אירועי חודש הגאווה ייפתחו היום (חמישי) במצעד הגאווה שייערך ברחבי העיר ירושלים, וכוחות ביטחון מגוונים נפרסו במקום. זאת, בצל האיומים הרבים שנשמעו כלפי מארגני המצעד ולאחר שאתמול בערב נעצר תושב ירושלים בן 21 בחשד ששלח איומים למארגנת המצעד בצירוף תמונה עם אקדח.

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי ז"ל שנרצחה בעת שצעדה במצעד הגאווה ב-2015, סיפר כי גם הוא יצעד היום בירושלים: "בוודאי שאצעד היום. אנחנו צועדים כל שנה מאז הרצח של שירה, ונצעד גם היום".

הוא הסביר כי "המצעד הוא חשוב, ואם היה ספק שהוא חשוב אז הנה קיבלנו ראייה לכך. המרחב הציבורי הישראלי הוא לא מספיק סובלני, לא רק ללהט"בים, אלא לכל מי שהוא אחר. כל אחד מאיתנו הוא אחר, הוא אחר פוליטית, הוא אחר דתית, הוא אחר מינית, יש לו צבע עור אחר. המרחב הציבורי הישראלי הוא לא מכיל, לא סובלני, ואני צועד עם שתי כותרות – מי שמכיר יודע שזה מצעד ששונה מהמצעד התל אביבי, ולי זה מתאים. לא כי יש משהו פסול במצעד התל אביבי, אני ירושלמי מבחירה ואני אוהב את העיר הזו על היתרונות והחסרונות שלה". 

כשנשאל איך הרגיש כשראה את הודעות האיומים אמר: "זה בוקס בבטן, זה לא נעים. האיש הזה כל כך מכוער ורעש פנימית ויש אנשים פועלים בשמו - הרוצח הזה לא לבד, ואם אנחנו חושבים שמדובר במפגע בודד אנחנו עושים לו הנחה. הוא פעל בתוך אקלים שמאפשר את זה. הוא יצא מהכלא, וחיכתה לו משלחת שנתנה לו להרגיש שהוא גיבור – ואז הוא עשה 'מעשה גבורה'. תראו את כל האנשים שמחאו לו כפיים".

הוא סיכם: "אנחנו עוסקים הרבה, ובצדק, שבוטל מצעד הגאווה בנתיבות, ואני מקווה שהוא יוחזר בשנה הבאה. אפשר לבוא ולטעון שמצעד גאווה לא צריך להיות בירושלים, וזו טענה לגיטימית, אבל מפה ועד לאיומים ברצח צריכה להיות פעורה תהום ענקית".  

גם אורי נוימן, דודה של שירה בנקי ז"ל, התייחס לדברים בשיחה עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM וסיפר על הגעגועים לשירה.

"כל שנה המצעד הוא יום לא קל עבורנו", אמר נוימן. "הוא מחזיר אותנו שבע שנים אחורה כששירה נרצחה, אך האיומים רק ממחישים כמה הדרך עוד ארוכה, כמה אסור לוותר וכמה כל העשייה מאז הרצח של שירה חשובה. העמותה מדברת על סובלנות, קבלת האחר וניהול מחלוקת. כשאנו מסתכלים מה קרה רק אתמול בכנסת, אנו מבינים כמה חשובה תרבות השיח וההתנהגות. גם היום כשנעבור במקום שבו שירה נרצחה, זה המסר שאנו מנסים להעביר, וזה המסר שאיתו אנו הולכים שבע שנים". 

"שירה בנקי ז"ל לא הייתה חלק מהקהילה, זה לא חשוב, היא צעדה כי היא חשבה שחשוב לצעוד", שיתף בכאב. "ההכרה ואפילו ב'חתונה ממבט ראשון' שיש זוג גייז וזה נפלא, אני בעד שכל אחד יחיה את חייו איך שהוא רוצה".

לסיום אמר: "אני חושב שיש לנו עוד דרך ארוכה, האם זוג גברים יכול ללכת יד ביד בלי שהם יספגו קללות והערות בירושלים? אני ממש לא בטוח. מצד אחד הרבה דברים התקדמו, אך יש הרבה מה לעשות". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103fm