שנה למבצע שומר החומות ולמהומות ברחובות הערים המעורבות, ונראה שהשסע היהודי־ערבי רק מקצין. ממצאי משאל מקיף שערך "הקונגרס הישראלי", החוקר את החברה הישראלית בליווי חוקרים בכירים מאוניברסיטת בר־אילן, חושפים כי חוסר האמון והעוינות בין יהודים וערבים בישראל גברו בשנה החולפת.

המשאל נערך בקרב מדגם של 1,140 ישראלים בליווי האקדמי של ד"ר מנאל תותרי־ג'ובראן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר־אילן, ומצא כי 49% מהיהודים ו־43% מהערבים לא מאמינים שיהודים וערבים יצליחו לחיות יחד בערים מעורבות. 36% מהיהודים ו־55% מהערבים העידו כי אירועי האלימות בערים המעורבות הם אלה ששינו את עמדתם לרעה בנוגע לקיום חיים משותפים.

המשאל חשף כי חוסר האמון בין האוכלוסיות מתבטא גם בפעולות יומיומיות שגרתיות. כך 34% מהיהודים ו־ 55% מהערבים העידו כי שינו את הרגלי החיים שלהם בדרך כלשהי מאז האירועים בערים המעורבות.

בנוסף, 20% מהיהודים העידו כי חוששים במפגש אקראי ברחוב עם ערבי, 22% חשים חוסר נוחות בעת קבלת טיפול רפואי מאזרח ערבי, 42% לא היו רוכשים רכב מערבי, ורוב מוחלט של 65% פוסל מכירת שטח או דירה לאזרח ערבי ממגוון סיבות שונות. במקביל, כ־40% מהערבים חשים בעוינות בתחבורה הציבורית, במקומות הבילוי והקניות ובמשרדי הממשלה. כ־38% מהם אף חוששים להביע את עמדתם בפומבי ו־48% במקום העבודה.

35% העידו כי הם מרוצים מהרכב הממשלה, 18% העידו שלא, בעיקר בגלל כניסתה של מפלגה ערבית־מוסלמית לקואליציה. כאשר נשאלו אם הרכב הממשלה ישפיע על השסע הלאומי בין יהודים וערבים, 40% ממצביעי המרכז סבורים שהוא יקטין את השסע, בעוד 61% ממצביעי הימין סבורים שהוא ישפיע לרעה ויעמיק את השסע.

אבל יש גם צדדים אופטימיים. 77% מהערבים ו־72% מהיהודים חושבים שמפגשים בין המגזרים יפחיתו את המתח. 48% מהיהודים ו־42% מהערבים היו לוקחים חלק בפעילויות משותפות כדי להגביר את ההיכרות בין המגזרים. נתון מפתיע הוא שכ־40% מהערבים חושבים שנכון שערבים ישרתו בצבא (32% למעוניינים בכך, 8% כשירות חובה), ו־66% חושבים את אותו הדבר על שירות לאומי־אזרחי.

מנכ"ל הקונגרס הישראלי ד"ר עו"ד גלעד וינר אומר: "אירועי מאי 2021 השאירו חותם עמוק על הציבור הערבי והיהודי, והגבירו את החששות והעוינוּת בין האוכלוסיות ביתר שאת בערים המעורבות. יחד עם זאת, אנחנו מזהים נכונות עמוקה לאחות את השברים מאותם אירועים, ללמוד אחד על השני ולהגביר את האמון בין הצדדים".