בימים אלה בני נוער רבים מחפשים מקומות עבודה לחופש הגדול. במקביל יש לא מעט מעסיקים שפותחים את שעריהם ושמחים לקלוט את החבר'ה הצעירים, שבחודשי הקיץ מקילים, ולו במעט, על המחסור בעובדים שקיים בחלק מהענפים.

"בשונה מהתקופה המקבילה אשתקד, שבה חווינו את משבר הקורונה, עכשיו בשוק התעסוקה אחוז האבטלה נמוך מאוד, כל המשק בצמיחה, ואין מספיק ידיים עובדות בתחומים השונים", אומרת מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב־AllJobs ליאת בן תורה־שושן. "למשל, אצלנו באתר יש עלייה של 38% בין חודש מאי 2021 למאי 2022 במשרות המתאימות גם לבני נוער. המספר עומד כעת על 560 משרות, ויש גם עלייה של 31% בין אפריל למאי השנה. כמו כן, במקביל אנחנו כבר מתחילים לראות את ההתעוררות של אותם בני נוער שמחפשים עבודה לקיץ. אפשר לראות עלייה של 20% בחודשיים האחרונים בביקוש למשרות המתאימות להם".

ליאת בן תורה שושן (צילום: ליאת מנדל)
ליאת בן תורה שושן (צילום: ליאת מנדל)


על פי החוק, גיל ההעסקה המינימלי לנוער בתקופת הלימודים הוא 15 שנה. אפשר להעסיק ילדים שמלאו להם 14 בתקופת חופשת לימודים רשמית, כגון חופשת הקיץ, בתנאי שמדובר בעבודות קלות שאינן מזיקות לבריאותם. שכר מינימום לנוער: עד גיל 16 - 21.45 שקל לשעה; בגילי 16־17 - 22.98 שקל לשעה; בגילי 17־18 - 25.43 שקל לשעה.

לדברי בן תורה־שושן, בני נוער יכולים להשתלב בממכר מזון, בחנויות בקניונים, בעולם המסעדנות, במלונאות ובהדרכה בקייטנות, ויש גם כאלה - בעלי אופניים חשמליים - שמשתלבים בתפקידים של שליחויות. "בדרך כלל בני נוער הם כוח עבודה זמני שהמעסיק יודע מראש שהוא מגייס אותם לרוב ליולי־אוגוסט, אבל זאת בהחלט עזרה לחודשי הקיץ הלחוצים", היא מציינת.

חום יולי־אוגוסט

"בענף המלונאות, כמו בענפים אחרים, עדיין יש מחסור בעובדים", אומר מנהל משאבי אנוש של רשת פתאל ערן טובול. "בני נוער הם לא החלופה המלאה למחסור הזה. אנחנו עובדים באפיקים שונים כדי לגייס עובדים, למשל בשיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי, על מנת לשלב אנשים ותיקים בעבודה. אבל בני נוער בהחלט מסייעים לנו בעונה החמה. במשך שנים אנחנו מגייסים עשרות רבות של בני נוער בני 16 ומעלה מסיום הלימודים עד סוף אוגוסט. אנחנו מגייסים אותם למגוון רחב של תפקידים בהתאם לצורכי המלונות באזורים השונים, מאילת ועד טבריה. הם יכולים לעבוד כנערי בריכה, בחדרי אוכל או בתפקידי שירות שונים. עונת הקיץ היא עונה עמוסה, לכן אנחנו מתגברים את השירות שלנו בבתי המלון ויכולים לקלוט אותם".

מלון יו מג'יק פאלאס מרשת פתאל (צילום: איה בן עזרי)
מלון יו מג'יק פאלאס מרשת פתאל (צילום: איה בן עזרי)


כיצד מתקבלים לעבודה?

"יש לנו מוקד גיוס רשתי - אפשר לפנות בטלפון או במייל למרכז התעסוקה של פתאל. אנחנו גם יוזמים בכל קיץ שיתופי פעולה עם בתי ספר. לדוגמה, בדימונה יש בית ספר שמלמד טבחות בליווי יומיומי שלנו, ואנחנו משלבים את החבר'ה בקיץ אצלנו בעבודה שוטפת".
מהו השכר של בני הנוער?

"30־35 שקל לשעה, תלוי בתפקיד ותלוי באזור. יש גם חבילת תמריצים. למשל, מי שיעבוד חודשיים מלאים באילת, יקבל עוד 1,000 שקל נוסף על השכר שלו".

ערן טובול, מנהל משאבי אנוש של רשת פתאל (צילום: יחצ)
ערן טובול, מנהל משאבי אנוש של רשת פתאל (צילום: יחצ)


בני נוער יתקבלו בברכה גם ברשת קרביץ. "אנחנו מגייסים לתקופת הקיץ קרוב ל־500 בני נוער", מספר סמנכ"ל קמעונאות בקבוצת קרביץ מאור ארצי. "לשמחתי, בזכות הפריסה הגיאוגרפית שלנו אנחנו פוגשים את כל שכבות האוכלוסייה, מרכז ופריפריה, מקריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. אנחנו מגייסים בני 16 ומעלה לנציגות מכירות, לעבודה בקופה ולעבודה ברצפת המכירה. מי שמעוניין יכול להשאיר פרטים באתר שלנו או פשוט לגשת לאחד הסניפים הקרובים למקום מגוריו ולהתעניין".

