בצעד מפתיע, הזרוע החמושה של ארגון הטרור הפת"ח בעזה, גדודי חללי אל-אקצא, הודיעה ביום שישי האחרון כי בחרה במפקד חדש. הודעה זו התקבלה בתדהמה בקרב חברי הארגון בשומרון.  פעילי הפת"ח טענו כי ההודעה היא חלק מניסיון של חמאס לשלוט על הארגון ולתקוע טריז בין הפעילים בגדה וברצועת עזה.

כמו כן, פעילים נוספים סבורים כי מי שעומד מאחורי המהלך הוא מוחמד דחלאן, מראשי הביטחון המסכל ברצועת עזה לשעבר שעבר למדינת המפרץ ב-2011 לאחר שרב עם אבו מאזן. לדחלאן, יליד ח'אן יונס, יש תומכים רבים ברצועה, ולאחר שהחמאס השתלט על עזה ב-2007 הוא אפשר לכמה קבוצות חמושות של הפת"ח, כולל  גדודי חללי אקצא, להמשיך ולפעול. בנוסף, חמאס איפשר גם לתומכי דחלאן לפעול בחופשיות.

 לגדודי חללי אל-אקצא יש מאות חמושים בשומרון, בעיקר באיזור ג'נין ושכם. למרות השתייכותם לפת"ח, לאחרונה הם קראו תיגר על ההנהגה הפוליטית של הפלג וסירבו למסור את נשקם לכוחות הביטחון של הרשות.

כאמור, ביום שישי האחרון הודיעו גדודי חללי אל-אקצא בעזה על בחירתו של סאלם תאבת כ"מפקד העליון". בחירה שהפתיעה את החמושים בשומרון, שהכחישו כל ידיעה על הבחירות. "לא היו בחירות ואף אחד לא נבחר למפקד העליון של גדודי חללי אקצא", אמרו בכירים לכלי תקשורת פלסטינים. הבכירים אמרו כי הבחירות, שהתקיימו לפי הדיווחים במחנה הפליטים ג'באליה שברצועת עזה, לא כללו אף נציג של גדודי חללי אקצא בגדה. דובר גדודי חללי אקצא בגדה הכחיש אף הוא כל ידיעה או קשר לבחירות ברצועת עזה ואמר כי הבחירות היו חלק מ"מזימה מחושבת ושיטתית נגד הפת"ח והזרוע הצבאית שלה".

הבחירות, הראשונות מסוגן, "נערכו בשמו" של דאוד זביידי, שנהרג לאחרונה במהלך עימותים עם צה"ל בג'נין. גדודי חללי אקצא בג'נין מסרו כי זכריא זביידי הוא עדין המפקד העליון של הפת"ח. "אלה שקיימו בחירות ברצועת עזה מייצגים רק את עצמם", טענ אנחנו לא שייכים לשום בחירות שנערכות בחסות חמאס". משפחת זביידי אמרה היום (שבת) כי הופתעה לראות שהקבוצה בעזה השתמשה בשמו של בנם בבחירות.

זכריה זביידי ואבו מאזן (צילום: רויטרס)
זכריה זביידי ואבו מאזן (צילום: רויטרס)

"אנו, משפחתו של דאוד זביידי וזכריא זביידי מצהירים כי אין לנו קשר לקבוצות הנושאות את שמות גדודי חללי אקצא ברצועת עזה, שקיימו בחירות חשודות. פעם הראשונה אי פעם שאנו שומעים על בחירות פומביות לגדודי חללי אקצא", נמסר בהודעת המשפחה.