האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי העלה אתמול את אזהרת המסע לטורקיה לרמה 4, החמורה ביותר. זאת לנוכח איומים ממשיים לחייהם של ישראלים המבקרים במדינה.

בחדשות 13 דווח אמש כי אנשי ביטחון ישראלים הגיעו בחודש שעבר אל ישראלית בעת שטיילה ליד השוק באיסטנבול, הכניסו אותה בחופזה לתוך מכונית משוריינת והעלו אותה על טיסה לישראל. חפציה נותרו במלון. בישראל נאמר לה כי סוכנים איראניים חיכו שתשוב למלון כדי לחטוף אותה משם, כחלק מפעולות נקמה שמנסה איראן לבצע נגד ישראל בחו"ל בכלל ובטורקיה בפרט.

במערכת הביטחון קוראים לישראלים השוהים באיסטנבול לצאת בהקדם מהעיר, ולמי שמתכוונים לצאת לטורקיה להימנע מכך עד להודעה חדשה. ככל הידוע, בעיר שוהים רבבות ישראלים וטורקיה היא עדיין יעד מועדף לנופש בזכות המחירים הזולים וההנאות שהיא מציעה.

אזהרת המסע הראשונה פורסמה כבר לפני שבועיים, בעקבות חשש מניסיונות של איראן לפגוע בישראלים. במועצה לביטחון לאומי הסבירו כי הרמה הגבוהה של האזהרה, שפורסמה אתמול, מתייחסת לאיסטנבול עצמה, ואילו על שאר אזורי טורקיה קיימת אזהרת מסע ברמה 3, שהיא בינונית. 

על רקע הדיווחים על סדרה של ניסיונות לפיגועי טרור איראניים נגד ישראלים שיצאו לנפוש באיסטנבול, השמיע אתמול שר החוץ יאיר לפיד אזהרה דרמטית, ובה קרא לישראלים שנמצאים בעיר לחזור ארצה ולישראלים שמתכוונים לטוס לטורקיה לחפש יעד אחר. "ארגוני הביטחון הישראליים, משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה – כולנו שותפים בשבועות האחרונים למאמץ אדיר שהציל חיי ישראלים", אמר. "חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו, בלי לדעת שחייהם ניצלו.

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד הוסיף: "אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. צאו מיד מאיסטנבול.זו סכנה אמיתית ומיידית. אם תכננתם טיסה לאיסטנבול – תבטלו. אין חופשה ששווה את החיים שלכם ואת החיים של היקרים לכם. תקשיבו להנחיות שאנחנו מוציאים. אנחנו מעדכנים את ההנחיות כל הזמן, בהתאם להערכת המצב".

לפיד הודה לממשלת טורקיה על המאמץ שהיא משקיעה להגנה על אזרחים ישראלים. "התיירות לטורקיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת", ציין. לפיד שלח מסר אזהרה לאיראנים: "מי שיפגע בישראלים, לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו, לא משנה איפה הוא יהיה". הוא הביע תקווה שהאזהרה לא תהיה לטווח ארוך, שכן עונת התיירות בפתח.

שר התיירות יואל רזבוזוב פנה אמש לחברות התעופה הטסות לטורקיה, בבקשה לאפשר החזר כספי לישראלים שיחליטו לבטל את טיסתם. "בשל שיקולים ביטחוניים ישראלים רבים נאלצים לבטל את כרטיסי הטיסה שברשותם לטורקיה", כתב השר. "אבקש את התחשבותכם בנסיבות הייחודיות, לנהוג בהבנה כלפי האזרחים הישראלים ולאפשר להם לקבל החזר כספי בעבור הכרטיס שבוטל, להמירו לטיסה ליעד אחר או למועד שבו המצב המדיני יאפשר זאת".

ובינתיים, גם אתמול המשיכו קרוב ל־4,000 ישראלים לטוס לטורקיה ב־21 טיסות. "אני לא יכול לבטל ברגע האחרון", הסביר אחד מהם. נוסעת אחרת אמרה: "כבר שמענו על אזהרות מסע. אם באמת כל כך מסוכן, המדינה הייתה אוסרת על טיסות מישראל לטורקיה". נוסע נוסף אמר: "בכל מקום בעולם מסוכן, גם בארץ. צריך להיזהר. הכל מלמעלה".

שוק באיסטנבול (צילום: Burak Kara, Getty image)
שוק באיסטנבול (צילום: Burak Kara, Getty image)

סמנכ"ל חברת קשרי תעופה ניר מזור סיפר כי ניכרת מגמה של ביטולי טיסות, בעיקר לאיסטנבול, אולם יש ישראלים רבים שהזמינו מראש חבילות נופש משפחתיות לאנטליה. "כרגע יש האטה בהזמנות", אמר מזור, "אבל אנחנו מאמינים שבהמשך הקיץ, אם לא יתרחש אירוע חריג, נראה התאוששות וטורקיה תחזור להיות יעד מבוקש".

 סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא טלי נוי סיפרה: "מאז פרסום ההתרעות עיקר ההזמנות לטורקיה הן ליולי ולאוגוסט, כשהרוב הגדול לאנטליה, לכן אנחנו לא רואים הרבה בקשות לביטולים או להחלפת יעדים. אנשים מקווים שעד הקיץ ההתרעות יוסרו". האזהרות החמורות של מערכת הביטחון מפני נסיעה לטורקיה הגיעו בעקבות שרשרת המיתות המסתוריות של אנשי מערכת הביטחון האיראנית ושל מפקדים במשמרות המהפכה.

ביומיים האחרונים נמסר על שני חללים נוספים. האחד הוא עלי קמאני, לוחם בתחום התעופה והחלל, איש משמרות המהפכה שנהרג בזמן משימה. השני הוא מוחמד עבדוס, המדען האיראני השני שמת ביממה האחרונה, איש משרד ההגנה שהחזיר את נשמתו בעיר סמנאן, מקום שבו נעשים ניסויים בכטב"מים, בטילים ובלוויינים.

הנשיא אברהים ראיסי, שביקר אצל משפחתו של חסן סייד חודאי, איש כוח קודס שחוסל בחודש שעבר, אמר: "ההתנקשות בחייו מעידה על ייאושו של האויב ועל עוצמתה של איראן". דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה התייחס ברמיזה לסיכול ניסיון חטיפת הישראלים בחודש שעבר בטורקיה, ואמר: "תגובתנו נגד ישראל לא תהיה במדינה שלישית". 

בינתיים גובר הלחץ על איראן במקומות רבים בעולם: מטוס של חברת התעופה האיראנית מהאן אייר הוחרם ועוקל בארגנטינה. החברה נכללת ברשימת הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי, בין השאר בגלל פעילותם של אנשי משמרות המהפכה בסוריה. בית המשפט הפדרלי בארגנטינה אישר את בקשת הממשלה לעקל את המטוס ולהחרים את דרכוניהם של חמישה אזרחים איראנים שהיו בתוכו. לא נמסרו פרטים נוספים של העצורים.

המטוס נשא את דגל ונצואלה, והאירוע התרחש במקביל לביקור של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בטהרן. שר ההגנה של אורוגוואי אישר כי ארצו מנעה את כניסת המטוס לתחומה האווירי בעקבות דיווח שקיבלה ממשרד הפנים. הארגונים היהודיים בארגנטינה דרשו מהממשל הבהרות על זהותם של העצורים, וכן תשובה לשאלה האם הם היוו סכנה לקהילה היהודית, זאת לנוכח הפיגועים שביצעו טרוריסטים איראנים במדינה בעבר.