פרופ' רונן ארנון, מנהל תחום כבד במחלקת ילדים בבית החולים רמב"ם, שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון על העלייה המדאיגה במספר מקרי הדלקת החריפה בכבד בקרב ילדים בני 10 ומטה, לאחר שהלילה דווח על עלייה מ-84 ל-169 מקרים בארצות שונות, בהם 12 בישראל, הסביר האם יש ממה לחשוש ומנה את רשימת הסימפטומים שכדאי לעקוב אחריהם. 

בפתח דבריו הסביר הפרופסור כי "התראה ראשונה כבר החלה לפני שבועיים על עליה במספר מקרים של דלקת חריפה בכבד במערב אירופה, חלקם נזקק להשתלת כבד חלקם החלים באופן ספונטני. גם אצלנו יש עלייה יחסית לשנים עברו ולכן משרד הבריאות הוציא ובצדק, בקשה לבדוק ולעשות ברור האם זה אותו גורם כמו באירופה".

הוא הוסיף וסיפר כי "אתמול נשלח עדכון מארגון הבריאות העולמי שעד כה מדברים על 169 ילדים בארצות שונות, מתוכם 12 בישראל. יכול להיות שדווחו יותר כי כולם עירניים יותר". הוא הסביר כי מדובר במספר משמעותי בהרבה ממה שדווח קודם, אך "יכול להיות שמדובר בדיווח ממדינות שבעבר לא נהגו לדווח על פי הקריטריונים שהגדירו בארגון הבריאות העולמי".

הפרופסור הדגיש כי "הגורם להתפרצות הזו עדיין לא ידוע, אבל החשד שעולה בעדכון שקבלתי בלילה הוא שמדובר בווירוס מקבוצת האדנה, שקיים יותר בקרב ילדים עם מחלות נשימתיות ולעיתים גורם לשלשולים, אבל הפעם קושרים אותו יותר למקרים עם מעורבות של הכבד. ייתכן שזה הגורם אבל עדיין לא יודעים".

הוא סיפר כי ברמב"ם עוקבים אחרי המצב בגלל ריבוי המקרים: "כן. בדרך כלל בודקים וירוסים אחרים. הפעם משרד הבריאות ביקש לבדוק גם לווירוס אדנה, וגם בדיקות צואה".

הפרופ' ציין כי הסימנים שכדאי לשים לב אליהם, בקרב ילדים עד גיל 16 "שמופיעים עם בחילות, הקאות, שתן כהה, צואה בהירה, וצהבת שזה החלק היותר חשוב ששונה מכל מחלה אחרת של סתם קלקול קיבה. הצהבת נראית בעור ולפני כן בלבן של העיניים. אם נראה להורים שהוא לא מרגיש טוב דבר ראשון לפנות לרופא המשפחה. אם אכן מדובר באותו גורם, הרופאים יתנו את ההנחיות המתאימות. אם יתברר שיש הפרעה בתפקודי כבד, ישלחו אותם לבתי החולים".

כשנשאל האם יש סיבה לדאגה בישראל הרגיע הפרופסור והשיב: "לא חושב שיש סיבה לדאגה. זה אחד הווירוסים הבודדים שיש לנו טיפול אנטי ויראלי ויש לנו תרופות. צריך להיות ערניים והכי חשוב לשמור על היגיינה כדי שלא ידביקו בני משפחה או ילדים אחרים במשפחה".