ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) קנס של 1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה והאחדה של הקנסות בגין עבירות בשימוש בכלים חשמליים. יחד עם זאת, ההצעה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי ל-1,500 שקלים לא אושרה, לאחר שלוועדה לא נמסרו נתונים שיעידו על אפקטיביות הצעד.

במהלך הדיון, החליטה ועדת הכלכלה לבצע שינויים בצו, שייכנס לתוקף בעוד כחודש. בהתאם לכך, נקבע קנס של 1,000 שקלים לצעירים מתחת לגיל 16 שירכבו ללא קסדה על קורקינט חשמלי, סגוואי והוברבורד וקנס זהה על שימוש בכלי לא תקני. בנוסף, נקבע כי רוכבים מעל גיל 16 שירכבו ללא הכשרה מתאימה צפויים לקנס של 750 שקלים. כמו כן, אושר להחיל את הקנס הקיים היום על רכיבה על אופניים חשמליים ל אתקניים, בסך 250 שקלים, גם על כלים חשמליים נוספים.

קורקינט דוט (צילום: יחצ)
קורקינט דוט (צילום: יחצ)

עוד החליטה הוועדה, לקבוע קנס של 250 שקלים על חסימת חניה, ו-1,000 שקלים על חסימת חניית נכים. ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר, אמר כי "הצו חשוב ובא לעשות סדר ואחידות באכיפה אל מול שלל הכלים החשמליים. הוא הוסיף כי בשבוע הבא צפויות להגיע התקנות שיאפשרו להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים בנושא, כך שגם האכיפה תוגבר".

באשר לבקשה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי בנהיגה מ-1,000 ל-1,500 שקלים ולא אושרה, אמר גינזבורג כי "הוועדה לא קיבלה נתונים באשר לאפקטיביות המהלך. ראש תחום ייעוץ וחקיקה במשטרה, סימונה זילבר, התייחסה לכך ואמרה כי אין ביסוס מחקרי שהמשטרה יכולה להציג שמעיד שהעלאת הקנס מונעת עבירות. ראש מדור תעבורה באגף התנועה, גיא לוי, הוסיף עם זאת כי מדובר באחת העבירות המסוכנות ביותר ועל כך אין עוררין. הוא הדגיש כי המשטרה סבורה שצריך להעלות את הקנס ושהדבר ירתיע".

עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, מסר : ״העלאת הקנסות שאושרו בוועדת הכלכלה תהיה אפקטיבית ותתרום לבטיחות בדרכים רק כאשר היא תהיה חלק ממהלך כולל של חיזוק אכיפה, סלילת שבילי רכיבה והגברת ההסברה והחינוך בקרב הרוכבים. חשוב לזכור כי מטרתו של קנס גבוה הוא לייצר הרתעה שתמנע עבירת תנועה ולא להעשיר את קופת המדינה. עוד קנסות והיטלים על הציבור לא יועילו ללא
תוספת של שוטרים והעברת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים שיגבירו את ההרתעה וימנעו עבירות תנועה מסכנות חיים״.