מאור ארצי, סמנכ''ל קמעונאות קבוצת קרביץ (צילום: יחצ)
מאור ארצי, סמנכ''ל קמעונאות קבוצת קרביץ (צילום: יחצ)


"לפני שהחבר'ה מתחילים לעבוד בסניפים", מסביר ארצי, "אנחנו מדריכים אותם בקבוצות בזום, שבהן מעבירים את המידע המקצועי: מהו תיק אורתופדי, איך מתאימים ציוד על פי גיל, איך ניגשים ללקוח, כיצד מייצרים שיחת מכירה נאותה, איך ניגשים לילדים שהם הקהל המרכזי שלנו בקיץ וכולי. חשוב לנו לתת להם את הכלים ואת הידע הרלוונטי. בני הנוער מתייחסים להדרכה הזאת מאוד ברצינות".

מהו התגמול?

"אנחנו משלמים מה שנדרש במסגרת החוק. זה יוצא בסופו של דבר הרבה יותר משכר מינימום בזכות תגמולי מכירות, תחרויות וצ'ופרים שהם מקבלים. אנחנו פותחים קבוצת ווטסאפ, מעודדים אותם למכור, מפרסמים מי מכר יותר ומעודדים עשייה פורייה ומשותפת".
לדברי ארצי, העבודה היא אומנם בחודשי יולי־אוגוסט, אך "לא מעט בני נוער בוחרים לעבוד גם אחרי הקיץ במשמרות שהם יכולים לתת אחרי שעות הלימודים. כמו כן, 60% ממי שעובד איתנו בקיץ, כבר חוזר אלינו בקיץ שאחריו, וכולם מרוצים מזה".

מבחן בניקיון

"בכ־60 מהסניפים שלנו ברחבי הארץ אנחנו קולטים בקיץ כ־800־1,000 איש, בהם 70% בני נוער", אומרת סמנכ"לית רשת בורגראנץ' רעיה אברמוביץ'. "זה נוסף על העובדים הקיימים ברשת. זאת תגבורת לחודשי יולי־אוגוסט, שבהם נעשית רוב העבודה. אנחנו מחכים לחודשיים האלה כל השנה. אנחנו קולטים בני נוער למגוון תפקידים, כגון עובדי מטבח, עובדים בקופות, עובדים בלובי, שליחים וגם מנהלי משמרת. השכר הוא שכר מינימום על פי החוק, ואחראי משמרת, למשל, מקבל 3־4 שקלים יותר לשעה".

רשת בורגראנץ' (צילום: מייקי לוי)
רשת בורגראנץ' (צילום: מייקי לוי)

ההיענות גבוהה?

"הרבה רוצים, אבל לא כולם מתקבלים בסוף. יש הדרכה קצרה, ריאיון ושלושה מבחנים בנושאי ניקיון, בטיחות והגנה ובטיחות מזון. מי שמעוניין יכול להגיע אלינו דרך האתר או לגשת ישירות לסניף ולהתעניין".

לפי אברמוביץ', התגבורת של בני הנוער עוזרת מאוד, "אבל הבעיה היא שהם באים ליולי־אוגוסט ורק חלק ממשיכים איתנו בשאר השנה, כך שב‑1 בספטמבר חסרים עובדים. במהלך השנה, כשהנוער לומד, יש מצוקה בכוח אדם בשעות הבוקר והצהריים בכל ענף המזון. בקיץ הם עוזרים מאוד. אנחנו רוצים לעודד אותם לעבוד גם אחרי הקיץ. יש לנו הסכם קיבוצי לבני נוער, שלפיו הם מקבלים הטבות שונות ותוספת ותק אחרי שלושה חודשים ואחרי חצי שנה, ויש טקסים של עובדים מצטיינים פעם בשנה. אנחנו מנסים לשמר את העובדים".

רשת האופנה תמנון מעסיקה כ־200 בני נוער לאורך כל השנה, כשבחודשי הקיץ עולה מספר העובדים בכ־50. בין המשרות המוצעות: מכירות, פריקת סחורה, סידור סניף ועבודת קופה. דרישות התפקיד הן רצון טוב, מוטיבציה ואחריות. לקראת חודשי הקיץ הרשת מפרסמת מודעות דרושים בסניפים עצמם, באתר החברה ובמדיות החברתיות. "אנחנו מעסיקים בני נוער לאורך כל ימות השנה, כשבחודשי הקיץ המספרים עולים. אנו מאמינים בהם ושמחים לתת להם את ההזדמנות להשתלב במעגל העבודה", מציין מנהל רשת תמנון אלי פלוס. "לא מעט עובדים בחברה כיום התחילו לעבוד אצלנו כבני נוער.

