מדינת ישראל מתייחדת הערב (שלישי) עם זכרם של הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה בשורה של אירועי זיכרון והנצחה. ערב יום הזיכרון תשפ"ב פרסם משרד הביטחון את מניין חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום: 24,068 חללים. מיום הזיכרון תשפ"א ועד היום נוספו 56 חללים למניין הנופלים, ועוד 84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג נשא דברים בעצרת הממלכתית בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בכותל המערבי, והתייחס, בין היתר, לגל הטרור שפוקד את ישראל בחודשים האחרונים. "גם היום, אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה, וכתמיד הם מוצאים אותנו ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשיח ולשלום", אמר הנשיא. 

הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

הנשיא הרצוג התייחס במרומז גם למשברים הפוליטיים ואמר: "בנינו ובנותינו, אשר נפלו על הגנת המדינה - לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו, ואיש לא שאל אותם, מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל. לא אותם, ולא אתכם. הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל. הוויכוחים שוקטים בבתי העלמין".

"הצפירה שפילחה את חלל חיינו לפני דקות אחדות", אמר הנשיא בפתח דבריו בטקס, "היא הרגע הטהור ביותר בלוח השנה הישראלי. רגע שמרטיט את נימי נפשנו. רגע של קריעת אבל גדולה ומרה. של זיכרונות, מלכויות ושופרות. רגע שמבקש לפתוח שערי שמיים ביום דין, לבקש תחנונים על עם ישראל בדין. רגע שהוא תמציתו של השבוע הזה, התמצית של מדינת ישראל - מהיגון העמוק ביותר, לנס העצמאות והתקומה".

"כאן, בכותל הדמעות", אמר הנשיא, "בדומיה ובחרדת קודש, אנו מרכינים ראש לזכר הבנים והבנות, חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. מדרום ומצפון, ממזרח וממערב, בני כל הקהילות והמגזרים, בני כל העליות, הדתות והאמונות. שותפי גאווה וכאב. הם שירתו יחד – ואחדותם הייתה מובנת מאליה. הם נטמנו בין רגבי הארץ הטובה הזו באחידותם המלכדת של בתי העלמין, ואחדותם מובנת מאליה. אנו זוכרים אותם. את פניהם, את קולם, את צחוקם המתגלגל. את הפגז, את המוקש, את הכדור שגדע את חייהם. את הבשורה המרה".

"משפחות יקרות ואהובות. המפגשים עמכן לאורך השנים, במיוחד בחודשים האחרונים, חקוקים על לוח ליבי. עיניו הכואבות והעייפות של אבא, שהגעגוע לבנו ש'חיה רעה אכלתהו', אינו נותן לו מנוח; סיפוריה של אימא, בתוכם נמהלים גאווה ויגון, כשהיא ממאנת להינחם על בנה שנפל אי שם, וידה כמו מושטת לחבק, את מי שכבר לא נתן; צערו של איש צעיר שאיבד את אחותו הלוחמת, שהייתה הגיבורה שלו, וחברתו הקרובה ביותר; בכיה של אהובה, שבחיר ליבה הלך לבלי שוב. וכמותם עוד רבות ורבים, רבים מדי, אשר השכול דפק על דלת ביתם והפך את עולמם לנצח. ונחמה אין. שיברון הלב איננו רק על מי שהיו, אלא על מי שהם כבר לא יוכלו להיות. על חסרונם הנוכח כל כך, בכל יום בשנה; לא רק ביום הזיכרון".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2022 (צילום: מרק ישראל סלם)
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2022 (צילום: מרק ישראל סלם)


"בנינו ובנותינו", ציין הנשיא, "אשר נפלו על הגנת המדינה - לחמו יחד ונפלו יחד. הם לא שאלו, ואיש לא שאל אותם, מי ימין ומי שמאל. מי דתי. מי חילוני. מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל. לא אותם, ולא אתכם. הם נפלו ישראלים, על הגנת ישראל. הוויכוחים שוקטים בבתי העלמין. ובין המצבות, דממה. דממה שדורשת מאיתנו למלא יחד את צוואתם האחת – תקומת ישראל. בניין ישראל. מאוחדים, מלוכדים, ערבים זה לזה. כי אחיות ואחים אנו".

"יקירותיי ויקיריי, משפחת השכול. אזרחיות ואזרחי ישראל. בשנה החולפת, בשבועות האחרונים, וגם בשבוע זה ממש, הלמות השכול והכאב הכו בנו שוב ושוב. גם היום, אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה, וכתמיד הם מוצאים אותנו ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשיח ולשלום. דווקא ברגעים קורעי הלב האלו, כשאנו מלווים בדרכם האחרונה את הגיבורות והגיבורים, ואת המשפחות האהובות, ששברן הפך באחת לנחלת כלנו; דווקא ברגעים הללו - אנחנו מגלים שוב ושוב את תעצומותיו של העם הנפלא והמופלא שלנו, עם שמצליח להתגבר על כל מכשול. כן, יש לנו עם נפלא ומופלא! אסור שליבנו המפולח מכאב ישכיח מאיתנו את המסע הכביר שעברנו. מסע של דורות ושל נדודים, מסע שכל כולו תקווה והגשמה. מסע ששיאו בגאווה גדולה, במדינה לתפארת, מדינה שעל קיומה נפלו גיבורות וגיבורי מערכות ישראל", אמר הרצוג. 

עוד אמר הנשיא: "אני מבקש ברגעי הקודש האלה לחזק, להודות ולחבק בשם כל העם בישראל את מפקדי ולוחמי צבא הגנה לישראל משטרת ישראל, השב"כ, המוסד, וכל זרועות הביטחון, המודיעין ובטחון-הפנים, בכל מקום שהם. אתם שומרים עלינו יום ולילה, בחירוף נפש, בתחושת שליחות, בנחישות ובמסירות. השם ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם".

הרמטכ"ל: "צה"ל מכה באויב בכל המזרח התיכון"

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נאם גם הוא בטקס הממלכתי. "לך לך, קח את גורלך בידיך נצטווה אברהם, והעתיק את חייו לארץ המובטחת. הארץ המובטחת הפכה למדינה מפותחת ועתירת הישגים, אבל נותרה מוקפת איומים ואתגרים. זו מציאות אשר קוראת לכל נער ונערה לעשות מעשה, ובתורם, עם חינוך וגיבוי מההורים והמחנכים, להתייצב ולקחת חלק בהגנת המדינה והאזרחים", אמר הרמטכ"ל. 

הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס יום הזיכרון לחללי צה''ל (צילום: מרק ישראל סלם)
הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס יום הזיכרון לחללי צה''ל (צילום: מרק ישראל סלם)


"משפחות יקרות, גידלתן את ילדיכן, וגם אתן הלכתן איתם בשביל משלכן. הם התבגרו, גילו ייחוד וכישרון וסימנו כיוון לחיים. הם שמעו את הקריאה, ובתורם עלו להר המוריה ואמרו הנני, ואתם לחשתם איתם בדאגה ובגאווה הננו. הם יצאו למשימה, התאמצו, הגנו ותקפו, ומילאו שורה של תפקידים אשר סייעו בלחימה. אבל חסד יצחק לא היה להם ואיל לא הופיע", אמר רב אלוף כוכבי. 

"רובן המכריע של המשפחות במדינת ישראל המתינו לילדיהן בירידה מההר", אמר, "וקיבלו אותם בחיבוק עם סיום השירות הצבאי, אך אתן חיכיתן לשווא, חלקכן עדיין מחכות. הם לא יחזרו! הם לא יחזרו אבל בזכותם חזרו רבים, בזכותם ניצלו חייהם של עשרות אלפי אזרחים, וחלק גדול מהביטחון ומהישגי המדינה הוא בזכותם. הכאב שלכן קשה מנשוא, והיגון מעיק ומסתעף בגוף ובנפש. הוא נוכח ולא נח לרגע, ובאכזריות מתגבר בשבתות, בחגים וביום ההולדת. צה"ל כולו ואני בראשו מרכינים ראש מתוך הזדהות, צער עמוק, והערכה לחוסן והאיתנות שלכן, שמהווים לכולנו דוגמא".

"היום, כמו בעבר, צה"ל מתמודד עם איומים ממספר זירות. אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב. האופן שבו פורצות מלחמות בעולם ובאזור, מזכיר לכולנו את הדרישה לכוח מגן חזק ואת החובה להיערך לכל תפנית. חיילי צה"ל ומפקדיו עומדים על המשמר, נלחמים, ואומרים הנני, ואני גאה, מאוד, לפקד עליהם. את האי גרין החליפו מבצעים אחרים, שחלקם רחוקים יותר מימת סואץ", אמר כוכבי.  

עוד אמר הרמטכ"ל בטקס: "סיכול הטרור נמשך מדי שבוע, מצפון ועד דרום, ויחידות צה"ל מגנות על אזרחי המדינה בכבישים ובצמתים באיו"ש ולאורך הגבולות. צה"ל מרתיע, יוזם ותוקף, יוצא מגבולות המדינה כדי להכות את האויב באוויר, בים וביבשה, בכל רחבי המזרח התיכון, ויוצא מגדרו כדי לממש את עקרון ההגנה העצמית. דור אחר דור נשבע אמונים וקורא הנני, מתייצב לשירות צבאי, ומגלם את ההפך - מאלו שמתחמקים ואומרים אינני". 

אירועי הזיכרון

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה נפתחו היום בשעה 16:30 בטקס ממלכתי ברחבת יד לבנים בירושלים במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, ראש העיר ירושלים, שרים, סגני שרים, חברי כנסת והרבנים הראשיים לישראל.

הטקס הממלכתי בכותל המערבי (צילום: מארק ישראל סלם)
הטקס הממלכתי בכותל המערבי (צילום: מארק ישראל סלם)


ישראל עצרה מלכת בערב יום הזיכרון 2022 (צילום: אבשלום ששוני)
ישראל עצרה מלכת בערב יום הזיכרון 2022 (צילום: אבשלום ששוני)


מחר בשעה 11:00 תישמע צפירה נוספת, בת שתי דקות, ואחריה ייערכו טקסי הזיכרון בבתי העלמין ברחבי הארץ, בהם הטקס המרכזי בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים. בשעה 13:00 תתקיים בהר הרצל אזכרה ממלכתית לזכר נפגעי פעולות האיבה. עוד קודם לכן, בשעה 8:30, ייערך בהיכל הזיכרון מעמד הקראת שמות הנופלים.אירועי יום הזיכרון ייחתמו מחר בטקס הדלקת המשואות ברחבת הר הרצל בשעה 20:00, שיפתח את חגיגות יום העצמאות ה־74 למדינת ישראל.