מועצת התכנון העליונה הודיעה היום (שישי) כי היא תתכנס בשבוע הבא במטרה לאשר בניית אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. גורמים מדינים מסרו ל"מעריב" כי הכינוס תואם עם הממשל האמריקאי, אך עדיין לא ברור באיזו צורה יגיבו בארה"ב. סדר היום של הוועדה מכיל 25 תכניות, הכוללות 3,998 יחידות דיור.

בעקבות כך, פרסם משרד החוץ הירדני הודעת גינוי ומסר: "כי הרחבת ההתנחלויות היא הפרה בוטה וחמורה של החוק הבינלאומי. בנייה או הרחבת התנחלויות, החרמת קרקעות או עקירת פלסטינים, היא מדיניות בלתי חוקית, הוא צעד חד צדדי המייצג הפרה של החוק הבינלאומי, ומערער את יסודות השלום, המאמצים ליישוב הסכסוך, השגת שלום על בסיס פתרון שתי המדינות".

מנגד, שרת הפנים איילת שקד הגיבה לדברים וכתבה: "מברכת על כינוס המת"ע בשבוע הקרוב לקראת בנייה של כ-4000 יחידות דיור, כולל היישוב מצפה דני שחשוב לי במיוחד, אותו אני מלווה שנים רבות. הבנייה באיו"ש היא דבר בסיסי, מתבקש ומובן מאליו".

יו"ר סיעת ימינה חבר הכנסת ניר אורבך בירך על קיום הדיון: "מת"ע היא האויר לנשימה של ההתיישבות. היא החמצן. אני מברך את רה"מ ושר הביטחון על ההיענות לבקשתי ועל הוצאת הזימון לכינוס המת"ע. בעז"ה נמשיך ונפעל למען ההתיישבות. התיישבות רחבה-ישראל חזקה יותר ובטוחה יותר".

מתקווה חדשה נמסר: ״חיזוק ההתישבות בכל חלקי הארץ הוא דבר חשוב תמיד. בעיתוי הנוכחי ההודעה על כינוס מועצת התכנון העליונה ביו״ש חשובה שבעתיים. על אויבי ישראל לדעת שעם ישראל נחוש לחזק את ההתיישבות היהודית בכלל וביהודה ובשומרון בפרט".

לצד זאת, במרצ תקפו על ההחלטה. ח"כ מוסי רז מסר: "‏אישור מעל ל3000 יחידות דיור בהתנחלויות שבשטחים הכבושים הוא לא מוסרי ופוגע בעתיד אזרחי ישראל". ח"כ רוזין אמרה: "הבנייה השטחי הגדה המערבית מרחיקה אותנו מחזון המדינה היהודית והדמוקרטית, ולא מסייעת למאבק בטרור. עלינו לעשות הכל על מנת לקדם הסדר מדיני לטובת כל יושבי הארץ". 

בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטחי אש של צה''ל בהר חברון (צילום: תנועת רגבים)
בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטחי אש של צה''ל בהר חברון (צילום: תנועת רגבים)

"זו תבוסתנות, חולשה ובושה לאומית"

ההחלטה עוררה את זעמם גם של ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח״כ יואב קיש וח״כ אורית סטרוק שתקפו את שר הביטחון בני גנץ בעקבותיה: "להסדיר ולהרחיב מאחזים פלסטיניים 'במקביל' לקידום ההתיישבות הישראלית ביו"ש - היא החלטה חמורה ומסוכנת. חמורה פי כמה העובדה שהחלטה מסוכנת זו מכשירה חלק ממאחזי-אבו-מאזן ומתקבלת כ'הישג' כביכול לניר אורבך בעקבות ה"אולטימטום" שהוא הציג".

"אנו קוראים לשותפיו-לקואליציה של שר הביטחון, שהחתימו אותו בהסכם הקואליציוני על התחייבות להילחם נגד תכנית-הכיבוש של אבו מאזן, לדרוש ממנו בתוקף לקיים את התחייבותו זו, ולהתנגד בתוקף לקידום הבניה לפלסטינים מתוך 'הקבלה' ו'השוואה' פסולה להתיישבות הישראלית. קידום בניה ישראלית ביו"ש הוא חובה ציונית, הכשרת מאחזים פלסטינים היא סיוע לאויב, ואין כל מקום להשוואה בין השניים", הוסיפו. 

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מסר: "'ההודעה החגיגית' על כינוס מת"ע תוך כדי הלוויות נרצחי הפיגוע באלעד היא משחק יח"צ מעליב ומחושב היטב על גב ההתיישבות. שקד, אורבך וחברי ממשלת '10 מעלות ימינה' עסוקים במניפולציות של הישרדות כשמנגד מרצ ורע״מ מציגים את ההישג האמיתי - עוד צעד להקמת מדינת טרור פלשתינית. א״י וההתיישבות הפכו לכלי משחק בידי פוליטיקאים ציניים. בעזרת השם בקרוב נתקן".

במקביל לכך, גם ראשי ההתיישבותיות יצאו נגד התוכנית שעלתה למועצת התכנון וטענו שכמות יחידות הדיור צומצמה דרמטית. במועצת יש"ע מסרבים "לקנות את התרגיל", כהגדרתם, וטוענים כי " נושא הלחץ האמריקאי בא ונופח במטרה לטשטש את הקיצוץ של כ2000 יחידות דיור".  יו״ר המועצה, דוד אלחייני, תקף: "בשעה שבה מובאים למנוחות נרצחי הפיגוע באלעד, ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון נותנים פרס לטרור ומורידים תכניות ביישובים כמו תל ציון, כפר תפוח, מבוא דותן, קרית ארבע ומבואות יריחו. זוהי כניעה בפני האויב שמוכיחה שוב שלממשלה הזו אין זכות קיום, והיא צריכה להתחלף לפני שיהיה מאוחר מדי". 
 
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות: "למרות ההבטחות קוצצו יחידות דיור בכפר תפוח ובמבוא דותן. הממשלה בראשות נפתלי בנט הופכת למייבשת ההתישבות, נמאס לנו מהספינים".

"בניגוד לכל ההצהרות, הממשלה מקצצת ביחידות דיור בשומרון: יותר מ-1800 יחידות דיור הורדו ע"י לשכת ראש הממשלה מסדר היום. ציבור אוהבי ארץ ישראל והציבור ההגון בישראל - הרוב הגודל של אזרחי המדינה - לא יעבור לסדר היום על הפגיעה הבוטה בזכות בסיסית של חצי מיליון תושבי יו"ש".

ראש מועצת קרית ארבע, סא"ל אליהו ליבמן: "בושה וחרפה, לעג לרש. 156 יחידות דיור בלבד לעיר שגדלה ומתפתחת. יש כאן זוגות צעירים שמוותרים על מגורים ליד ההורים בשל חוסר מקום, הציפיות שלנו לא היו גדולות אבל  על בושה כזו לא חלמנו. ממשלת ישראל נכנעת לאויב הערבי מבית ומחוץ, נכנעת לגורמים באירופה ובארצות הברית והכל כדי לייצר שקט מדומה שמתפוצץ לנו עם עשרות הרוגים בפיגועים".

עוד הוסיף ראש המועצה "במקום לבנות שכונה על כל נרצח הם מקצצים ומקזזים, במקום ליישב את ההתיישבות הם מייבשים אותה, אבל מה הפלא כשעל ההגה יושב עבאס תומך האחים המוסלמים".

קריית ארבע  (צילום: מיכל פתאל, פלאש 90)
קריית ארבע (צילום: מיכל פתאל, פלאש 90)

מתנועת רגבים נמסר: "צריך להפסיק לספור יחידות דיור, ולהתחיל לספור דונמים. אנו מברכים כמובן על כל בניה נוספת בהתיישבות, אך הדיון התקופתי על מספר היחידות, מסיט את המבט מהשאלה העיקרית: היקף השטח של ההתיישבות היהודית מול הבניה הערבית המשתוללת".

מאיר דויטש, מנכ"ל רגבים אמר כי "ב99% מהמקרים, התכניות לבניה בהתיישבות מתבצעות בתוך תחומי היישובים כפי שנקבעו לפני עשרות שנים, ואילו התכניות  לפלסטינים מלבינות דה פקטו ומרחיבות עוד ועוד את ההשתלטות הבלתי חוקית על אזורים פתוחים ומקדמות בפועל בצעדי ענק את תכנית פיאד להקמת מדינה פלסטינית". 

 מנכ"ל ההנהגה העולמית של בית"ר, יגאל ברנד, מסר: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תממש את 'קיר הברזל' של ז'בוטינסקי ותפעל לחיזוק הביטחון וההתיישבות לא בדיבורים אלא במעשים. ההתיישבות בארץ ישראל היא ראשית המפעל הציוני מאז ומעולם והיא היא המענה הטוב ביותר נגד הטרור. נגד הרוצחים השפלים יש רק תשובה אחת- בניין ופיתוח ארץ ישראל ומדינת ישראל ביתר שאת".

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר: "אנחנו מזועזעים מהמשך של השיטה הקלוקלת, האנטי ציונית והאנטי מוסרית של ממשלת בנט-גנץ-לפיד הכוללת  הסדרת הפלישות והבנייה של הערבים בשטחי C במקביל לאישורי יחידות דיור בהתיישבות היהודית, כאילו אין לעם ישראל זכות עצמאית לבנות בארצו. השיטה האומרת שאם היהודי מקבל אז גם הכובש הערבי צריך לקבל טובות ובמיוחד בתקופה זו, שלאויב לא מגיע דבר על הטרור האכזרי שהוא מבצע באחינו, לא תעלה על הדעת".

"עם ישראל חייב להבין שאישורי הבניה הערבית בשטחי C זהו אישור בפועל להעביר אוכלוסיה ערבית עויינת משטחי A וB  המופקרים לשטחי C, שעליהם אפילו יצחק רבין החליט לשמור במסגרת הסכמי אוסלו הארורים. אדוני ראש הממשלה נפתלי בנט  לתשומת ליבך, בישיבת מת"ע הקרובה אתה מתכוון לאשר בגוש עציון יותר יחידות דיור לערבים מאשר ליהודים. זו תבוסתנות, חולשה ובושה לאומית", אמר.

ראש מועצת בית אל, שי אלון: "המשחק המגוחך סביב אישורי הבנייה ביו"ש חייב להיפסק. כל פעם אותו סבב בלתי נגמר ומעיק בו אנו מתחננים לכינוס המת"ע ומוצאים עצמנו מקבלים פירורים בשביל להשתיק אותנו, במקום החלטה אסטרטגיה רחבה שאומרת - בונים ליהודים ביו"ש בלי הגבלות ובלי להתנצל". 

"צריך לחשב מסלול מחדש ולהיות יותר אגרסיביים במאבק הזה. מגיע לנו הרבה יותר בזכות ולא בחסד. הממשלה הזאת לא מאפשרת קיום חיים סבירים בהתיישבות. היא צריכה ליפול ויפה שעה אחת קודם", הוסיף.