מסמך שסווג "סודי ביותר", שנחשף לראשונה  היום (שלישי) בחדשות הערב ב"כאן" 11, חושף כי כמה ימים אחרי סבב הלחימה שפרץ בין ישראל לחמאס באוגוסט 2018  התקיימה פגישה דרמטית של ראשי מערכת הביטחון בנושא השבויים והנעדרים. זה היה, ככל הידוע, ההזדמנות הכי קרובה מאז מבצע "צוק איתן" ועד היום להתקדם לעסקת שבויים עם חמאס.

המשתתפים באותו דיון היו ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן האלוף תמיר היימן, ראש המוסד יוסי כהן, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום והרמטכ"ל גדי איזנקוט. בכירי מערכת הביטחון הגיעו למסקנה שהתנאים הקיימים, הם הטובים ביותר עבור ישראל להגיע לעסקת חילופי שבויים, שתחזיר הביתה במחירים סבירים את שני חללי צה"ל סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול שנפלו במבצע "צוק איתן", ואת שני האזרחים המוחזקים  ברצועה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

כותרת המסמך הסודי הייתה "יוזמת ראשי הגופים הביטחוניים ומתאם השבויים והנעדרים להשבת השבויים והנעדרים מרצועת עזה", ובו הציגו תוכנית סדורה לגיבוש עסקה, ובעיקר הגיעו להסכמה על המחירים שישראל תשלם.

לפי התוכנית שגובשה בדיון, השלב הראשון כלל הפסקת אש הדדית ועצירת הסנקציות האזרחיות מצד ישראל, בין היתר פתיחת מעבר כרם שלום והרחבת מרחב הדיג בעזה. המשך התוכנית כלל הרחבת החשמל לרצועה ופתרון בעיית המשכורות במימון קטרי. השלב הבא נגע לעסקה עצמה. ישראל תשחרר אסירי חמאס, ביניהם כאלה שנעצרו במבצע "צוק איתן", למעט כאלה שעסקו בפעילות טרור משמעותית.

אחד הסעיפים קבע שלא ישוחררו מחבלים עם דם על הידיים. בתמורה, ישחרר חמאס את ארבעת השבויים והנעדרים. השלב השלישי בתוכנית עסק בקידום צעדים אזרחיים וכלכליים לשיקום רצועת עזה. במסמך החתום נקבע במפורש כי "דחיית עסקת שבויים ונעדרים והפרדתה מתהליך ההסדרה עלולה להוביל להרחקת הפתרון להשבת השבויים והנעדרים שנים קדימה". 

בדיון שהתקיים בנוכחות נתניהו הוצגה התכנית, אבל לא התקבלו החלטות. לפי גורם שהיה מעורב בגיבוש התוכנית, נתניהו סיכם את הדיון והתחייב לקבל החלטה, אבל דיון נוסף לא התקיים, נתניהו לא אישר לקדם את התוכנית, ועסקת שבויים לא התרחשה.