יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: עשרות אלפי אחים שכולים ברחבי הארץ לא זוכים להכרה מלאה בהגדרתם אחרי שחוו את הגרוע מכל. מדוע בניגוד להורים, אלמנות או יתומים, האחים לא מקבלים אחים שכולים יחס שווה? לדיון בנושא התראיין היום (שלישי) בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM אלי דבי, אח שכול שאיבד את אחיו צדוק ז"ל בצאת יום הכיפורים. לשיחה הצטרף גם חבר הכנסת מופיד מרעי (כחול לבן), שאיבד את אחיו אל"מ נביה מרעי שנהרג ברצועת עזה.

דבי: "מה שהתנה זה התאריך. שום דבר לא עזר, כנסת מוקדמת מתפזרת, ואנו מכנסת לכנסת מחזרים אחרי ח"כים שיובילו את הצעת החוק ובזה זה נגמר. עדיין אנו לא מוכרים כאחים שכולים, עדיין הזכויות שלנו נתפסות דרך ההורים, שום דבר לא נעשה. דרשנו דבר פשוט, להיות אחים שכולים, הכרה. אנו לא רוצים כסף ולא רוצים זכויות, אלא רוצים מעמד".

"בהגדרה אנו לא אחים שכולים, חוק משפחות שכולות מציין הורים, אלמנות ויתומים. בהגדרה אני לא קיים", אמר דבי, "מתעלמים מכמעט 60 אלף אחים שכולים שכל מה שהם מבקשים זה הגדרה. אנו לא רוצים תגמולים. כל הזכויות הן דרך העיניים של ההורים כי אחים לא קיימים בכלל. זה מסתכם בהגדרה בלבד. אני רוצה שתהיה לי תעודה של אח שכול. אני במאבק הזה 15 שנה".

ח"כ מופיד: "אחי מבוגר ממני בחמש שנים, נפל ב-27 לספטמבר באירועים של מנהרת הכותל בשנת 1996, היה בינינו קשר מיוחד מאוד, גם חברים, גם קולגות, גם הלכתי בעקבותיו, הוא פרץ דרך. הוא היה אלוף משנה. אנו מכירים אני ואלי, לא מהיום, וניסינו לקדם את מעמדו של האח השכול. אלי צודק, אחים שכולים לא מוגדרים כך על פי חוק, אלא ביד לבנים ובארגון המשפחות השכולות יש אגף לאחים השכולים שמחבק אותם ומנסה לעשות את המעט עבורם. איפה הבעיה בולטת? כשההורים נפטרים. הוריי נפטרו, אין לי שום קשר למשרד הביטחון, אני לא בשום הגדרה אצלהם".

"ההגדרה לא מדובר בהגדרה תקציבית, אנו לא שם, ההגדרה היא בטיפולים, בסיוע ביומיום, בתעסוקה. התחלנו לקדם את החוק, שתהיה העדפה לאח השכול כהגדרה על פי חוק במדינת ישראל", הוסיף מופיד, "היום יש במשפחה שכולה, ואחד האחים שהוא עם צרכים מיוחדים, והבעיה שלו החמירה כשנפל אחיו. ההורים אינם? מי מטפל בו? מי עוזר לו? מי יכול לטפל בו? משרד הביטחון נתן סיוע מלא להורים השכולים, ולא לאחים, הם טיפלו בהורים".

לאחר מכן אמר כי "הקמתי שדולה למשפחות שכולות ואחים שכולים. אנו מקדמים את החקיקה, בחוק לאחים השכולים זה לא קואליציה ולא אופוזיציה, היו חוקים כאלה שהצביעו גם וגם. אנו צריכים לנצל את חלון ההזדמנויות כדי לעגן את מעמדם של האחים השכולים בחוק. אנו רוצים שתהיה איגרת של משרד הביטחון לאחים השכולים".

דבי: "את יודעת איזו הרגשה זו שאני בבית אמי, אם שכולה, מקבלת את האגרת של יום הזיכרון והסמל, ואני מבקש ממנה את הסמל של שנה שעברה? איזו הרגשה זו? שיתייחסו אלינו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM