלה את רף המתח ברחוב, את רף השיח ברשתות החברתיות הערביות, שקראו יותר ויותר לאנשים לצאת החוצה להביע מחאות מכל מיני סוגים. זה ממשיך בזה שהצעירים ממזרח ירושלים פרקו כל עול. ההשתוללויות שלהם הפכו להיות ליותר קשות".

לדבריו של עמית, "ביום שישי מחוז ירושלים עבד יוצא מהכלל בהר הבית. כזה מבצע גדול וכמות אדירה של עצורים לא הייתה אף פעם במחוז". הוא הדגיש כי הבעיה לא הייתה בכמות המעצרים אלא "שכל העצורים משתחררים מאוד מאוד מהר".

על אירוע זריקת האבנים על האוטובוסים קבע כי מדובר היה ב"תקלה מבצעית שלא הייתה צריכה לקרות למחוז ירושלים עתיר הניסיון. לא יכול להיות שעל הציר הזה לא הייתה משטרה". 

עור אמר בהקשר זה: "פריסת כוחות היא פריסה גמישה, שצריכה לצפות את מה שהולך לקרות ופריסה שצריכה להיות חכמה. לא יכול להיות שבציר שמוביל יהודים לכותל לא תהיה משטרה שתוכל להגיב מיידית. זו הייתה תקלה מבצעית. מספיק שיהיו שני אופנועים על הכביש, צוות קטן של מסתערבים - הכול בסדר. ואם צריך, אפשר לשים שוטר אחד על אחד האוטובוסים שיוכל לדווח. לא חשבו על זה אתמול, חטפנו, ואני מניח שהיום יהיו מאורגנים".

בעקבות המציאות הקשה שפוקדת את הארץ בחודש האחרון, שאל אוקו עד מתי יישארו כוחות הביטחון בכוננות גבוהה. "יחזיקו את הכוחות בכוננות כל עוד חייבים", השיב עמית, "אני מניח שיעבור הרמדאן, הרוחות יעברו לאט לאט, אלא אם המנהיגים ימשיכו להדליק את הלהבות במקום להרגיע". 

"היום הוא יום מאוד קשה ומאוד מסוכן - יש כמות של יהודים שיסתובבו ברחבי העיר, ילכו דרך הרובע המוסלמי לרחבת הכותל וזה כר נרחב לתקיפות ומהומות. ההיערכות צריכה להיות כזו שמהירות התגובה בכל מקום בו הולכים יהודים תהיה מאוד גבוהה", הבהיר עמית.

עוד סיפר כי "לפני שנים התחלנו להציב מצלמות בכל הסמטאות והיום יש מערכת שליטה יוצאת מהכלל. אפשר לראות כל מה שקורה, בכל הסימטאות כל הזמן. זה מאוד מסייע לכוחות לדעת מה קורה ולאן להגיע הכי מהר שאפשר". 



אוטובוס אגד שנרגם באבנים סמוך להר הבית (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
אוטובוס אגד שנרגם באבנים סמוך להר הבית (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')


בנוסף, עלה לשידור שלומי פדידה, אשר נהג באחד האוטובוסים שהותקפו על ידי ערבים בדרך לכותל, וסיפר על האירוע הקשה:  "בשעה חמישה ל־7 בבוקר, הגעתי לכיוון שער שכם, נכנסתי לשער, הכול היה בסדר, התקדמתי וקיבלתי אבן קטנה שלא התייחסתי אליה",

"אמרתי אולי איזה ילד זרק והמשכתי בנסיעה", הוסיף לתאר, "כשפניתי ימינה לכביש שמתקדם לכיוון הכותל, ירדתי את הירידה עם האוטובוס ויש עיכול. כשסיימתי אותו פתאום אני רואה המון זועם מתקרב אליי עם אבנים. מה שאני רואה, הנוסעים לא רואים. היו לי עשרה נוסעים באוטובוס. קודם כל אמרתי לנוסעים 'תתכופפו, זורקים אבנים'. הם התכופפו, שכבו על הרצפה ואני התקרבתי להמון הזועם. הם באים אליי ואני ממשיך את הנסיעה".

עוד שיתף: "זה מלחיץ, הלחץ בא תוך כדי זריקת האבנים והצעקות באוטובוס של הפניקה. אתה רוצה לעבור את ההמון הזה, ואם הצלחת לעבור אותו אז בסדר. הפחד הוא שיחסמו אותך. אפשר להבין את הפניקה באוטובוס. אני מעריך שהיו שם 15-20 צעירים. אפשר לתאר את האבנים כמו חצי סלע. זה היה נראה מארב מתוכנן, הם גם צילמו את זה. הסרט הגיע מהם. הייתי האוטובוס הראשון, עכשיו אם אני עוצר את האוטובוס אחריי החברים שלי עוצרים".

"היינו שלושה אוטובוסים בשיירה הזו. לא הייתה ברירה, המשכתי את הנסיעה. הם שמו שני רכבים בצדדים, אחד מימין ואחד משמאל, כדי טיפה לחסום, שיהיה יותר קשה. המשכתי בנסיעה ועברתי את ההמון, גם את המכוניות, וגם חבריי עברו. נפצעתי מרסיסים, מזל מאוד. הוא פספס אותי באבן מאוד גדולה כשהחלון שלי כבר נשבר. הוא בא אליי מהצד, פספס ופגע בפח", סיכם פדידה. 

ממשטרת ישראל נמסר: "אתמול בשעות הבוקר טיפלה המשטרה במספר זירות של הפרות סדר באזור הר הבית והעיר העתיקה.  מיד עם קבלת הדיווח אודות ידוי אבנים לעבר אוטובוסים הוזעק למקום כוח משטרה לביצוע סריקות, ונעצרו חמישה חשודים במעורבות במעשה. באירועים השונים, נעצרו אתמול בבוקר 19 חשודים בגין הפרות סדר, ידויי אבנים, תקיפות שוטרים ואזרחים ובהמשך צפויים מעצרים נוספים. נמשיך לפעול בנחישות נגד פורעי חוק ומפרי סדר ולשמור על שלום הציבור ובטחונו".