אחרי הסלמונלה בשוקולד שטראוס: משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי במסגרת החקירה של הזיהום במפעל שטראוס עלה חשד לזיהום בקו הייצור של אבקת חלב של תנובה. החשד נמצא בבדיקה של משרד הבריאות. בעקבות הפרסום, תנובה הבהירה כי מדובר באבקת חלב שאינה נמכרת לצרכנים, והצהירה: "כל המוצרים תקינים ובטוחים לצריכה". 

גם במשרד הבריאות הבהירו כי מדובר במוצר שאינו משווק לאנשים אלא למפעלים שממשיכים בעיבוד של המוצר, לרוב תוך חימום שלו, שמונע התרבות חיידקים במידה והם קיימים במוצר. לדבריהם, בדיקות של מוצרים סופיים שהשתמשו באבקת החלב כחומר גלם יצאו עד כה תקינים וללא זיהום. משרד הבריאות ממשיך בבדיקות לחקירת החשד.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה: "במסגרת החקירה של הזיהום במפעל שטראוס אנחנו מרחיבים את המעגלים, עושים בקרות ודוגמים עוד מפעלים שעלולים להיות קשורים. זה תהליך רגיל שאנחנו עושים בכל פעם. מדובר במפעל גדול עם המון מפעלים ששולחים אליו ומקבלים אליו. כחלק מהחקירה היה גם דיגום של אבקת חלב שהגיעה למפעל של אסם דרך שטראוס. הכיוון הראשוני היה לאחר שזיהינו במפעל שטראוס. מה שעשינו - דגמנו שקים שהגיעו מהמפעל בתנובה ולא נפתח בדרך. אנחנו בודקים חשד שיש סלמונלה בפס הייצור של קו החלב".

"חשוב לי להדגיש שבכל התהליך הזה שאנחנו עושים אין סכנה לבריאות הציבור. חומר הגלם הזה נועד לייצר מוצרים אחרים. בכל התהליך נוצא חימום טרמי. ככה שהחימום הורג את הסלמונלה. למעשה, אין סכנה. עד כה במוצרים - הבדיקות הן שליליות. לא גילינו במוצרים סופיים שהשתמשו בהם סלמונלה עד עכשיו. אין כרגע סכנה. כן חשוב להבין אם אכן יש זיהום בפס החלב של תנובה. כרגע מה שגילינו זה רק תשובה אחת שיש חשד לזיהום. אנחנו עושים כל מני בדיקות כדי לוודא את זה אבל כבר דיווחנו לתנובה כי קיים חשד", הוסיפה.

מתנובה נמסר: "בבדיקה של משרד הבריאות נמצא חשד לזיהום באחד מקווי הייצור של אבקת החלב. חשוב להבהיר שמדובר במוצר שאינו משווק לצרכנים ושהינו חומר גלם לתעשייה ולמפעלים שמייצרים בתהליכי הייצור לרוב תוך חימום ופיסטור שמונע התרבות חיידקים אם הם קיימים במוצר. בדיקות של מוצרים סופיים שהשתמשו באבקת החלב כחומר גלם יצאו עד כה תקינים וללא זיהום. אנו פועלים בתאום מלא עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיותיו".

בהמשך, הבהירו בתנובה: "אבקת החלב מיום הייצור שבבדיקה לא סופקה לשטראוס. תנובה אינה מוכרת אבקת חלב למפעל השוקולד של שטראוס. כל המוצרים של תנובה תקינים ובטוחים לשימוש ולצריכה. אבקת חלב אינה נמכרת לצרכנים ואינה נמצאת בנקודות המכירה. היא משמשת כחומר גלם לשימוש תעשייתי בלבד״. 

אירוע זה מגיע לאחר שרק אתמול התכנסה ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן לדיון מיוחד בפרשת התפרצות חיידק הסלמונלה במוצרי שטראוס-עילית, שהוביל לריקול הגדול בתולדות המדינה. 

כזכור, לפני כשבועיים פרסם משרד הבריאות את עיקרי ממצאי הביקורת שנערכה במפעל שטראוס עלית, בה נמצאו ליקויים מהותיים בנהלי החברה ובהתנהלותה. בין הממצאים שפורסמו - אירוע חדירת יונים למפעל וכן כשל מהותי שאותר בתהליך ההפשרה של השוקולד במפעל.

כתוצאה מתוצאות הביקורת החליטו גורמי המקצוע במשרד הבריאות על התליית אישור הייצור הנאות לחברה לתקופה של שלושה חודשים או עד לתיקון כלל הליקויים שנמצאו בביקורת.