כחלק מהפקת הלקחים מהאירוע הטרגי מתו שלושה דיירים במעון לחוסים בבית דפנה, פרסם הבוקר (שני) משרד הרווחה שורת צעדים להגברת האכיפה והפיקוח למפעילי שירותי הרווחה במסגרות החוץ ביתיות ובקהילה.

על פי הנהלים החדשים, למפקחי המשרד תינתן סמכות להטיל סנקציות כלכליות משמעותיות על מפעילי המסגרות הפרטיים. בין הסנקציות שיוכל מערך הפיקוח של המשרד להטיל: עצירת השמות של אנשים עם מוגבלות במסגרת המבוקרת ואי הארכת השמות קיימות. המשרד משלם למסגרות סכומים ניכרים עבור השמה של דייר במסגרת, כך שמדובר בסנקציה משמעותית. כמו כן, מאפשר הנוהל החדש קיזוזים כספיים מתשלומים המגיעים למסגרת במידה ולא עמדה בהתחייבותה בהתאם לתנאי ההתקשרות.

בין הצעדים שיינקטו:

  • סנקציות כלכליות מידיות על מפעילים שמפרים את מדיניות המשרד
  • קיזוזים כספיים, עצירת השמות, הפסקת התקשרות ושלילת רישיון  - אלו הצעדים המרכזיים במדיניות האכיפה החדשה שגיבש המשרד כלפי מפעילי מסגרות הרווחה
  • המשרד החל ביישום תכנית פיקוח חדשה הכוללת גם בקרות של רואי חשבון
  • נוהל חדש לשימוש במצלמות יחייב מפעילים בהתקנת מצלמות בכל המרחב הציבורי ויאפשר לפקחים לצפות מדגמית בחומרים המצולמים ככלי פיקוח ומניעה
  • הוקצו תקנים ייעודיים לעיבוי מערך הפיקוח על מסגרות הדיור החוץ ביתיות; המשרד פועל אל מול האוצר להוספת תקנים נוספים

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "שירותים רבים במשרד הופרטו לאורך השנים אך במקביל לא נבנה מערך פיקוח הולם ויעיל שיוכל לוודא כי השירותים הניתנים במסגרות הרווחה עומדים בסטנדרטים הגבוהים שהציב המשרד. לאור זאת הנחיתי לנקוט בשורה של צעדים להידוק ולבנייה של מערך פיקוח אפקטיבי. יחד עם זאת אני מאמין שהשינוי האסטרטגי האמיתי טמון בחוק שהגשנו לזכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות. מדובר בחוק משנה מציאות שגם עולה בקנה אחד עם ההתחייבויות של ישראל במסגרת האמנה הבינלאומית לאנשים עם מוגבלות שאושררה על ידי המדינה כבר ב-2012. יישום החוק יאפשר לצמצם למינימום את מספר הדרים במעונות כך שרוב האנשים עם מוגבלות יזכו להשתלב בחיים בקהילה בדירות משלהם כשהם עטופים הן על ידי אנשי מקצוע והן על ידי החברה הישראלית כולה. זאת הדרך לשוויון לאנשים עם מוגבלות ואני נחוש להעביר את החוק הזה בהקדם".

 מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "הצעדים שבהם נקטנו הם מתבקשים אך לא נעשו במשך שנים ארוכות. מדובר במהלכים קריטיים לניהול נכון של שירותי הרווחה בכלל ומערך הדיור החוץ ביתי בפרט. גיבשנו כלים חדשים להידוק הפיקוח על המסגרות ובראשם סנקציות כלכליות על מפעילים שלא יעמדו בסטנדרטים. לא ניתן בחודשים ספורים לגשר על פער של שנים אך אני משוכנעת שצעדים אלו לצד מהלכים נוספים ובראשם חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות יובילו אותנו למציאות חדשה והשינוי בשטח יורגש כבר בזמן הקרוב".