יהודית מסד, חברת קיבוץ כפר מסריק, הייתה בת 6 כשהגרמנים לקחו את הוריה. בשנת 2002 היא נאלצה להיפרד גם מבנה, רס"ן תמיר מסד, שנאבק במחבל מתאבד באינתיפאדה השנייה. הערב (חמישי) היא תשיא משואה במוזיאון הגבורה בקיבוץ לוחמי הגיטאות במסגרת טקס הנעילה לסיום אירועי יום הזיכרון לשואה והגבורה. בראיון לרדיו צפון היא מבהירה: "אני צריכה לעשות הכל כדי שיזכרו את מה שהיה".

"את אבא לקחו כשהייתי בת 6, ונשארתי עם אמא ועם אח שלי", היא נזכרת. "ברחנו למונקאץ', שם גרו ההורים וסבא וסבתא. אף אחד לא סיפר לי על גורל אבי ואחי, עד שהתחלתי לחפש דרך יד ושם מה היה הגורל שלהם. קיבלתי די הרבה מידע, אפשר לומר כל הכבוד ליד ושם על זה שהם טורחים יומם ולילה למצוא לכל אחד את מה שהוא צריך ורוצה. זו דרך חשובה מאוד לדעת מה קורה לבני משפחתך". 

בהתייחס לנפילת בנה, שנרצח במהלך מאבק עם מחבל מתאבד, סיפרה: "זה דבר שכמעט אי אפשר לעבור אותו. איבדתי כל כך הרבה, ועכשיו אני מאבדת את הדבר היקר שלי. קשה להסביר".

את דבריה היא חותמת באומרה כי "צריך לזכור את כל הדברים. אם לא נזכור והדורות הבאים לא יזכרו, זה יהיה עוול גדול וגם אולי קושי שאי אפשר יהיה בלעדיו. אני חושבת שחייבים לבדוק ולראות, ולהעביר את המסר לדורות הבאים. בזה אני מרגישה שאני תורמת".

מוזיאון בית לוחמי הגטאות  (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)
מוזיאון בית לוחמי הגטאות (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)