ההילולה במירון, שנה לאחר האסון: אלפי מתפללים פקדו הלילה (חמישי) את הר מירון לציון ההילולה המסורתית בל"ג בעומר, בפעם הראשונה מאז האסון האזרחי הכבד ביותר שידעה ישראל. הפעם נערכת ההילולה תחת מתווה בטיחות נוקשה שגיבש הממונה על ההילולה סגן שר הדתות מתן כהנא, שכלל בין היתר חובת הגעה בתחבורה ציבורית, לצד קיצור והגבלת משך השהייה באתר.

במהלך האירוע לוחמי האש ממחוז צפון המוצבים במתחם הילולת הרשב״י במירון נקראו לכבות שריפה מאולתרת ולא חוקית במתחם ׳תולדות אהרן׳. למעט אירוע זה לא נרשמו אירועים חריגים. צוותי מד"א טיפלו במרפאות במספר משתתפים בודדים שחשו ברע והתייבשו, מתוכם שניים שפונו להמשך בדיקות בבית החולים.

השר לביטחון פנים עמר בר-לב מסר: "אמש ובמהלך הלילה התקיים היום הראשון של ההילולה השנתית בהר מירון. ההילולה השנה מתקיימת בצל האסון הכבד אשתקד. השנה הפקנו לקחים, ונערכה הכנה שכללה השקעה בתשתיות, תפיסת הפעלה חדשה ועבודה משותפת של כלל הגורמים. במהלך התקופה האחרונה הגעתי להר מירון לאישורי תוכניות של המשטרה לקראת ההילולה, והיה ברור לי שנעשית עבודה מקצועית וטובה".

"בראש סדר העדיפויות שלנו ניצבה האחריות לשמור על ביטחון החוגגים במהלך הלילה. שהיתי בהר במהלך הלילה ועקבתי מקרוב אחר האירועים. לשמחתי, הצלחנו בכוחות משותפים לאפשר להמונים לקיים בשלום את ההילולה במהלך הערב ובלילה, ללא נפגעים בנפש וללא אירועים מיוחדים. ההצלחה עד כה היא תוצאה של הכנה מדוקדקת של משטרת ישראל בהובלת מפקד המחוז ניצב שמעון לביא, ראש אגף התנועה ניצב אלון אריה והמפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, הפרויקטור צביקי טסלר ושאר הגורמים המעורבים, שעמלו במשך חודשים ארוכים כדי לאפשר את קיום ההילולה", הוסיף.
 
 עוד אמר: "ראויים לציון גם עשרות אלפי המשתתפים, שהבינו גם הם את גודל השעה וסייעו לנו לעבור את הלילה בשלום. אני קורא לחוגגים שיגיעו היום, לפעול על פי הנחיות המשטרה כדי שיוכלו לחגוג בשמחה את האירוע. אני מבקש להודות גם לסגן שר הדתות מתן כהנא, שהוביל את האירוע מטעם ממשלת ישראל". 
 

ההדלקה המרכזית של חסידות בויאן במירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
ההדלקה המרכזית של חסידות בויאן במירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

חבר הכנסת מתן כהנא אמר: "חג שמח, אני נרגש להיות כאן בהילולת לג בעומר. היינו עדים לטקס מרגש של חסידות בויאז' שהזכירה את הנספים של שנה שעברה. ההילולה מתרחשת בסימן האסון שקרה. אני רוצה להודות למשטרה על ההיערכות. המטרה שכל החוגגים יעזבו בשלום. המפתח להצלחת האירוע - שכולם יגיעו בשעות שנקבעו ויעזבו בשעות שנקבעו. חג שמח לכולם".

מאוחר יותר, התייחס כהנא לתקנות הבטיחות החדשות של ההילולה ואמר: "לפני דקות אחדות הכרוז קרא לציבור לעזוב את המקום כדי לאפשר לבאים בתור להגיע. החסידים בצורה ממושמעת, עוזבים את המקום כדי לאפשר לכל הממתינים להגיע. כך זה יימשך וזה יעבור בשלום, חג שמח".

שריפה מאולתרת במתחם ׳תולדות אהרן׳ (צילום: כב״ה צפון)

התקנות החדשות
לקראת ההילולה המשטרה פינתה אתמול בבוקר משטח הר מירון את כל מי שביקר שם אמש, ואכפה את התקנות החדשות שנכנסו לתוקפן, לפיהן אדם שאינו מחזיק בכרטיס אינו יכול לשהות בהר, וכן בעל כרטיס מוגבל לשהות בו ארבע שעות לכל היותר. לכן, השוטרים נאלצו להוריד משטח ההר את כל השוהים במקום.

בתוך כך, בדיון שקיימה השבוע שרת התחבורה מרב מיכאלי, בו השתתפו מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית (בפועל), רן שדמי, וסגניתו נעה אבירם הוצגה לשרה תכנית היערכות משרד התחבורה לאירועי הילולת הרשב"י במירון, בהיקף של כ-16 מיליון שקלים. במהלך 60 שעות האירוע, צפויות להגיע להר 2,300 נסיעות מ-19 יעדים ברחבי הארץ אל מסופי ענק שמוקמים למרגלות ההר, ועוד 320 רכבי הסעה שיסיעו את המשתתפים מהמסופים אל ההר וחזרה. 

הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולה בהר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולה בהר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

עשרות עובדי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ויותר ממאה בקרים ודיילים הוצבו ב-12 נקודות בשטח, כולל בחדר מצב משותף עם המשטרה. המשרד הציג גם את תכנית ההיערכות לאירועי חירום הכוללים מאות אוטובוסים ומערכי רכבת בכוננות לפינוי מהיר של המשתתפים מאזור מירון.

שרת התחבורה מיכאלי אמרה במהלך הדיון: "משרד התחבורה עשה ועושה מאמצים רבים כדי לאפשר את קיום ההילולה בצורה הבטוחה ביותר. כמו שעשינו באירועים המוניים אחרונים מאז כניסתי לתפקיד, שלשמחתי עברו בהצלחה, גם הפעם נקצה את מירב המשאבים על מנת לאפשר למתפללים והמתפללות להגיע ולחזור בבטחה". 

בהתאם להנחיית משטרת ישראל והממונה על האירוע מטעם המשרד לשירותי הדת, ההגעה להר מתאפשרת השנה בהזמנת כרטיסים מראש בלבד.

הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולת הר מירון (צילום: דוד כהן)
הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולת הר מירון (צילום: דוד כהן)

במהלך 60 שעות האירוע, מלפנות בוקר ועד כניסת השבת, יגיעו להר 2,300 נסיעות מ-19 יעדים ברחבי הארץ אל מסופי ענק שמוקמים למרגלות ההר, ועוד 320 רכבי הסעה שיסיעו את המשתתפים מהמסופים אל ההר וחזרה. 

במשטרה הבהירו כי הכניסה לחניוני ההמתנה תורשה לאוטובוסים והיסעים שרכשו כרטיס, וזהו החניון ההמתנה שהורשו להיכנס אליו בלבד. אין כניסה לרכבים והיסעים פרטיים לחניוני המתנה, ולא למתחם ההר. מהמשטרה נמסר כי "הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור החסימות ולנסוע בדרכים חלופיות".

הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולת הר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
הדלקת נרות לזכר 45 המתים בהילולת הר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )