בעשרות ערים ויישובים לא יתקיימו לראשונה בתולדותיהם המופעים המסורתיים של זיקוקי דינור בחגיגות ערב יום העצמאות. בעקבות דרישות של הלומי קרב להימנע ממופעי זיקוקי הדינור, הודיע שר התרבות והספורט חילי טרופר שלראשונה לא יתקיים המופע המסורתי של הזיקוקים בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, אולם כן יתקיים מופע זיקוקים שקטים. באירועי יום העצמאות שיתקיימו בירושלים יתקיימו בכל זאת מופעי זיקוקי דינור, אך אלה יהיו במתכונת מצומצמת לעומת העבר, ובמרכזים קהילתיים בלבד.

"אני מבין את הטענות, אבל פעם בשנה חוגגים יום עצמאות ואפשר היה לדעתי לקיים את מופע זיקוקי הדינור, אבל לא רציתי להתעמת עםהמתנגדים - ולכן החלטתי בלב כבד לבטל את האירוע של הזיקוקים", סיפר ראש רשות מקומית. "נוצר השנה גל של התנגדות וקשה לעמוד מולו".

מופע זיקוקים לרגל יום העצמאות ה-73 בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מופע זיקוקים לרגל יום העצמאות ה-73 בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

הרשות המקומית הגדולה ביותר שהודיעה על ביטול מופעי זיקוקי הדינור הייתה עיריית תל אביב-יפו, וזה קרה רק שלשום. "אנחנו קשובים לרחשי הלב של הציבור, ולאחר מחשבה רבה והתחבטויות לא מעטות שכללו גם סקר מקיף, החלטתי שלא יהיו השנה זיקוקי דינור בטקס יום העצמאות", ציין ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי.

"אחד הדברים שהכריעו והשפיעו על ההחלטה היה פניות של לוחמים פוסט טראומתיים שביקשו לבטל את המופע, כמו גם התחשבות באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות. אני מקווה שבשנה הבאה נמצא אלטרנטיבה ידידותית לסביבה ומרשימה לא פחות ואף יותר", הוסיף.
עם הרשויות הנוספות שהודיעו על ביטול מופעי זיקוקי הדינור נמנות: רמת גן, גבעתיים, קריית אונו, חצור הגלילית, הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת השרון, אילת, בנימינה-גבעת עדה, שלומי, מטה אשר, נהריה, כרמיאל, רמלה, קריית מוצקין, פרדס חנה-כרכור, נתיבות, ג'וליס ואורנית, ובתחומי המועצות האזוריות: בני שמעון, אשכול, מרחבים ומטה אשר.

בחלק מהרשויות יתקיימו מופעי זיקוקי דינור, אבל במתכונת מצומצמת לעומת העבר, ובהן חיפה, חולון, נתניה וכפר סבא. בראשון לציון יתקיימו מופעים שקטים של זיקוקי דינור. יש גם רשויות שהודיעו שיתקיימו מופעי זיקוקי דינור במסגרת החגיגות הערב, ובהן לוד, קריית שמונה, צפת, מעלות תרשיחא, עכו, פתח תקווה, אור יהודה, קריית שמונה, צפת ובאר שבע.