עיריות רבות החליטו לא לקיים השנה מופעי זיקוקים ביום העצמאות, זאת בשל התחשבות בהלומי הקרב. עמוס, נכה צה"ל שסובל מפוסט טראומה, שוחח עם אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM והביע את תמיכתו דווקא בקיום המופעים הללו. 

"אני כהלום קרב לא רוצה למנוע שום דבר מאף אחד. אני תמיד הולך לאירועים, שם אוזניות כשצריך, ומתגבר. אני לא מבין למה זה נעשה רק השנה, הרי במשך שנים זה אף פעם לא הפריע", אמר.

לטענתו, להלומי קרב יש מנע רחב של הפרעות. "לי באופן אישי מפריע כשעושים כנפיים על האש, אז מה? אני אמנע מכולם לעשות על האש? מפריע לי ריח של טיגון אז מה? אני אגיד לאנשים לא לטגן? אז שתי דקות בשנה מעניין את העיריות מה קורה עם הלומי הקרב? כל הארץ מלאה בשלטים של הקרן החדשה ומדברים על הטריגר? הרי אף טריגר לא הרג נכה צה"ל, לא גרם לו להתאבד".

"מעבר לזה, הזיקוקים לא גרמו לאיציק סעידיאן לשרוף את עצמו. חמישה הלומי קרב התאבדו בגלל הרפורמה, זה לא קרה בגלל זיקוקים. העיריות מתחסדות, אבל ביום־יום הם לא עשו דבר ולא חצי דבר בכדי לשלב את הלומי הקרב. זו הונאה. מבחינתי זה שיש היום בערב טקס זיכרון באוניברסיטת תל אביב עם משפחות מחבלים זה טריגר, ומה אני יכול לעשות מול הטריגר הזה? כלום", תקף. 

בסיום דבריו הדגיש: "אני כשמפריע לי משהו אני נמנע, אני שם את עצמי בצד ולא נותן לאנשים לבטל אירוע. הכל בשביל הסביבה שלי, בשביל שאנשים יוכלו לחיות. זה הכוח של להיות הלום קרב – להקריב בשביל הסביבה – שאנשים יוכלו לחגוג".

"זה לא פוסט טראומה, אלא פוסט ציונות": ראש עיר התקומם נגד ביטול מופע הזיקוקים

מוקדם יותר היום, ראש עיריית לוד יאיר רביבו, שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM ונשאל על הציוץ בטוויטר בו הצהיר כי בכוונתו להפעיל את מופע הזיקוקים ביום העצמאות, חרף הקריאה לבטל זאת.

"אני עקבי בזה", הוא השיב בחיוב. "אני חושב שיש פה סממן של ריבונות ושמחה, זו לא תפילת הלל, אבל ברמאדן אחרי שלושים ימים מפעילים זיקוקים, לכן זה קצת מגוחך להגיעד לציבור 'היום לא נפגע בהלומי הקרב, אבל שלושים ימים זה בסדר'".

"זה לא פוסט טראומה, זו פוסט ציונות. כל מה שיש בו סממן של עצמאות – מוחקים. אני מרגיש שיש פה הצטרפות לחגיגה, אנשים שרוצים לטשטש סממנים ציוניים ויהודיים, עוד מעט יבטלו את חידון התנ"ך בטענה שזה 'לא מעניין', זו מגמה מסוכנת", הוסיף רביבו.

לטענתו, בעיר לוד מתקיימים פעמים רבות מופעי זיקוקים במסגרות כאלו ואחרות, ועל כן עמד על כך כי ביטול המופע ביום העצמאות "זה מגוחך". "מה המסר שלי? אלו שעושים זיקוקים בלי אישורים ובלי כבאית ימשיכו? פעם היו זיקוקים בכל סיבה".

הוא אף התייחס לפתרון האלטרנטיבי לרעש הפיצוצים, בדמות זיקוקים "שקטים", ואמר: "הם עולים פי עשרים בערך, ייתכן בעתיד שנגיע גם לזה". עם זאת, הדגיש כי "צריך לחוקק כי כל מי שמפגיז בזיקוקים – זה כמו נשק לכל דבר, צריך לחטוף על זה, נקודה". 

בסיום הראיון, נשאל האם אנו ניצבים בפני מבצע צבאי נוסף, ועל כך השיב: "אני רואה את השוטרים שלי נופלים מהרגליים, הפנים שלנו הם לקראת ה-13 במאי, כשתהיה הפגנה במלאת שנה לאירועים, מקווה שזה יעבור בשקט". 

סייעה בהכנת הידיעה: עדן בן ארי, 103FM.