פיגוע באלעד: שלושה בני אדם נרצחו הערב (חמישי) וארבעה נוספים נפצעו באורח קשה, על ידי שני מחבלים שהיו חמושים בגרזן. כוחות גדולים הוזעקו למקום האירוע בעוד המצוד אחר המחבלים נמשך, התושבים התבקשו להישאר בביתם.

צוותי מד"א קבעו את מותו של גבר כבן 40 ברחוב אבן גבירול סמוך לכיכר ואת מותם של שני גברים בשנות ה-40 לחייהם בפארק הסמוך, והעניקו טיפול רפואי מציל חיים ופינו לבתי החולים שיבא, בלינסון והשרון ארבעה פצועים ובהם: גבר בן 75 במצב קשה וגבר בן 38 במצב קשה שפונו לבית החולים בלינסון בפתח תקווה, צעיר בן 20 במצב קשה שפונה לבי"ח שיבא בתל השומר וצעיר בן 23 במצב קל שפונה לבי"ח השרון. 

עדויות קשות מהפיגוע באלעד: "מהומה מטורפת, מפחיד פה"

"עומדים בפני מאבק": האזהרה של חמאס אחרי הפיגוע הקשה באלעד 

"אכזריות שאין לתאר": התגובות לפיגוע הקשה באלעד

הפיגוע התרחש בשתי זירות במקביל. בזירה הראשונה באבן גבירול הקורבן, ככל הנראה מאבטח, ניסה להיכנס לרכבו והותקף על ידי מחבל חמוש בגרזן. בזירה נמצא הטלפון של אחד המחבלים לצד האקדח של המאבטח עם מחסנית מלאה, סימן שלא ביצע ירי.

לאחר מכן, המחבלים הגיעו למגרש משחקים של ילדים הסמוך לבית מדרש ורצחו במכות גרזן את אחד התושבים, אדם חמוש שהיה במקום ירה לעברם פעם אחת אך הוכה על ידי המחבלים בגרזן.

זירת הפיגוע באלעד, וידאו: אלון חכמון

זירת הפיגוע באלעד  (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת הפיגוע באלעד (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

כאמור, למקום הוקפצו כוחות משטרה מכלל תחנות מחוז מרכז, בשלב זה נפרסו מחסומים לאורך הצירים, תוך סריקות מסוק משטרה אחר רכב שככל הנראה נצפה נמלט מהמקום. דובר המשטרה נצ"מ אלי לוי מסר: "אנחנו עדיין במצוד אחר החשודים, גם מהאוויר וגם מהקרקע. הדבר החשוב ביותר הוא שמי שלא צריך להיות פה שלא יהיה פה".

דובר המשטרה אלי לוי מזירת הפיגוע באלעד, וידאו: אלון חכמון

מפקד מחוז מרכז במשטרה ניצב אבי ביטון הדגיש כרגע אנחנו מנהלים מרדף אחרי מפגע או שני מפגעים שנמלטו מהפיגוע. יש לנו מספר כיוונים אני מקווה שנשים עליהם את היד כמה שיותר מהר".

מעיריית אלעד נמסר כי "עקב אירוע חירום בעיר, יש למעט לצאת מהבתים כרגע ולדווח למשטרה על כל תנועה חשודה". לצד זאת, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיע לזירה, ראש העירייה פנה לתושבים בבניין הסמוך בצעקות "תיכנסו פנימה, עדיין מחפשים את המחבלים". בהמשך, גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיע לזירה וקיים הערכת מצב עם מפקדי המשטרה בשטח.

טרם כניסתו להערכת המצב, אמר: "שילמנו הערב מחיר כבד מאוד באירוע קשה. המשטרה, שב"כ וצה"ל מנהלים כעת מרדף אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע, ויניחו עליהם את ידם, חיים או מתים. אם יתברר לנו שהיה מי ששלח את המחבלים לבצע את הפיגוע, גם איתו נבוא חשבון. אנחנו נמצאים במאבק קשה מול טרור פלסטיני חסר מעצורים, ונכה בו בכל העוצמה בכפרים, בערים ובמחנות הפליטים".

ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז של המשטרה, מזירת הפיגוע באלעד: וידאו: אלון חכמון

בעקבות הפיגוע הקשה, שר הביטחון בני גנץ החליט בתום הערכת מצב על הארכת הסגר בעזה וביהודה ושומרון עד יום ראשון. כמו כן הוחלט לתגבר את המשטרה בסיוע בסריקות, ולהפעיל את כל הכוחות הנדרשים לסגירת מרחב התפר והמעברים בכדי למנוע בריחה אפשרית של המפגעים לאיו"ש.

בסיום הערכת המצב אמר שר הביטחון כי מדובר בפיגוע קשה, שהוא חלק מסדרת פיגועים. עוד אמר, כי מערכת הביטחון תגבה מחיר על הפיגועים וההסתה, וכי הוא משתתף בצער משפחות ההרוגים ומאחל החלמה לפצועים.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים התייעצות ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון, שר החוץ, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ, הרמטכ"ל, ראש המוסד ובכירים נוספים.

בשיחה הוצגה השתלשלות האירועים בפיגוע שאירע הערב בעיר אלעד, וכן המאמצים הנעשים כעת בשטח לאיתור המחבלים והוחלט על המשך הפעילות המבצעית של משטרת ישראל, הימ"מ והשב"כ לשעות הקרובות ולימים הקרובים.

 "אויבינו יצאו למסע רצח כנגד יהודים באשר הם. מטרתם לשבור את רוחנו, הם ייכשלו. אנחנו נשים ידינו על המחבלים ועל סביבתם התומכת, והם ישלמו את המחיר. אני מוסר את תנחומיי מעומק ליבי למשפחות הנרצחים", כך הבהיר ראש הממשלה בסיומה.

ראש העיר אלעד מזירת הפיגוע, וידאו: אלון חכמון

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, גינה בחריפות את הפיגוע שאירע באלעד. "ליבנו עם הקורבנות ויקיריהם. יהי זכרם לברכה", כך כתב בעמוד הטוויטר שלו. 

פרמדיק מד"א אלון ריזקאן סיפר: "מדובר באירוע קשה מאוד כשהגענו למקום הבחנו שמדובר בזירה מורכבת. סמוך לכיכר באבן גבירול שכב גבר כבן 40 ליד רכב כשהוא עם פציעות קשות בגופו, ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו. ירדתי במדרגות לפארק הסמוך, ביצענו פעולות החייאה בגבר כבן 40 שהיה מחוסר הכרה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

זירת הפיגוע באלעד  (צילום: אלון חכמון)
זירת הפיגוע באלעד (צילום: אלון חכמון)

"במרחק של עשרות מטרים שכב פצוע נוסף מחוסר הכרה, גם הוא בשנות ה-40 עם פציעות קשות ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו. שלושה פצועים, בהם גבר כבן 60 וגבר כבן 35 שנפגעו באורח קשה טופלו במקום ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובלינסון כשהם מורדמים ומונשמים. גבר כבן 40 שנפצע באורח בינוני פונה לבי"ח בלינסון וגבר בן 23 שנפגע באורח קל במהלך מאבק עם המחבלים פונה לבי"ח כשמצבו יציב", הוסיף.