רע"ם היא גורם ממתן להתקלחות אפשרית? הפרשן לענייני ערבים ('חדשות 13') צבי יחזקאלי התארח בתכניתם של גולן יוכפז וניסים משעל ב-103FM ומסר את השקפתו בנוגע לאינטרסים של ארגון הטרור חמאס למנוע את פירוקה של הקואליציה הנוכחית. עוד הסביר כי החיסול האחרון של הבכיר האיראני היה משמעותי משום שמדובר היה ב"חיסול הראשון שלא היה קשור לתכנית הגרעין". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

מה דעתך על מצעד הדגלים בירושלים?
"הממשלה לקחה החלטה מושכלת ונכונה ואמרה 'אני לא מפחדת' - לא סתם המופתי של ירושלים אמר 'זה היום הכי שחור שלנו מאז כיבוש ירושלים'. זו הייתה אמירה".

הפרשן פנה למרואיינים וביקש מהם להסתכל על המצב מנקודת מבט רחבה יותר: "יש טענה באופוזיציה שבעצם חמאס מסתכל על בנט ועל לפיד חסרי הניסיון, אולי החלשים פוליטית, ואומר 'איתם הרבה יותר קל לי להתעסק. הם הרבה פחות מפחידים אותי'. כמה זה נכון באופן כללי? וכמה זה מדויק אחרי אתמול?"

יחזקאלי הסביר שמה שמפחיד את חמאס זה לא מנהיגים שיוצאים למבצעים אלא מנהיגים שעושים מעשי שיגעון, "כמו אולמרט לדוגמה, שיכול פתאום לצאת למבצע ולהרוג לך 300 איש. אני חושב שלנתניהו הם התרגלו, והם חושבים שהממשלה הזו פחות משוגעת מהממשלה הקודמת, אבל באמת אני אומר לך שכמעט ואין הבדל בראיית חמאס את הממשלות. הם יודעים רק דבר אחד - שהממשלה הזו תלויה יותר ברע"ם ולכן הם לא היו רוצים להרוס את הדבר הזה".

החמאס מאופק מתוך כוונה לשמור על יציבות הקואליציה הישראלית?
"כן. למרות שסינוואר כינה את עבאס משת"פ אני לא קונה את ההצהרות הללו. אני חושב שלחמאס יש אינטרס שבישראל תהיה ממשלה שהיא יותר מגוונת ומסונדלת מאשר ממשלה חד מימדית שיכולה להיות יותר מתחשבנת איתו".



אז רע"ם היא גורם ממתן מנקודת ראותו של חמאס?
"בהחלט יכול להיות. יכול להיות שיש לך פה סוג של תעודת ביטוח, אבל אני אומר שכל עוד חמאס שולט ברצועת עזה אתה תמיד תהיה מאוים בין אם רע"ם בממשלה ובין אם לא, ויגיע היום שאנחנו נצטרך לצאת למבצע בעזה. מעבר לזה, חמאס רואה את הגדה שהיא מוציאה פיגועים לבד אז למה הוא צריך לירות טילים? מבחינתו זה מצוין".

יחזקאלי התייחס גם לאיראן וציין כי "כותרת בידיעות אחרונות מלמדת אותנו כמעט על שינוי תפנית אסטרטגית. שפרובוקציות איראניות יענו במבצעים ישראליים חשאיים בלב הרפובליקה האסלאמית. כלומר, לא פועלים יותר בסוריה או בלבנון או באזור, אלא מגיעים לתוך השטח האיראני בטהרן".

עוד אמר ש"הגיע הזמן, ושוב אני אומר: אנחנו בצומת. הפצצה קרובה, ההתחמשות של איראן קרובה, והסכם או לא הסכם זו כבר לא הנחת עבודה. צריך להתחיל לפעול וזה מתקדם. עכשיו המחירון הופך להיות יותר קל בטהרן, ואני חושב שהחיסול היה מאוד משמעותי כי זה היה החיסול הראשון שלא היה קשור לתוכנית הגרעין. עכשיו כל מי שעוסק בהפצת טרור בסוריה או בעיראק יתחשבנו איתו על אדמת איראן, כן".

זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול באיראן (צילום: רשתות ערביות)

זו תפנית דרמטית מאוד במדיניות הממשלה.
"כן, זוהי תפנית דרמטית, אבל יותר מהכל היא מעידה יותר מכל על הלחץ. התפנית הזו היא לא משהו התקפי יזום, הוא משהו הגנתי סיקולי של תהליך שקורה כבר. תראו את הדחיפות, זה אומר שמשהו קורה. לא סתם שר הביטחון אמר לפני כמה שבועות שאיראן קרובה לפצצה יותר מתמיד. מה תעשה ישראל? הרי ברור שהאמריקאים לא איתנו בסיפור. אגב, עוד אלמנט שעוזר לישראל הוא המצב באיראן - יש רעב והפגנות וזה מראה את חוסר המשילות של שלטון האייתולות".