מצעד הגאווה בתל אביב נערך היום (שישי) לדרך בהשתתפות מאות אלפי אנשים ותחת אבטחה כבדה של כ-2,000 שוטרים שמאבטחים את החגיגה הססגונית השנתית של הקהילה הגאה ברחבי העיר. 

מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

ההפנינג לקראת המצעד החל בספורטק צפון בשדרות רוקח פינת אבן גבירול. את בימת ההזנקה הנחו שלמור שטרוזמן, סוזי בום ונדב בורנשטיין. לצד המופעים נשאו נאומים שר החוץ יאיר לפיד, שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה לשוויון חברתי מירב כהן.

בשעה 12:00 הזניק ראש עיריית תל אביב רון חולדאי את המצעד, שהפעם יתקיים לאורך שדרות רוקח לכיוון מזרח. חולדאי נשא דברים ואמר כי "יש לנו רוב בעם ישראל שתומך בזכויות הקהילה". הוא הוסיף ואמר כי "תל אביב יפו הייתה תמיד הבית של כל טרנסג'נדר, טרנסג'נדרית לסבית וגיי".

שר החוץ יאיר לפיד סיפר בנאומו: "לפני שנה בפעם הראשונה בתולדות המדינה תליתי את דגל הגאווה על בניין משרד החוץ בירושלים. על כל השגרירויות שלנו בחו"ל. ח"כ איתמר בן גביר שלח משפט ליועמ"ש ודרש לאסור עליי לתלות את הדגל על משרד החוץ ותשובתי הייתה - מי שואל אותך?".

הוא הוסיף: "פה נמצאת התשובה האמיתית. אנחנו מנצחים את המאבק למען הקהילה אבל הוא לא נגמר ויש להמשיך לנהל אותו, כל עוד יש ילד להט״בי אחד בפריפריה שזקוק להגנה שלנו אנחנו נצעד".

"אני מסתכל עליכם ואני רוצה להגיד לכם דבר אחד על המאבק הזה: אנחנו מנצחים! אנחנו מנצחים מפני שאנחנו הטובים ומפני שהרוח שיש פה ברחבה הזו מגיעה היום לכל מקום בישראל. אז תהנו ותשמחו, אנחנו חוגגים בצדק. ואנחנו נלך ונמשיך לעבוד בשבילכם", סיכם.

לפיד במצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
לפיד במצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)

השרה מרב מיכאלי הבטיחה בנאומה כי "לא נוותר על חופש הבחירה והחופש לאהוב בישראל". "אנחנו כאן שמחות, שמחים, גאים, הולכות והולכים בכל הכוח", אמרה. "אבל יש כאלה שלא כאן כי עדיין יש כאלה שרוצים להפחיד אותם. לדבר דברי בלע נגדם, לדבר נגדנו, ואנחנו לא ניתן להם, פשוט לא ניתן להם! חופש, חופש בחירה ובטח ובטח חופש בחירה באהבה, לא נוותר על זה בשום פנים ואופן". 

"שיוויון לא אומר שכולנו צריכות וצריכים להיות אותו דבר. שוויון שמותר לנו בדיוק להיות כל אחת ואחד מיוחדת בדרכה ועדיין אנחנו שוות ושווים, שוות ושווים  בדיוק כמו שבממשלה הזאת, חברות וחברים, יש הרבה אנשים שונות ושונים ואמונות שונות מחלקים שונים של החברה הישראלית אבל אנחנו עובדות ועובדים ביחד. ביחד למען מדינת ישראל למען שוויון במדינת ישראל למען חופש במדינת ישראל".

"מפלגת העבודה היא המפלגה מספר אחת שמחוייבת ליציבות של הקואליציה והממשלה הזאת, בין השאר כדי לשמור על הגאווה שלנו. ולכן חברות וחברים בואו נצעד היום, נצעד בשביל כל הדברים שאנחנו מאמינות ומאמינים בהם. היום יותר מתמיד אנחנו צריכות וצריכים לזכור שאנחנו חייבות וחייבים לעשות את זה בשביל מדינת ישראל". 

מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עשרות אלפי אנשים החלו לצעוד לעבר פארק הירקון כאשר לאורך מסלול המצעד הוצבו משאיות עם מגוון דיג'יים. הבמה המרכזית בתום המצעד תהיה בגבעת המופעים בפארק הירקון, שם יתקיים אירוע השיא, בהשתתפות מיטב האמנים על שתי במות ענק. יחד איתם יופיעו על הבמה תקליטנים מחיי הלילה של הקהילה הגאה בתל אביב.

על פי מד"א, כ-70 ממשתתפי המצעד קיבלו טיפול רפואי לאחר שסבלו מחבלות קלות, התייבשות וחולשה, מתוכם 14 שנזקקו להמשך טיפול ופונו לבית החולים איכילוב ושיבא בתל השומר במצב קל.

בל אגם ומגי אזרזר ינחו את המופע ובין האמנים שיופיעו: אגם בוחבוט ושחר סיאול, אנה זק, האחיות כרקוקלי, הסטריקה ורד אקסס, הראל סקעת, ואלרי חמתי, זהבה בן, יסמין מועלם, לישי, מיכאל בן דוד, נונו, נוי גבאי, נסרין קדרי ודניאל גבאי, סטטיק ובן אל עם דנה, רביב כנר ולירן דנינו ורוני דואני.

לראשונה, התהלוכה תכלול גם מתחם מונגש, שקט וייעודי לאנשים עם מוגבלות, אנשים על הרצף האוטיסטי ומתמודדי נפש, ביוזמת בית איזי שפירא. לצד ציוד מותאם כמו אוזניות למניעת רעש חזק, שירותי נכים ועוד, במקום יוצבו גם מתנדבים שיסייעו לציבור.

כמו כן, בין החוגגים גם שגרירות בריטניה בישראל שהצטרפה בפעם החמישית למצעד בתל אביב. השנה, חברה השגרירות לענקית התעופה וירג'ין אטלנטיק  ויחד צעדו לצד משאית הגאווה המשותפת במצעד. בנוסף, משתפת השגרירות פעולה עם ליין ההפקות Crush TLV. 

ניל וויגן, שגריר בריטניה בישראל, אמר: ״חגיגות הגאווה השנה חגיגיות פי שתיים מאחר ואנו חוגגים גם את יובל הפלטינה של המלכה אליזבת', לציון 70 שנות שירותיה של הוד מלכותה. בריטניה עשתה כברת דרך ארוכה בתמיכתה בקהילת הלהט"ב במהלך 70 השנים הללו. אני שמח לצעוד שוב השנה יחד עם הצוות של השגרירות בישראל ומשפחותיהם כדי להפגין את תמיכתנו בחברה בטוחה וסובלנית יותר לכולם".

מצעד הגאווה (צילום: שגרירות בריטניה בישראל)
מצעד הגאווה (צילום: שגרירות בריטניה בישראל)

ג'ואה יארביניאן, סמנכ"ל מסחר בוירג'ין אטלנטיק: ״מאז ותמיד וירג'ין אטלנטיק היתה תומכת נלהבת של קהילת הלהטב"ים. אנו מאמינים באמרה everyone can take on the world ופועלים על מנת לממש אותה בחברה, בטיסות וביעדים שאליהם אנו טסים. אנחנו נרגשים משיתוף הפעולה עם שגרירות בריטניה במסגרת מצעד הגאווה וכבר מצפים ליטול בו חלק פעיל".

אליאב בטיטו, מפיק ליין המסיבות קראש, הוסיף: ״אנו מודים לשגרירות בריטניה על התמיכה ומזמינים את כולם לצעוד איתנו מחר למען עתיד טוב יותר לכלל חברי הקהילה. האחדות של כולנו משמעותית וזה הזמן שלנו להתאחד." 

מתכנסים לקראת מצעד הגאווה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מפת החסימות

כחלק מההיערכות לקראת האירוע, נחסמו לתנועה צירים מרכזיים בעיר החל משעות הבוקר: שדרות רוקח ייסגרו עד 18:00 לתנועת כלי רכב מרחוב שטרית עד לאבן גבירול משני הכיוונים. בני אפרים-קק"ל ייחסם לכיוון שדרות רוקח מערב.

דרך נמיר תיסגר בשני הכיוונים מצומת גלילות לשלמה גורן (ההלכה) עד 14:30, ומחלף רוקח ייחסם עד השעה 18:00 בשני הכיוונים. מרכז הירידים ייחסם בשעות 10:00־18:00. בכביש 20 (נתיבי איילון) תתאפשר נסיעה בכל מהלך האירוע לצפון ולדרום.

המשטרה הודיעה עוד כי החל מהבוקר בשעה 7:00 לא תותר חניית כלי רכב בציר התהלוכה. כמו כן, במסגרת אמצעי הבטיחות, הזהירה המשטרה כי חל איסור על הפעלת רחפנים בגזרת המצעד ללא היתר.