משרד הרווחה מפרסם הבוקר (רביעי) שורת נתונים מטרידים לרגל יום המודעות הבינלאומי למאבק בהתעללות והזנחת אזרחים ותיקים. מהנתונים עולה כי בשנת 2021 דווחו וטופלו כ־7,772 מקרי פגיעה באזרחים ותיקים, ובהם התעללות נפשית (3.28%) הזנחה (3.28%), התעללות פיזית (6.15%) וניצול כלכלי (2.15%).

נוסף לכך טופלו מאות מקרים של הפרת זכויות, וכן עשרות מקרי התעללות מינית. מרבית המקרים מופנים לטיפול היחידות על ידי עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים, בני משפחה ואף באמצעות פנייה עצמאית של הנפגע. על פי נתוני משרד הרווחה, חלה עלייה של כ־3.5% במספר הפניות בנושא התעללות ופגיעה בקרב אזרחים ותיקים בהשוואה לנתוני 2020.

גל שחם, עובד סוציאלי ראשי לחוק הגנה על חוסים במינהל אזרחים ותיקים של משרד הרווחה, מספר: "מרבית ממקרי הפגיעה באזרחים הוותיקים מתרחשים במרחב הביתי על ידי הקרובים אליהם - בני זוג, ילדים, נכדים ומטפלים. טווח הפגיעה במבוגרים נע בין ניצול ושימוש לא חוקי ברכושם ובכספם לבין מניעת טיפול רפואי וצרכים אנושיים בסיסיים כגון מזון ותנאי מחיה הולמים".

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן מוסיף: "הרחבנו את המענה לטיפול באלימות ובניצול. נמשיך להיות קשובים לצורכי האוכלוסייה הוותיקה ולדייק את המענה, כך שנגיע לכל אזרח ותיק שסובל מהזנחה או אלימות"