ישראל חוגגת יום הולדת. יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל החל ביום רביעי בערב, 4 במאי 2022, ויסתייים ביום חמישי בערב, ה-5 במאי. כמדי שנה יום העצמאות יחל בטקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל. למחרת ייערכו האירועים המרכזיים של החג - מטס חיל האוויר, חידון התנ"ך, טקס מצטייני הנשיא וטקס הענקת פרסי ישראל. 

אירועי יום העצמאות (צילום: מעריב אונליין)
אירועי יום העצמאות (צילום: מעריב אונליין)

ביום חמישי יתקיימו יתר האירועים המרכזיים של יום העצמאות - מטס חיל האוויר, חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, עם מנחה חדש במקומו של אבשלום קור שפרש, טקס מצטייני הנשיא וטקס הענקת פרסי ישראל.

בעקבות החלטתו של שר התרבות חילי טרופר לבטל את מופע הזיקוקים בטקס הדלקת המשואות כדי לא לעורר לחץ בקרב הלומי קרב, נמצא פתרון שבמסגרתו ייערך מופע פירוטכניקה שקטה - והוא יחליף בפעם הראשונה את מופע זיקוקי הדינור המסורתי.

בין האירועים הממלכתיים שיתקיימו יהיו הטקס המסורתי במשכן הנשיא שבו יתארחו החיילים והחיילות המצטיינים, חידון התנ"ך העולמי, וכן טקס הענקת פרסי ישראל - שייערך מחר בערב ויחתום את אירועי יום העצמאות. בנוסף, עיריית תל אביב תעניק כמדי שנה את פרסי יקיר העיר, בטקס חגיגי שיתקיים לפני הצהריים במשכן אומנויות הבימה.

מחר ייערך גם המטס המסורתי של חיל האוויר ולצדו מטס של חברות התעופה האזרחיות, ובהן אל־על. לצד האירועים הממלכתיים יחגגו הערב המונים בבמות בידור ובחוצות הערים. מחר החגיגות יעברו לפיקניקים ולמנגלים בפארקים, ביערות, בחופים, בגנים ציבוריים ובחצרות ובמרפסות בבתים ודירות.

הצפי הוא שצפויים עומסי תנועה ומצוקת חנייה בסמיכות למוקדי הפיקניקים, וכבר משעות הבוקר יגיעו לפארקים "כוחות חילוץ", כדי לתפוס מקום טוב למנגל ולבני משפחה וחברים שיצטרפו מאוחר יותר.

לקראת המנגל המסורתי התריעה מריאנה אורבך, מנהלת התזונה ודיאטה בשירותי בריאות כללית, על ערכם הקלורי של המאכלים המאפיינים את יום העצמאות: בהמבורגר גדול יש בממוצע כ־520 קלוריות, בהמבורגר קטן כ־250 קלוריות, בקבב אחד כ־220 קלוריות, ובמנת סטייק עסיסית - כ־500 קלוריות. אורבך ממליצה לחוגגים להימנע מצריכת סלטי חומוס קנויים ואחרים, שגם מתקלקלים מהר וגם מכילים 30% שומן, ובמקומם לאכול סלטים טריים התורמים לבריאות.

בתוך כך, רבבות ישראלים שיבלו ויחגגו בפארקים ובמרחבי הטבע יוכלו ליהנות מחוויית ניקיון מושלמת בטבע וגם לשמור על ניקיונם האישי, זאת בעקבות יוזמה ייחודית וראשונה מסוגה של מותג נייר הטואלט הישראלי לילי, שתנגיש שירותים ברמה גבוהה גם בטבע.

מתחמי השירותים של לילי יוקמו רק באתרים המאפשרים את הקמתם ללא פגיעה בטבע, והם יחוברו לביוביות (בלילי הבהירו שלא מדובר בשירותים כימייים) ויציעו חוויית שימוש נוחה ונקייה: "כל מתחם יציע שימוש חופשי במגוון מוצרי נייר טואלט של לילי, עמדות לשטיפת הידיים במים ובסבון, מפיצי ריח ומוזיקה", נמסר.

במסגרת שלל האירועים החגיגיים, אתר המורשת וההנצחה של גולני מזמין את הציבור ליום פעילויות מיוחד שבו יושמעו סיפורי חטיבת גולני מקום המדינה, והמבקרים יוכלו להתרשם מאמצעי הלחימה השונים של החטיבה.

היום

8:45 -  מטס כבוד חגיגי מעל משכן הנשיא בירושלים, ובסיומו יסקרו הנשיא והרמטכ"ל את שורות 120 החיילים המצטיינים

9:00־15:00 - הצוות האווירובטי של חיל האוויר יבצע שמונה מופעים אוויריים עם מטוסי העפרוני מעל הערים והבסיסים הבאים: ירושלים, בסיס חה"א ברמת דוד, טבריה, חופי חיפה, חופי תל אביב, בסיס חה"א תל נוף, חופי אשדוד ומוזיאון חיל האוויר בבסיס חצרים

9:30־11:05 - האירוע המרכזי "בוקר אור ישראלי" וטקס החיילים המצטיינים בגינת בית הנשיא

10:30־13:30 – מטס חיל האוויר יחלוף מעל עשרות ערים ונקודות מרכזיות בארץ, מדן ועד אילת

11.00 - טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ"ב במרכז הקונגרסים הבינלאומי בנייני האומה ירושלים

12:00 - חידון התנ״ך העולמי לנוער יהודי בתיאטרון ירושלים

16:30 - קבלת פנים בבית הנשיא לנציגי הסגל הדיפלומטי והקונסולרי המוצבים בישראל לכבוד יום העצמאות ה־74 למדינת ישראל

18:30 - טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ״ב במרכז הקונגרסים בירושלים