ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית תל אביב-יפו, פרסם פוסט בפייסבוק, ובו ביקר בחריפות את קיומן של תהלוכות ל"ג בעומר שמנהל ארגון חב"ד בעיר. בשיחה הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית ב־103fm, הוא הסביר את עמדתו.

"אני רוצה שהמרחב הציבורי לא יהיה קודש לחב"ד", טען בפתח דבריו. "חב"ד בשנים האחרונות מקימים דוכנים בימי שישי, הם מציבים עשרות חנוכיות במרחב הציבורי. בל"ג בעומר, בשנים האחרונות, הם עושים מופעים. כ־20 תהלוכות לערך, הם אמורים לעשות היום ומחר". 

לדבריו של לדיאנסקי, "ליהדות יש הרבה מאוד פנים ולא צריך לתת את המרחב הציבורי כמונופול לגוף אחד שקוראים לו חב"ד".

עוד אמר: "בתור מי שחושב שהעירייה צריכה לנהל את המרחב הציבורי, אנחנו צריכים לאפשר גם לזרמים וגופים אחרים לעשות אירועים במרחב הציבורי, גם אם אלה גופים שמבחינת המשאבים, יש להם הרבה פחות ממה שיש לחב"ד. אני ראיתי מספר פרסומים שאין שם לא יוצרות ולא זמרות ולא שחקניות, הכול זה גברים. גם זה מבחינתי בעיה. זה המרחב הציבורי והוא צריך להיות מנוהל בצורה נכונה ולתת ביטוי לעוד זרמים. אין מונופול לחב"ד".

סגן ראש העיר תל אביב הסביר כי אינו רוצה שיהיו פרסומים של אירועי חב"ד, בהם ייכתב "שקופסת הפתעות מובטחת לאנשים והגרלות על פרסים שונים יהיו במסגרת התהלוכה, וספר קודש מאויר כביכול יינתן, וארטיקים ושתייה". לדבריו, דברים האלה הופכים את המרחב הציבורי "לנכס בידיים של גוף אחד שמייצג זרם אחד מסוים ולא מתן האפשרות לעוד ועוד זרמים. אני הייתי רוצה שהרפורמים והקונסרבטיבים יעשו אירועים במרחב הציבורי בהמוניהם".

בתגובה מגל תהה: "מישהו מנע מהם לעשות אירועים?" לדיאנסקי השיב: "היכולת הכספית והמשאבים שיש לארגון חב"ד היא אדירה. לכל הגופים האחרים, היכולת שלהם היא מאוד מוגבלת. אני לא רוצה שמי שיש לו משאבים וכסף, בעצם ישלוט על המרחב הציבורי. צריך לאזן את זה. אם חב"ד רוצים לשכור אולם ולעשות מסיבה או חגיגה, והאולם הוא פרטי - שיעשו את זה. המרחב הציבורי צריך להיות מנוהל, שכל הזרמים יקבלו ביטוי. אני לא רוצה שכל דבר שקשור ביהדות זה יהיה חב"ד".

בתגובה מגל אמר: "דעתי היא שאתה בן אדם חשוך". על כך לדיאנסקי השיב: "בסדר ואתה בן אדם נאור. שמענו עליך די הרבה".

כספית הצטרף למגל ואמר: "אתה מבקיע גול עצמי, כי הרבה ישראלים שהם לא דתיים, אבל הם אוהבים את המסורת, אומרים, 'מה רוצה האיש הזה?'". 

לדיאנסקי: "האיש הזה רוצה שילד שגדל היום בת"א לא יחשוב שכל דבר שקשור ליהדות במרחב הציבורי זה חב"ד. יש לנו למשל דוגמה עם תנועת הנוער העירונית שלנו היום שהיא הצופים. תשאל את הילדים שלי, מה זו תנועת נוער בת"א? יגידו לך צופים. עכשיו, אני לא רוצה שכל דבר שקשור ביהדות זה יהיה חב"ד". 

כספית: "ההיטפלות לתהלוכות של חב"ד היא טיפשית ומיותרת". 


סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103