יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: שר הדתות, מתן כהנא, לשעבר לוחם בסיירת מטכ"ל ומפקד טייסת F16, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ושיתף בשיחתו האחרונה עם חברו עמנואל מורנו ז"ל, וסיפר על נווטת הקרב הדתייה הראשונה שנהרגה בנפאל, תמר אריאל ז"ל.

"כל כך הרבה שנים בצבא ביחידות לוחמות, לצערנו מאבדים חברים קרובים, אנשים שמכירים, ויום הזיכרון ולקראת יום הזיכרון זה מתעצם. מתגעגעים. אספר לכם סיפור מהשיחה האחרונה שלי עם עמנואל מורנו, דיברתי איתו יומיים לפני שהוא נהרג במבצע ממנו הוא לא חזר. הייתי טייס F16 והוא היה סגן אלוף בסיירת מטכ"ל, אמר לי שאנחנו כלום לעומת החירניקי והשריונרים וההנדסה הקרבית שנלחמו פנים מול פנים, הם הלוחמים האמיתיים שעושים את העבודה.

"'עושים את מה שצריך אך אחינו הגיבורים הם כוחות היבשה', אמר מורנו ולא חזר מהמבצע. גם בסיירת מטכ"ל ובחיל האוויר עושים דברים מאוד מסוכנים. החברויות אותן חברויות, אנשים מסכנים את החיים שלהם יחד, עוברים יחד מסלולי הכשרה מפרכים, אי אפשר לעבור את זה לבד. גם את הפחד הזה של לשבת במסוק בדרך למבצע ותוך כדי, או בקוקפיט עם החבר שלך שיושב יחד איתך, זה יוצר חברויות אמיצות.

"גם כשחלקם לא חוזרים זה יוצר קשרים מיוחדים עם המשפחות וקשרים מאוד גדולים", הוסיף כהנא, "היינו באותו צוות שהתגייס לסיירת בשנת 1990 בצוות גיורא. עברנו מסלול מאוד קשה אך בסוף היינו ממש באותו צוות. בגדול אחרי שנתיים כל אחד הלך לדרכו, עמנואל לסיירת של הסיירת, בנט הלך לקורס קצינים ואני המשכתי כלוחם בפלוגת הלוחמים".

האנדרטה לזכרו של עמנואל מורנו ז''ל (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
האנדרטה לזכרו של עמנואל מורנו ז''ל (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

בהמשך הריאיון, כהנא סיפר על תמר אריאל, נווטת הקרב הדתייה הראשונה, עליה פיקד במהלך שירותו הצבאי: "אחד הפרצופים שמלווה אותי כל הזמן, זכיתי לפקד עליה, הייתה המנווטת הדתייה הראשונה שסיימה את קורס הטיס ופרצה דרך לרבות אחרות שהבינו שאין שום דרך לאנשים ולא נשים גדותיות. הייתה לוחמת מאוד מיוחדת, נחושה, מתחקרת את עצמה תמיד לחומרה. הייתה מאוד אהובה בטייסת. במבצע צוק איתן בחרתי בה להיות הלוחמת המצטיינת של שהטייסת, וגם לצערי כשנהרגה הביאה לידי ביטוי את כל הערכים עליהם גדלה בבית. היא פיקדה על האירוע וניהלה את המצב הקשה שהתפתח שם. לצערנו היא לא חזרה".

לאחר מכן אמר השר כהנא: "רוב שנותיי טסתי על מטוסים דו מושביים, יש להם מגוון משימות רחב יותר, בעיקר שימוש בפצצות מונחות, שמי שמטיס אותן למטרה אלו הנווטים שיושבים מאחורה. יותר אמיץ צריך להיות בהנדסה קרבית, גולני ושריון כי אלה החברה שבאמת קמים להסתער על האויב פנים אל פנים. כלוחם בסיירת הרגשתי מאוד נוח כשחבריי לצוות היו לידי, ידעתי שתמיד יהיה מי שידאג לי. אחת התכונות הטובות של מורנו, שתמיד כשהוא סביבה הרגשת שיש מי שדואג לך ושהכל בסדר.

"ביציאה למבצעים, זו תחושה מאוד בטוחה ויהיה בסדר עם כל הסכנות. בחיל האוויר זו תחושה יותר של תעוקה כי אתה יוצא לבד או עם עוד אחד, מספיק שאתה מתנגד בציפור בשטח אויב ולא חוזר. חדר ההנצחה של סיירת מטכ"ל לצערנו מלא בתמונות ובחללים, אנשים שנתנו את היקר מכל ומסרו את חייהם עבור ביטחון מדינת ישראל. בסוף מי שהולך לשירות קרבי, לוקח בחשבון שזה דבר שעלול לקרות. אני חושב שאין כמו יום הזיכרון, שמדינת ישראל מרכינה את ראשה, וזו הזדמנות להעריך את כל אלה שבוחרים שירות קרבי משמעותי, זה הדבר הכי משמעותי שבחרו או בחורה יכולים לעשות עבור מדינת ישראל. הם אלה ששומרים עלינו".  

לסיום, אמר שר הדתות כהנא כי סייר בקרב הרשב"י לקראת ההילולה במירון: "אני עושה כל מאמץ יחד עם הממונה שנבחר כדי שיהיה אירוע בטוח, כדי שכמה שיותר אנשים שמעוניינים בכך יוכלו לבוא ולחזור הביתה בשלום. זה מורכב, זה מקום בעייתי מבחינת תשתיות ומסורות שצריכים לראות איך הן יסתכרנו, אנחנו עושים מאמצים מאוד גדולים ואני מצפה לשיתוף פעולה של הקהל".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM