היום (חמישי) בערב צפוי להתקיים במעמד נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, באמפי של מוזיאון הגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות, טקס הנעילה של אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בשיאו של הערב, יתקיים טקס הדלקת המשואות לזכר ששת מליון היהודים שנרצחו, ע"י שורדי השואה או בני משפחותיהם. מנהל מוזיאון הגבורה בלוחמי הגטאות יגאל כהן, שוחח על כך עם יואב מינץ, בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM

בפתח דבריו אמר: "אכן, הטקס הפיזי השנה מרגש אחרי שנתיים של קורונה, ושיאו בהדלקת המשואות ע"י שורדי שואה בשנים שבהן אנחנו חווים אותם כשהם הולכים ונעלמים מחיינו, לצערנו הרב. רובם ככולם היו ילדים בתקופת השואה ואין ספק שזה מכניס ריגוש ומשמעות וחשיבות גדולה, לאירוע הזה".

על מדליקת המשואה הראשונה, יהודית מסד - שורדת ואם שכולה, סיפר: "אכן סיפורה של יהודית מסד הוא טרגי. יש לנו סיפור שהתחבר לבית במידה רבה עם אברהם קורצפלד שהיה ילד בן 8 בפולין כשהמלחמה פרצה. עבר עם אביו ארבעה מחנות עבודה והשמדה. האב נספה שלושה ימים בלבד. לפני השחרור. אברהם שרד ועלה לארץ בגיל 17, קיבל נשק לפני מלחמת השחרור". 

עוד סיפר כי "ארבעה חודשים לפני הקורונה, המשפחה הייתה בביקור אצלנו. באיזשהו שלב הנינים רצים אל האמא והאבא ואומרים בהתרגשות 'ראינו תמונה של זיידא, של סבא'. הם זיהו תמונה של הסבא כשהוא בן 14 במחנה בוכנוואלד כשהוא כבר בן 91, במפגש מקרי לחלוטין". 

"ביוני זכינו לביקורו של אברהם קורצפלד המדהים עומד מול התמונה שלו כנער בן 14. התמונה מאד ריגשה אותנו ומאוחר יותר פנינו אליו להדליק משואה ולצערנו הוא נפטר לפני כמה חודשים ואת המשואה ידליקו בתו ובנו של אברהם. אבל החיבור וסגירת המעגל והתמונה שלו כנער", אמר כאן. 

"אותו אברהם שהגיע עם אשתו חסר-כל לארה"ב, אחרי כן חזר לארץ ואיבד את אביו לפני השחרור, הקים משפחה. יש לו יותר מ-100 נכדים ונינים והערב יגיעו לעצרת יותר מ-40 נכדים מארה"ב שיהיו איתו ביחד", הוסיף. קורצפלד נכנע לקורונה לאחרונה. "אני לקחתי מאד קשה את העובדה שהוא נפטר. פגשתי אותו פעם אחת אבל התמונה מלווה אותי יום יום. אלה הרגעים שנצטרך להנציח וללמוד להעביר אותם הלאה בדורות הבאים", אמר כהן. 

על ההתעניינות הציבורית בשואה בקרב הדור הצעיר, אמר: "אנחנו עובדים קשה מאד בבית לוחמי הגטאות, כדי להמציא את עצמו מחדש, בוודאי אחרי הקורונה. אני חושב שבתהליך הזה אנחנו עובדים קשה עם הצעירים והצעירות ומגלים חיבורים יוצאי דופן כדי להביא את הסיפורים האישיים לדמויות כמו אברהם כמו אחרים שאפשר לראות בהם אדם ופנים ושם והסיפור האישי ולא רק מספר גדול שקשה לעכל אותו. אתמול היו אצלנו ביקורים של מאות חיילי גולני שגדלו בדור אחר ממני וממך ולראות אותם דומעים ומתרגשים מהסיפור האישי".

על ביקור הנשיא יצחק הרצוג, אמר: "יש לנו נשיא שמדבר ונוגע אל ליבנו ומחובר לבית לוחמי הגטאות. זה רגע מכונן שמחזיר את העצרת הזאת למקום הטבעי שלה אחרי הריחוק החברתי  שנגזר עלינו. אני מזמין את הקהל הרחב להיפגש איתנו, מתרגשים מאד ונשמח מאד לראות את כולם".