טקס פרס ישראל לשנת תשפ"ב 2022 נערך היום (חמישי) בבנייני האומה בירושלים במעמד נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט ושרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון

בטקס, שיעמוד השנה בסימן "האדם - הווייתו, יצירותיו והישגיו לצד אותה שאיפה בלתי מתפשרת להצטיין ולהוביל", הוענק פרס ישראל ל-9 דמויות מרכזיות בחברה הישראלית במגוון תחומים. השנה יקבלו את פרס מפעל החיים הזמר, אביהו מדינה, בתחום הזמר העברי, איש העסקים והבעלים של מועדון הכדורגל עירוני קריית שמונה, איזי שרצקי ומריומה קליין, מקימת "בית השנטי" על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. 

לצידם, הבמאי עודד קוטלר על אמנות הבמה, פרופ' ימימה בן מנחם על חקר הפילוסופיה ומדעי הדתות, פרופ' רות ברמן על חקר הבלשנות העברית והכללית, פרופ' שמעון שמיר על חקר מדעי המזרח הקרוב, פרופ' יהושע זק על חקר הפיזיקה והכימיה, פרופ' מוסא יודעים על חקר מדעי החיים ופרופ' יורם פלטי על יוזמות וחדשנות טכנולוגית.

שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון, אמרה בפתח הטקס: "טבעי שיהיו בינינו דעות שונות ומחלוקות, זו דרכו של עולם, אך חשוב שנלמד לנהל אותן בשיח מכבד. עוצמתו של הפסיפס הישראלי, טמונה בקולות ובגוונים הרבים שלו היוצרים עשר תרבותי ומהווים נכס לחברה בישראל. אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל, אם לא נדע לכבד האחד את רעהו, להקשיב גם כשלא מסכימים, הרי אנחנו לא קיימים זה בפני האחר. מכאן ועד לחורבן והרס הדרך קצרה. בואו לא ניתן לזה לקרות". 

אביהו מדינה אמר בטקס: "כל מה שעשיתי בחיי, בפעילות הציבורית שלי, היה לנקד שורות מפורדות קצת של כל עמך ישראל. אני חוויתי דחייה ואפליה. חשבתי שזה לא טוב לעתיד שלנו. פרס ישראל ניתן לי שמית, אבל הוא יותר יקר לעם ישראל. יש בהכרה של המוזיקה הזאת, נתינת שייכות לתלכיד לאזרחים שמהווים את האוכלוסייה הזאת בישראל". 

"היום, בירושלים, בירת ישראל, אנו חוגגים את שנת העצמאות השבעים וארבע... ע"ד לעצמאות ישראל, ואולי זהו רמז כי בשנת ה-ע"ד לעצמאותנו, מצווים אנו לעשות בחוכמתנו, ולהביא עצמאות עַ"ד למדינת ישראל. תיקון ראשון והכרחי בחיינו, אליו שואפים כולנו, שנתברך, ותתקיים בנו הברכה הנאמרת בתפילה... 'הרחמן הוא ייתן שלום בינינו', שלום בינינו הוא הכרחי לעוצמת החוסן הפנימי של מדינת ישראל, וממילא, יחזק אותנו שבעתיים מול אויבים מבחוץ. עתידה של מדינת ישראל, תלוי בדור העתיד, ועיצובו של דור זה תלוי בנו. עלינו מוטלת החובה להכינו לקראת הבאות, לחנכו וללמדו את מורשת האבות ואת לקחי העבר", הוסיף. 

"עלינו להעמיק את שורשיו ולחזק בדור העתיד את הרגשת השייכות, האהבה והנאמנות שלו למדינת ישראל. ביום זה אנו מציינים את המצוינות הישראלית. חבריי וחברותיי מקבלי הפרס הוכיחו גם השנה את איכותם הגבוהה של המדע הישראלי, העשייה החברתית הישראלית, והיצירה האומנותית הנעשית כאן בישראל", המשיך מדינה והוסיף, "כדי להמשיך את שרשרת העשייה והיצירה גם לדורות הבאים, עלינו להעמיד בראש דאגותינו, ולפני כל דאגה אחרת, את רווחתם של ילדינו, מגיני הארץ הזאת ועתידה, ולסייע להם בלימודים, בדיור ובפרנסה ראויה, ויפה שעה אחת קודם, עוד טרם יחוו את מאבקי הקיום הקשים בכלכלה הישראלית ויעלו בראשם הרהורים ומחשבות לרדת חלילה ולרעות בשדות זרים".

"הלוואי ותהיה השנה הבאה, שנה שבה יושם דגש חזק על דאגה ועשייה אמיתית למען ילדינו, מגיני הארץ, שהם עתידה. המצוינות שאנו מציינים היום היא נחלת הכלל. מה טוב נעשה אם נעניק אותה במתנה גם לדורות הבאים: בחינוך איכותי, במתן הזדמנויות שוות ובעידוד היצירה לכל גווניה. כי רק טיפוחם של הדורות הבאים יבטיח את ביטחונה ואת עתידה הטוב של מדינת ישראל. הלוואי ותהיה השנה הבאה, שנה של מאמצים כנים וחכמים לסיים את סכסוך השכנים במרחבנו. ויבוא שלום על ישראל". 


שאשא ביטון ואביהו מדינה (צילום: עודד קרני, לע''מ)
שאשא ביטון ואביהו מדינה (צילום: עודד קרני, לע''מ)


שאשא ביטון ומריומה קליין (צילום: עודד קרני, לע''מ)
שאשא ביטון ומריומה קליין (צילום: עודד קרני, לע''מ)

עודד קולטר אמר: "אני כותב ומוחק הרבה. במילה אחת אתה יכול להפוך עולם כמעט. בתאטרון התגובה היא מידית, הקהל צוחק, בוכה, נמצא כדמות נוספת בהצגה שלך. יש משהו בפרס הזה, שמעיר את תשומת הלב של ציבור גדול לאבחן באותה אומנות שאתה עוסק אולי טיפה יותר מבעבר".

איזי שרצקי: "הייתה מכה קשה של קטיושות בק"ש, הייתה אבטלה, אנשים עזבו. התקשרתי לראש העיר והודעתי לו שהחלטתי לאמץ את העיר. אם אמא שלי הייתה פה היא הייתה הכי מאושרת בהיסטוריה, גם אבא שלי".