"בתוך דקות אנחנו יכולים להפוך מאזור ירוק, פורח ומזמין תיירים לאזור מוכה טילים. השקט בצפון מדומה", אמרה אתמול מנכ"לית אשכול גליל מערבי לי־את כהן בעקבות שיגור הרקטה לאזור.

הרקטה, ששוגרה שלשום בלילה מדרום לעיר החוף צור בלבנון, התפוצצה סמוך לקיבוץ מצובה. לפי הדיווחים, צבא לבנון חשף עוד שתי רקטות גראד שהיו מוכנות לשיגור לעבר ישראל.

מדובר צה"ל נמסר: "בהתאם למדיניות פיקוד העורף, לא הופעלה התרעה במרחב". בתגובה ירה צה"ל 65 פגזי ארטילריה לעבר שטחים פתוחים במרחב שממנו בוצע השיגור ולעבר כביש שבו, על פי החשד, נסע כלי הרכב שעליו היה המשגר.

במערכת הביטחון רומזים למעורבות של ארגון חיזבאללה בירי על רקע המתיחות בזירה הפלסטינית בחודש האחרון. האפשרות כי חיזבאללה מעורב בירי נבחנת בהערכות המצב השונות המתקיימות במערכת הביטחון.

לא ברור עדיין איזו תשתית טרור ביצעה בפועל את הירי לעבר הגליל, ואם היא קשורה גם לחמאס ולתשתית שלו בדרום לבנון. אולם ההערכה המובילה בישראל היא שללא אור ירוק לכל הפחות, ואולי אפילו יותר מכך, מצד חיזבאללה הירי הזה לא היה מתרחש.

בחודש אוגוסט האחרון ירה חיזבאללה 19 רקטות לעבר גזרת הר דב, אחרי שחיל האוויר תקף מטרות בלבנון בתגובה לירי רקטות שבוצע על ידי ארגונים פלסטינים המזוהים עם חמאס.

בישראל ביקשו אז להעביר מסר כי התקיפה אינה מכוונת נגד יעדי חיזבאללה, וכי אותו ארגון טרור פלסטיני היה הכתובת לתקיפה. למרות זאת חיזבאללה בחר להגיב.

לאחר כחודש של הסלמה ביטחונית בזירה הפלסטינית ירי הרקטה שלשום מלבנון היה הפעם הראשונה שאירוע מתרחש גם בזירה הצפונית.

במערכת הביטחון נערכים לכך שהניסיונות האלה יתרחשו שוב, כחלק מההזדהות עם המאבק הפלסטיני או כניצול הזדמנות להגברת המתיחות הביטחונית בישראל עוד יותר.

"זה בהחלט אירוע חריג, שלא זכור לנו שנים באזור זה, ואני כולי תקווה שמדובר באירוע חד־פעמי", אמר לוואלה! ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות משה דוידוביץ'.

"אין ספק שמישהו מנסה לבחון את העצבים של מדינת ישראל ושל תושבי הצפון. התושבים שלנו חסונים וסומכים את ידם על צה"ל שיידע להגיב בזמן ובמקום, וכולי תקווה שהשקט ישוב על כנו. ואם לא, צריך לתת מכה אחת ניצחת, כדי שגם טפטופים מעין אלה לא יחזרו", הוסיף.
מנכ"לית אשכול גליל מערבי ציינה: "זה הזמן להזכיר לממשלת ישראל כי יש לחזק את הפריפריה בצפון, לצמצם פערים בשירותי הבריאות ובתשתיות, לתקצב את הכבישים ולפעול בנחישות לשמירה על השקט". עוד אמרה: "לצד זה יש לפעול לתקצוב מלא של מרכזי החוסן, שנאבקים כל שנה מחדש על תקצובם".


הפועלים חוזרים

ומהצפון לדרום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן אמש כי בתום הערכת מצב ביטחונית, הוחלט כי החל מהבוקר תחודש כניסת פועלים וסוחרים מעזה לישראל דרך מעבר ארז. בהודעה נמסר כי "פתיחת המעבר לתנועת סוחרים ופועלים ויתר הצעדים האזרחיים כלפי רצועת עזה, מותנים בהמשך השמירה על היציבות הביטחונית באזור".