זיהינו את הפוטנציאל הטמון בהם, הענקנו להם הכשרה וכלים לצמוח ולהתפתח עם הרשת, והיום הם עובדים במשרות ניהול שונות. חלקם אף שולחים את דור ההמשך לעבודה בסניפי הרשת. ענף התעסוקה נמצא במצוקה קשה מבחינת כוח אדם, בעיקר באזור המרכז, ותקופת הקורונה רק החמירה את המצב. אנו מאמינים כי בני הנוער יכולים לסייע לענף להתמודד עם המחסור בכוח אדם, וכי רצון טוב ומוטיבציה אמיתית יכולים לפצות על חוסר ניסיון".

אלי פלוס, מנהל רשת תמנון (צילום: מוריה באבאי)
אלי פלוס, מנהל רשת תמנון (צילום: מוריה באבאי)

להתפרנס בזכות עצמם

גם ברשת הסטוק נערכים לקראת ימי הקיץ העמוסים וקולטים בני נוער לתגבור העובדים בחנויות ברחבי הארץ. "תקופת הקיץ וטרום החזרה ללימודים דורשת מאיתנו היערכות מיוחדת", אומר מנכ״ל הרשת עופר ברק. "עובדים רבים יוצאים לחופשים, ועומס העבודה דורש מאיתנו להיערך בצורה נכונה. מדי שנה אנו נערכים לגייס בין 150־200 בני נוער בגילי 17־18 לתפקידים של מוכרים בחנויות ושל קופאים, כאשר בחודש אוגוסט המספר מגיע לקצה העליון. אנו משלמים להם על פי חוק, והמצטיינים גם מקבלים מאיתנו בונוסים כספיים".

סניף של רשת תמנון (צילום: מוריה באבאי)
סניף של רשת תמנון (צילום: מוריה באבאי)


לדבריו של ברק, בתחילת אוגוסט מתחיל ברשת הסטוק פסטיבל "בק טו סקול״, ולבני הנוער שעובדים אצלם יש חשיבות רבה. "הם מכירים את המוצרים, יודעים מה החברים שלהם מעדיפים, והם אנשי המכירות הטובים ביותר לבני גילם", הוא אומר. "כמו כן, אנו רואים חשיבות רבה בהעסקת בני נוער, בפרט בחופשת הקיץ הארוכה. במסגרת העבודה בסניפים הם לומדים לקחת אחריות ולהתפרנס בזכות עצמם - דבר המחזק את המסוגלות, את העצמאות ואת הערך העצמי שלהם. מדי שנה אנו עדים לכך שבני הנוער העובדים ברשת אינם נופלים באיכותם ובחריצותם משאר העובדים. יש לנו נוער נהדר ואנו שמחים לתת לו מסגרת תעסוקתית".

עופר ברק, מנכ''ל רשת הסטוק (צילום: באדיבות רשת הסטוק)
עופר ברק, מנכ''ל רשת הסטוק (צילום: באדיבות רשת הסטוק)


"בימים אלה יש עלייה של 40% במחפשי עבודה בגילי 16־17 גם לעומת מה שהיה בתקופה המקבילה אשתקד וגם לעומת החודשים הקודמים בשנה הנוכחית. עכשיו זה הפיק של הצעירים בכל הנוגע לחיפוש עבודה", מסכם אדם ברקת, מנכ"ל סחבק, אתר המשרות לצעירים.

אדם ברקת, מנכ''ל אתר סחבק (צילום: יחצ)
אדם ברקת, מנכ''ל אתר סחבק (צילום: יחצ)

נכון לכתיבת שורות אלה יש באתר מעל 400 משרות המתאימות לגילי +16. ברקת מגדיר את האתר כאינסטגרם של שוק התעסוקה. "עולם הדרושים הוא קצת אפור, ואנחנו בסחבק מכניסים הרבה צבע, חוויית משתמש טובה לעולם הזה", הוא מספר. לפיו, לפני הקורונה היה קל יותר לגייס לתחום ההסעדה והאופנה, למשל.

"בתקופת הקורונה הגיוסים הפכו להיות קשים יותר, ואילו עכשיו יש עלייה של 30% בכמות בני הנוער המחפשים עבודה בתחום האופנה. בני נוער רבים מגישים בימים אלה מועמדות לתפקידים האלה לקיץ, ולמעסיקים בענפים האלה יש יותר מועמדים. אגב, בדרך כלל מגייסים לא אוהבים לגייס בני נוער לרוב התחומים, מפני שעד שמכשירים אותם, הם חוזרים ללימודים. אבל נראה לי שעכשיו לחלק מהמעסיקים שמתקשים בגיוס כבר לא תהיה ברירה. לדוגמה, לפחות שניים ממותגי האופנה הגדולים ביותר בארץ, שבעבר בתקופה זו לא גייסו בני נוער, כבר יצאו בקמפיינים כדי לגעת בקהל הזה. יש גם חברות אופנה שהעלו עכשיו שכר ב־3 שקלים לשעה, ואפילו ראינו יותר, כדי להצליח לגייס, ולא רק בני נוער, אלא צעירים בכלל".
רשת קרביץ (צילום: באדיבות קרביץ)
רשת קרביץ (צילום: באדיבות קרביץ)