חבר הכנסת מיכאל ביטון (כחול לבן) הודיע הבוקר (רביעי) כי יפסיק להצביע עם הקואליציה, זאת בעקבות המשבר בתחבורה הציבורית. הוא תקף את שרת התחבורה מרב מיכאלי במהלך הדיון בוועדת הכלכלה: "לא זוכר אותה כפרלמנטרית מצטיינת - 20 שנה לא ראיתי אותה בוועדות". עם זאת, הוא טען כי אין בכוונתו לפרק את הממשלה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לאחר הודעתו הדרמטית, ביטון נעל את הישיבה והוסיף: "החל מהיום כל דיוני ועדת הכלכלה וועדות המשנה מבוטלים ואני לא אצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, שלא יהפכו את זה לפוליטי. אל תפגעו בחקלאים בצפון ובחלשים בתח"צ ותקבלו אותי שותף. עד אז לא אצביע במליאה, אולי בהמשך אף אצביע נגד".

בהמשך הבהיר ח"כ ביטון לרשת ב': "כחול לבן הגורם הכי יציב בממשלה. לא אפיל את הממשלה. הממשלה לא יכולה לייקר תחבורה ציבורית ב-130% במקומות מרוחקים וב-300% ביישובים עניים. החיסכון שהיה נלקח מאנשים. הרפורמה הזו נולדה בחטא - קורא לשרה לתקן". 

מרב מיכאלי  (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

"אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70-80 אחוז אקבל, או שתדחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו. לגבי החקלאות – לעצור הכל עד להסכמה עם החקלאים, כולל התקנה שנדונה בוועדת החינוך. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים", המשיך, "מחלנו על כבודנו. יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%. שום דבר לא התייקר ככה. ואתם רוצים להסתיר את זה מעיני הציבור? חשבתם שזה יעבור בשקט? לא במשמרת שלנו".

הוא התייחס לסערה ואמר בראיון בכאן ב': "כחול לבן הגורם הכי יציב בממשלה. לא אפיל את הממשלה. הממשלה לא יכולה לייקר תחבורה ציבורית ב-130% במקומות מרוחקים וב-300% ביישובים עניים. החיסכון שהיה נלקח מאנשים. הרפורמה הזו נולדה בחטא - קורא לשרה לתקן".

הדיון בוועדת הכלכלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת הכלכלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בקואליציה מתרשמים כי במקרה של ביטון, לא מדובר במהלך מתוחכם מאחורי הקלעים, או בתיאום עם האופוזיציה, אלא בקרב שהוא מנהל כיו"ר ועדת הכלכלה נגד שני שרים - פורר ומיכאלי. בכל מקרה, בקואליציה הדגישו כי  "הנושא מטופל מול ביטון על ידי מזכיר הממשלה".

גורם בכיר בכחול לבן אמר בתגובה: "קוראים למיכאלי להחזיר את ההתנהלות התקינה לקואליציה ולכנסת ולהגיע לדיונים בוועדת הכלכלה תוך הידברות. התנהלותה של שרת התחבורה פוגעת בשכבות החלשות, תוך התעלמות מוחלטת מערכים סוציאליים ודמוקרטיים מתוך מניעים פוליטיים. כחול לבן מחויבת לממשלה כפי שמוכיחים חברי הסיעה מדי יום. והוכיחו זאת אין ספור פעמים. אין כל חשש ליציבותה".

סגן השרה יאיר גולן (מרצ) התייחס להודעתו של ביטון ואמר במליאת הכנסת: "כל בוקר אנו קמים להפתעה חדשה. גם הבוקר קמנו להפתעה חדשה. נדמה לי שהדבר החשוב ביותר ואני פונה דווקא לחברי בקואליציה להתנהל באופן שלפני שאנו פוגשים חוקים ולפני שאנו מתמודדים עם הצעות חוק בתוך משרדי הממשלה פשוט לדבר אחד עם השני ולהגיע להסכמות מראש.

"צר לי על הצהרתו של ח"כ מיכאל ביטון. אבל אני יכול להבין אותו. ואנו ניצבים באופן די דומה עם הרפורמה בחקלאות שגם בה יש נושאים מקוממים, לא מקובלים, שהם בבחינת מקל בגלגלי עבודת הממשלה וחבל שכך. אני אומר כאן לכל חברי: חייבים להתקדם קדימה במשא ומתן רציני אחראי ומקצועי. אני יכול לשמוע את דעת אנשי המקצוע בתוך המשרדים ושמחוץ למשרדים באופן שההחלטה תבטא עבודת מטה מוסדרת ובאופן שאכן נביא את כלל השיקולים הרלוונטיים באופן מאוזן ואחראי".

מיכאל ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מיכאל ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל מסר: "דברי ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, מהווים הבעת אמון בחקלאות הישראלית ובחשיבות העצומה שלה למדינת ישראל. דווקא בתקופה בה מחירי המזון עולים בכל העולם, ומדינות עוצרות את ייצוא התוצרים החקלאיים, טוב שיש מישהו שמביט מעל השיקולים הפוליטיים ומוכן להגן על הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. אני קורא לממשלת ישראל, ובייחוד לשרי האוצר והחקלאות להתעשת ולהתאים את הרפורמה למציאות שהשתנתה בעולם. אחרת, מדינת ישראל תשלם מחיר יקר, ומיותר, על מזונה"

ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית הגיב להודעה, ומסר כי "שרת התחבורה חושבת שהיא יכול להתעלם מהכנסת, מהנהגים ורק לתקוע את הראש בטיקטוק כל היום. אנחנו מברכים את ביטון על עמידתו האיתנה מול שרת התחבורה הכושלת בהיסטוריה".

שלט נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: ארגון נהגי האוטובוסים בישראל)
שלט נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: ארגון נהגי האוטובוסים בישראל)

בתוך כך, עשרות צמתים מרכזיים בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת כוסו הלילה בשלטים התוקפים את השרה מרב מיכאלי. השלטים נתלו על ידי יחידות השטח של ארגון נהגי האוטובוסים. בשלטים, שניתלו גם בסמיכות לבית השרה בתל אביב מתנוססת דמותה של שרת התחבורה נכתב כי: "מירב אנחנו לא הנהג הפרטי שלך נכשלת".

כאמור, הנהגים דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור ולפעול דרמטית להפסקת האלימות נגד הנהגים ולהתקין שירותים בכל מסוף.